Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta QV 240 pk TCT Euro 6"
De 2014 Giulietta QV TCT en 4C zijn van een verder doorontwikkelde 1750 Turbo motor voorzien. Het grootste verschil is het feit dat het motorblok nu ook van aluminium is gemaakt. Dat maakt de motor aardig wat kilo’s minder zwaar. Dat is maar goed ook want de standaard gemonteerde TCT versnellingsbak brengt aardig wat kilo’s extra in de schaal. Behalve dat de motor nu aan de jongste Euro 6 eisen voldoet zijn de verschillen verder niet enorm. De turbo lijkt iets verbeterd maar is niet significant groter ten opzichte van de vorige generatie QV. De ECU is nog steeds lid van de MED17 familie maar had voor ons wel een interessante verrassing in petto.
De ontwikkeling van tuningssoftware voor de Giulietta QV/4C TCT heeft ons flink wat hoofdbrekers opgeleverd. In eerste instantie dachten we vrij vlot klaar te zijn. Kwestie van een aantal koppelbegrenzers nauwkeurig omhoog bijstellen en klaar. Eigenlijk baalden we er een beetje van dat het zo betrekkelijk simpel leek. De testauto’s deden het goed op de weg en iedereen was tevreden. Toch knaagde het een beetje en besloten daarom de tuningssoftware nog niet via de website aan te bieden. Er werd besloten nog een auto op de pijnbank te zetten en daar bleek dat zich een addertje onder het gras had verschanst. Wat bleek?…. Bij een kortstondige vermogensmeting behaalden we keurig het eerder gemeten resultaat. Maar bij een wat langere volle belasting ebde een flink deel van het extra gewonnen vermogen weg. Vrijwel alle meetgegevens behielden keurig hun waarde. Turbodruk, ontsteking, gasklepstand, motorbelasting, alles goed. Op één parameter na, het mengsel. Dat werd plots exorbitant rijk. Het moment van verrijking bleek samen te vallen met een bepaalde hoogte van de uitlaatgastemperatuur. Vanaf een bepaalde waarde wordt het mengsel dus sterk verrijkt. Zo rijk dat er veel minder vermogenswinst overblijft. In de praktijk betekent het dat het extra vermogen in de 3e versnelling nog net helemaal aangesproken kan worden. Wanneer men dan overschakelt naar 4 grijpt de strategie rond 5000 toeren al in. In 5e al vanaf 4200 en in 6e blijft er maar weinig extra’s over. “Back to the drawing board” dus
Wat hoger vermogende diesels zijn tegenwoordig allemaal voorzien van uitlaatgastemperatuurmeting middels een sensor vóór het turbinewiel van de turbo. De nieuwe aluminium 1750 turbomotor heeft die echter niet. En toch kunnen we de parameters middels de diagnose apparatuur uitlezen. We hadden al eerder rekenmodellen in de software zien staan bij de vorige generatie TBi/QV en T-jet. Maar we hebben nooit iets gemerkt van enige activiteit van deze modellen. Het was overduidelijk dat dit nu wel het geval was. Nu was het een kwestie van de juiste getallen zien te vinden welke de verrijking triggert. Met dit proces gaan we u nu niet vermoeien. Zaak is dat we die gevonden hebben en zelfs het rekenmodel iets hebben moeten aanpassen (extrapoleren) in verband met de hogere motorbelasting na tuning. We hebben de verrijkingsstrategie niet helemaal uitgezet. We laten ‘m op een later moment ingrijpen en wanneer deze ingrijpt is het niet zo extreem als dat de ingenieurs van Alfa Romeo plegen te doen. Met als resultaat dat de vermogenswinst nu wel langdurig overeind blijft.
De nieuwe QV/4C TCT heeft nog iets nieuws ten opzichte van de vorige generatie. Een elektronisch gestuurde thermostaat. Deze is bedacht vanuit milieu oogpunt. Bij lage last en toeren werkt de motor op een hogere motortemperatuur. Dat zou brandstof schelen volgens de geleerden. Leuk, maar niet goed wanneer men vanaf het rustige rijden ineens besluit voluit te gaan. Dan begint de motor op een (te) hoge motortemperatuur voluit te presteren. Bij hogere toeren en last is een lagere temperatuur ingesteld alleen blijkt de thermostaat niet goed in staat dit snel bij te regelen. Dit is ongewenst en niet goed voor het uiteindelijk gewenste koppel en vermogen. We hebben deze regeling aangepast en goedbeschouwd teniet gedaan. We hebben de waarde ingesteld alsof het de vorige generatie zou zijn geweest. Resultaat een “koelere” motor wanneer men vanuit lage toeren/last op het gas gaat wat een beter koppel en vermogen geeft.
Dan de resultaten. We hebben een aantal QV’s gemeten. De resultaten liggen tussen de 230 en 240 pk. Het koppel was standaard rond 360 Nm. Na tuning boeken we zo’n 24 pk extra en 30 tot 35 Nm extra. 254 tot 264 pk en 390 tot 395 Nm. Het extra koppel en vermogen is alleen in de Dynamic beschikbaar In de Dynamic stand hebben we de gaspedaalreactie iets scherper gezet. Het stationair toerental is iets verhoogd voor een trillingsvrije loop. De toeren begrenzer is door het hogere vermogen vanzelf iets hoger uitgekomen.
Het gebruik van RON98 (of hoger) brandstof speelt bij de QV/4C een nog grotere rol dan anders. Bij gebruik van RON95 zal de motor bij volle belasting de ontsteking eerder corrigeren (verlaten) om pingelneigingen tegen te gaan. Het uitlaatgastemperatuur model houdt hier rekening mee en zal eerder ingrijpen via verrijking van het mengsel. RON95 kan wel gebruikt worden maar zal eerder resulteren in een vermogensreductie bij vol gas.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON98 brandstof.
- Aanpassing stationair toerental.
- Aanpassing gaspedaalreactie in D-stand.
- Aanpassing uitlaatgastemperatuur strategie (begrenzing)
- Aanpassing thermostaat regeling
- Type injectiesysteem: Bosch MED17.3.3.
- Type EPROM: Flash EEPROM.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 590 ,-
Ervaringen
Ron Zeelen
Na de aankoop van onze Giulietta werd ons door veel mensen gevraagd wat we van de auto vonden. Mijn vrouw (tevens hoofdbestuurster) was er direct helemaal weg van. Ikzelf was wat gematigd positief. Stiekem had ik gehoopt dat ik het 'GTA' gevoel terug zou krijgen met deze auto. Tot op heden heb ik er nog steeds spijt van dat we onze 147GTA 3 jaar geleden hebben verkocht. Door de experts werd me op het hart gedrukt dat je deze auto's niet met elkaar kunt vergelijken. Zoals de GTA worden ze niet meer gemaakt. Dat gevoel zul je moeten laten varen....
Na de Squadra kuur hebben we onze Giulietta stevig aan de tand gevoeld. Conclusie: in de N-stand rijdt de auto eindelijk zoals hij naar mijn mening hoort te rijden. Pakt beter op en lijkt sneller terug te schakelen al het gas helemaal in wordt getrapt om bijvoorbeeld in te halen. Wat mij ook opvalt is dat bij het achteruit wegrijden tegen een helling (onze oprit) kan er beter worden gedoseerd met gas geven. De koppeling wacht niet meer op een hoog toerental om er dan in een keer vol in te slaan. En dan de D-stand. Hier kan ik maar één ding op zeggen: helemaal mental! Mijn GTA gevoel is weer terug. Echt geweldig! Je moet weer gaan doseren met het gas en opletten wat je doet. Sneller reageren en beter anticiperen, in plaats van het gaspedaal vloeren en balen dat het vermogen wordt afgeknepen in de bochten en zo de snelheid eruit haalt.
Mijn vrouw vindt het heerlijk om op de autoweg alles wat er op haar bumper hangt eruit te trekken. En dan de gezichten te zien van de mannen die van de kaart zijn omdat een vrouw in een Alfa hun het licht uit de ogen rijdt.
Wij zijn helemaal enthousiast en (eigenlijk al jaren) overtuigd van de kennis en kunde van Squadra. Deze kuur was het geld dan ook weer dubbel en dik waard.
Erik de Groot
Begin 2015 heb ik mezelf verwend met een nieuwe Bella. De oude QV werd na 4 jaar trouwe dienst ingeruild voor een Giulietta QV Launch Edition. Alles erop en eraan met de nieuwe 240 PK motor en TCT-versnellingsbak uit de 4C. Een erg fijne combinatie, maar........toch even bij Stephan navraag gedaan of er nog meer te halen was.
Na veel testdagen, vermogensmetingen op de rollenbank, zoeken en aanpassen door Stephan, testen op de openbare weg, enz. mogen de uiteindelijke resultaten er zijn: 24 PK en 35 nm extra. (Note van Squadra Tuning: Deze auto hebben wij als testauto gebruikt. Een vermogensmeting is geens tandaard onderdeel van onze tuning.)
Mooie cijfers op papier, maar hoe worden die vertaald op de weg? Er is een duidelijk verschil met de standaardconfiguratie. Bij het wegrijden en tot 2500 tpm is er niet zoveel verschil te merken, daarna wordt het verschil in trekkracht en acceleratie steeds groter. Vooral vanaf 3000 - 3500 tpm als de turbo vol aan het werk is is er een groot verschil. Dan blijft ze doorsleuren tot aan de licht verhoogde toerenbegrenzer. Het meest indrukwekkend vind ikzelf de supersnelle tussenacceleraties. Ik ben een paar dagen naar Luxemburg en Duitsland geweest en heb alles daar even flink uitgeprobeerd. Fantastisch! De dikke BMW\'s en Audi\'s zijn bij de tussenaccelaraties op de Autobahn gewoon bij te houden en op top zelfs voorbij te rijden. De verbaasde gezichten van de bestuurders zijn onbetaalbaar.
Ik ben wederom een gelukkig en tevreden Alfarijder mede dankzij Stephan.
Aanvulling 1:
Ben net terug van een paar dagen Luxemburg en heb haar daar (en onderweg) aardig aan de tand kunnen voelen. Er is zeker een duidelijk verschil met standaard. Onder de 2500 - 3000 tpm is er al een verschil in trekkracht en acceleratie, maar vanaf 3000 - 3500 tpm als de turbo er vol inknalt is het gewoon een groot verschil. Dan blijft ze doorsleuren totaan de begrenzer. Ook de tussenacceleraties op b.v de snelweg zijn er zeker op vooruit gegaan. Prima prestaties. Ben zeer zeker tevreden. Je hebt het wederom goed voor elkaar gekregen Stephan!