Resultaten

  • Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
  • Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
  • Aanpassing stationair toerental.
  • Aanpassing in koppel- en vermogensafgifte in N- en D-stand
  • Aanpassing gaspedaalreactie in D-, N- en A-stand.
  • Individuele aanpassingen ten aanzien van maximum koppel en vermogen mogelijk.
  • Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
  • Technisch verhaal over T-Jet tuning
  • Type injectiesysteem: Bosch ME7.9.10.
  • Type EPROM: Flash EEPROM.

Kwaliteit

De T-jet is een mooi voorbeeld waarin Squadra Tuning zich onderscheid van andere tuners. Waar veel tuners zeggen meer dan 180 pk te programmeren, laten wij duidelijk zien dat dat technisch onmogelijk is op een standaard auto. Bovenstaand artikel legt uit waarom.

Squadra Tuning is binnen de tuningswereld een gerenommeerde en gerespecteerde speler. Wij gaan altijd uit van de technische mogelijkheden en doen geen beloftes die technisch niet haalbaar zijn.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning
    € 480 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Ron Zeelen

De Mito heb ik deze week pas echt kunnen testen. Reactie van mijn vrouw was zeer positief. Ze heeft nu haar ideale combinatie van gaspedaal reactie en stuurreactie. Lees: gaspedaal reactie van de dynamics stand met het lichtere stuurgedrag van de neutrale stand. Ze heeft echter nog niet in de dynamics stand gereden.

Natuurlijk heb ik dit wel gedaan. Ook hier had ik initieel hetzelfde gevoel als bij de spider: lijkt wel wat tammer. Echter na de snelheidsmeter in de gaten te hebben gehouden en wat bekende \"snelle wegen\" te hebben gereden kan ik alleen maar één woord bedenken om het resultaat te beschrijven: fantastisch! De N-stand is nu lekker sportief (maar wel beschaafd) en in de D-stand kunnen we helemaal los gaan :-)

Beide wagens lopen zoals ze eigenlijk vanaf fabriek horen te lopen. Vooral het feit dat beide wagens* (maar vooral de Mito) lekker soepel en zonder enige moeite naar het uiterste zijn de dirigeren is het chippen dubbel en dwars waard.

*note Squadra Tuning: Klant kwam met 2 auto\'s op bezoek

Wouter van Eldik, e-mail: mito@ziggo.nl

Op 12 oktober 2009 is er aan mijn MiTo een aanpassing gedaan, en naar volle tevredenheid. Km stand met de inbouw van de aanpassing 25000km en nu is de stand 29000 km. De 4000km waren hele fijne kilometers , de MiTo heeft het erg goed gedaan, is een andere auto geworden met heel veel rijplezier.

Het rijden in de N stand is veel beter, het hogere koppel is erg plezierig. Het file rijden in de N-stand is beter door goed oppakken van langzaam naar iets sneller, Het hogere koppel in de N-stand is prima waardoor je minder snel naar D stand gaat. Een voordeel van meer kracht in de N stand is zeker in dit drempelland ( de Co2 ribbels), De D-stand van de MiTo is te stug (schokdempers) voor drempels.

Het brandstofverbruik is volgens mij meer geworden, ik heb getest over 4000 km, voor de aanpassing gemiddeld 7,5 l /100 en nu 7,9 l/100. Ik vind het geen bezwaar omdat je voor dat kleine verschil zoveel moois terug krijgt. Het kan zijn ( sluit ik niet uit) dat mijn rijgedrag niet precies het zelfde is gebleven, omdat je meer pk's / meer koppel voorhanden hebt. daarom hecht niet teveel waarde aan het hoger geworden brandstof gebruik. Het gebruik van RON98 benzine is merkbaar, de motor loopt soepeler/ rustiger, ( heel klein beetje )

Samengevat : de aanpassing is een grote + voor de MiTo.

Even nog een opmerking voor de Alfa Romeo Wim Prins, de klanten service uitgevoerd door medewerker Gerrit is prima in orde, plus punt.

De cijfers:
1) Stationar eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
3) Oppakgedrag bij lage toren: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil(4)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een verslechtering(1)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)

Jeroen Duijkhuizen, e-mail jeroen.dijkhuizen apenstaartje gmail.com

Ik ben jaren lang (147) GTA rijder geweest en dus een beetje verwend met een beest van een motor (3.2 V6 met 250PK). De overstap naar de MiTo 1.4 T-jet met 155PK was dus best wel een moeilijke afweging.

De eerste proefrit in de MiTo viel mij al reuze mee, ik moest me bedwingen om de MiTo niet direct in de D-stand te zetten, maar toen het zover was en ik de D-stand had geactiveerd, merkte ik direct dat het blok lekker veel koppel had en niet een enorm turbo gat zoals ik verwacht had. Uiteraard was de power zeker niet te vergelijken met wat de GTA heeft. Mijn ervaring met turbo's is een beetje te vergelijken met het getrokken worden door een elastiek, de eerste seconden gebeurt er weinig tot niks, maar vervolgens wordt je een keer weggeschoten... De besturing viel ook wat tegen en het licht overhellen in de wat scherpere bochten stond mij niet zo aan dus daar moest zeker iets aan gebeuren. Inmiddels heb ik een verlagingset van Eibach en 18" velgen laten monteren en dit maakt de MiTo eigenlijk net zo 'hard' en 'strak' als de GTA, het enige wat nu nog ontbrak was iets meer vermogen en souplesse.

Op internet zijn veel tuners te vinden en meestal is het verleidelijk om de tuner te kiezen die de meeste PK's belooft, maar als je goed leest en je jezelf een beetje verdiept in de autotechniek weet je inmiddels dat je beter naar de ervaring van de tuner kan kijken en naar de winst in koppel, want daar voel je het meest van. De Squadra tuning op de MiTo levert volgens de metingen 'slechts' 19 PK op, maar qua koppel zit je in de richting van 60 Nm en dat is echt goed te merken!

Na de tuning wordt er door Squadra Tuning een testrit gemaakt, waarbij ik de bestuurder was en Stephan er naast zat met met een diagnose computer van Alfa om het motorgedrag te meten. Een aantal weken voor de chiptuning heb ik een 57i kit van K&N gemonteerd wat voor mijn gevoel de turbo sneller op druk/snelheid brengt (ook te zien op de boordcomputer) en dus bij lagere toeren meer vermogen oplevert, maar nog steeds niet naar volledige tevredenheid. De installatie van de Squadra chiptuning heeft precies gedaan wat mijn MiTo nodig had!

Rij in de D-stand in de 6e versnelling, rond de 110km/u, geef vol gas en hij gaat er vandoor als geen andere 1.4!! Het is ongelooflijk dat er nu zoveel souplesse en kracht uit zo'n kleine motor komt!

Een tweede grote verandering is in de N-stand. Het eerste wat je normaal gesproken doet als je in de MiTo stapt is de auto in D-stand zetten, waarom? De response op het gaspedaal in de N-stand is veel trager dan in de D-stand, het is dus lastiger wegrijden in de N-stand dan in de D-stand. Gelukkig heeft Squadra door de Chiptuning dit verschil grotendeels weggehaald waardoor je de eerste kilometers rustig en zonder ergernis in de N-stand kan rijden en als je wil 'gaan' dan schakel je over naar de D-stand. Zoals het eigenlijk af fabriek had moeten zijn!

Toelichting Squadra Tuning: De N- stand hebben wij dusdanig aangepast dat hier nu normaal mee te rijden is. Wij zijn zelf van mening dat de N- stand een veel te gezapige gaspedaalreactie had. Deze hebben wij lekker aangescherpt. Bovendien is de getunde N-stand nu vrijwel de oude D-stand geworden maar dan met iets meer koppel. De getunede D-stand laat al het beschikbare koppel en vermogen los.

Daarom mijn conclusie; dit is precies wat je MiTo nodig heeft!