MiTo 2.0 JTDm 16v SV200

Alfa Romeo heeft de liefhebbers vlak na de introductie van de MiTo, lekker zitten maken met de introductie van een MiTo GTA. Die zou dan voorzien worden van de 200 of 230 pk sterkte TBi motor. Helaas is dat om diverse redenen toen niet doorgegaan. Men heeft het nooit toe kunnen of willen geven dat het misschien wel een beetje teveel van het goede zou zijn geweest. Zoveel koppel en vermogen in zo’n compacte Alfa. Misschien geldt dat voor de gemiddelde automobilist, niet voor echte Alfisten.

Als Alfa het de liefhebber niet kan geven dan moet de liefhebber het maar zelf doen. Wij zelf hebben dat een paar jaar geleden gedaan met de MiTo 1.4 16v T-jet SV200 (= Squadra Veloce 200 pk). Dat was simpelweg een groot succes en een snelle MiTo geworden. De MiTo kreeg veel lovende woorden, helaas is het bij die ene MiTo SV200 gebleven. Uniek in z’n soort.

Maar de MiTo T-jet SV200 heeft er nu een broertje bij! De MiTo JTDm SV200

Eigenlijk direct na de introductie van de nieuwe generatie 1.6 en 2.0 JTDm 16v motoren ontstond het idee om in een MiTo de standaard 1.6 JTDm 16v motor te verwisselen voor een 2.0 JTDm 16v. Echter kwam het er niet van om dat in eigen beheer te gaan doen, mede omdat wij het gevoel kregen dat er maar weinig liefhebbers bestaan voor echt serieuze power in een MiTo. Totdat Rene Koster zich bij ons meldde om z’n MiTo 1.6 JTDm 16v te laten tunen. Het gesprek kwam al snel op het idee van de 2.0 JTDm en omdat Rene niet vies is van een uitdaging ging hij op zoek. Er werd al snel een geschikte 2.0 JTDm 16v 170 pk motor gevonden uit een gecrashte Giulietta. Achteraf gezien viel de conversie enorm mee. Op een paar kleine aanpassingen is het blok met turbo 1 op 1 om te wisselen. Rene heeft de versnellingsbak alleen voorzien van een koppeling die wat meer koppel kan verdragen. Verder is alles standaard.

Resteerde ons alleen nog de eer het softwarematig recht te breien. Zo gezegd en eigenlijk ook zo gedaan. We weten inmiddels precies waartoe een 2.0 JTDm 16v in staat is zonder teveel stress te moeten verdragen. De zinnen waren dus gezet op zo’n 400 Nm en 200 pk. Het resultaat werd uiteindelijk 426 Nm en precies 200 pk. Het zal even spannend zijn om te zien of de versnellingsbak het gaat houden. Deze is namelijk ontworpen voor 320 Nm. Maar omdat we vaker dergelijke overschreidingen hebben getest leek ons dit wel verantwoord.

Wat doet het op de weg? Simpelweg alleen maar enorm hard accelereren als je erom vraagt! In iedere versnelling, vanaf elk toerental. Persoonlijk vinden we de 5e versnelling het indrukwekkendst. Deze trekt fenomenaal hard van 100 naar 200 km/uur. Alsof er geen luchtweerstand bestaat. Een Alfa MiTo waar Alfa zelf het lef niet voor heeft gehad te maken.