Vreemde praktijk: Fiat Coupe 2.0 16v Turbo

Onlangs werd Squadra Tuning benaderd door een eigenaar van een Fiat Coupe 2.0 16v Turbo. Hij had de auto kort geleden aangeschaft en de laatste dagen was hem opgevallen dat het injectielampje bleef branden na het starten van de motor. Dit betekent een storing in het injectiesysteem. De eigenaar heeft daarop een bezoek gebracht aan de Fiat dealer om het injectiesysteem te laten controleren op fouten. De fout luidde “Fout EPROM geheugen”. Het advies van de dealer luidde: “ECU vervangen”. Kosten werden ongeveer op zo’n 1000.– Euro geschat.

Via Internet is de klant bij Squadra Tuning terecht gekomen met de vraag of hier via een andere weg tot een goedkopere oplossing te komen was. “Squadra Tuning doet tenslotte in EPROM”s”. Tijdens het bezoek bleek al snel dat de ECU niet meer in originele staat verkeerde. Er werden wat schroefjes van de Weber Marelli inspuitcomputer gemist. Bij het openen bleek direct dat er een gemodificeerde EPROM in zat. Na het terug plaatsen van een standaard chip voor de Coupe 2.0 16v Turbo was de eerder gemelde fout niet meer aanwezig. Na onderzoek van de gemodificeerde chip bleek dat de makers hun werk niet voldoende hadden gedaan. Dit systeem kent een interne controle van de chip. De zogenaamde checksum. De ECU maakt een berekening van de aanwezige chipdata die aan een bepaalde waarde moet voldoen. Als deze niet klopt geeft de ECU een foutmelding (EPROM geheugen). De makers hadden wel een poging gedaan deze berekening kloppend te maken, dat was duidelijk herkenbaar. Maar helaas niet op de juiste manier.

Bij nader onderzoek bleek de chip niet bij een Fiat Coupe 2.0 16v Turbo te horen maar bij een Lancia Delta Integrale EVO 3. Nu lijkt dat misschien niet zo erg. Maar een Delta Integrale maakt gebruik van meetsensoren met een ander bereik. Dit betekent dat de motor van de Coupe verre van optimaal zal presteren. Dit bleek ook. De stationairloop was zeer onregelmatig en het brandstofverbruik veel te hoog. Bovendien was de turbodruk tot in het oneindige begrenst dus onbegrensd. Leuk voor het vermogen maar niet wanneer er gebruik wordt gemaakt van een standaard motor zonder verdere aanpassingen.

De klant heeft vervolgens test gereden met de Squadrachip voor de Fiat Coupe 2.0 16v Turbo. Dit combineerde de prettige rijeigenschappen van de standaard chip (rustige stationairloop, file gedrag en stadsverkeer) met de power van een getunede chip. In alle eerlijkheid was de andere chip sneller. Dat wil zeggen dat deze een hogere turbodruk genereerde. Maar naar de mening van Squadra Tuning een te hoge waarde voor een standaard motorblok.