Vreemde praktijk: Giulietta 1.6 JTDm 16v

We komen nog regelmatig getunde programma’s tegen waarvan de tranen ons in de ogen springen. Het aanbod van ondermaatse tuning blijft onverminderd doorgaan. En consumenten laten zich in de luren leggen door mooie marketingpraatjes en loze beloftes. We zouden er heel regelmatig over kunnen berichten maar doen dat niet. Echter onlangs kwamen we een programma tegen wat wel degelijk bewijst dat slechte tuning grote gevolgen kan hebben.

In dit voorbeeld handelt het om een Giulietta 1.6 JTDm 16v. De klant had de auto gebruikt gekocht en was niet op de hoogte van de reeds aanwezige tuning. Onwetend heeft hij een afspraak bij ons gemaakt voor een Mediotuning. Tijdens onze eerste diagnoses en een klein gesprek over de auto verbaasde we ons dat de klant de auto eigenlijk al best aardig vond rijden. Wij moeten dit meestal ontkennen omdat een standaard 1.6 JTDm nu niet het voorbeeld is van een lekker toerengewillige motor. Nadat we het “aantal herschrijvingen” hadden gechecked en de auto qua software niet up-to-date bleek, hebben wij eerst maar eens de software gelezen. Hieruit bleek inderdaad dat de auto getuned was. Na de software bekeken te hebben viel ons op dat de gaspedaalreactie in de D-stand wel erg agressief was geprogrammeerd. Daarnaast was men nogal rigoureus te werk gegaan met allerlei begrenzers. De motor leek wel onbegrensd. We stelden voor eerst een testrit te maken omdat ik benieuwd was hoe de motor zich zou gedragen in real life. Inderdaad bleek de gaspedaalreactie erg agressief. Al bij zo’n 45% gaspedaalslag kwam het volledige koppel en vermogen vrij. En inderdaad bij volgas was er flink koppel beschikbaar en trok de motor aardig door. Aan de hand van de diagnose gegevens en het bestuderen van de gemaakte aanpassingen kwamen wij echter tot de conclusie dat het een soort rijdende tijdbom was. Omdat de begrenzers namelijk veel te hoog stonden zou er erg veel brandstof kunnen worden ingespoten. Er was maar 1 parameter die dit tegen hield. De gemeten luchthoeveelheid. Nu is de gemeten luchthoeveelheid bij een normaal functionerende motor prima maar als er iets mis zou gaan met de turbodrukregeling of de luchtmassameter zou er veel meer brandstof worden ingespoten.

De 1.6 JTDm is voorzien van een druk gestuurd turbodrukregelingssysteem. Stel dat de één van de drukslangetjes een kleine lekkage zou krijgen dan zou de turbodruk oplopen met als gevolg dat er veel meer lucht worden gemeten en dus meer brandstof worden ingespoten. Die meer hoeveelheid zal de turbodruk alleen nog maar meer doen toenemen. Kortom er ontstaat een kettingreactie. De roetvorming zou flink toenemen omdat de motor de luchtbrandstof verhouding helemaal niet kan verwerken. De uitlaatgastemperatuur zou daarmee veel te hoog oplopen en de motor zou simpelweg te zwaar belast worden. De turbo zou als eerste sneuvelen.

Concreet leverde deze tuning kortstondig iets meer koppel maar uiteindelijk iets minder vermogen dan onze Medio tuning. Echter bij onze tuning staan de brandstofbegrenzers wel op precies het juiste niveau. Geen risico op overbelasting dus. We hebben onze Medio tuning toegepast en de klant kan nu met een gerust hart genieten en niet te vergeten van een minder nerveus doceerbaar gaspedaalgedrag.