Chiptuning "Abarth 500 Euro 6 (2014 >) 180 pk"
De Abarth 500 brigade kende voorheen ook de 180 pk versies. Daar werd een link gelegd met de wellicht tot de verbeelding sprekende zustermerken Ferrari of Maserati. Simpelweg marketing argumenten. Dit ging dan in combinatie met de “695” typeaanduiding.
Met ingang van het Euro 6 tijdperk kan men nu ook beschikken over 180 pk zonder verwijzingen; behalve dan “595 Competizione”. Om van de 160 pk “standaard” versie een 180 pk te maken zijn een paar hardwarematige aanpassingen nodig. De belangrijkste is de toepassing van een ander type turbo. De 160 pk’s doen het met een IHI RF3 turbo. De 180 pk versies met een Garrett GT1446. Goed beschouwd een oude bekende. Deze werd al toegepast op de Grande Punto SS versies en later op de 1.4 MultiAir 170 pk motoren. We weten dus aardig waartoe de turbo in staat is. Behalve de turbo werden er op de 180 pk versie ook iets grotere injectoren gemonteerd en turbodruk sensoren met een bereik van 3 bar in plaats van 2.5 bar.
Kortom, de Abarth ingenieurs zijn zelf al lekker bezig geweest om er iets moois van te maken. Welke marges hebben ze dan nog over gelaten? Standaard meten wij 275 Nm en 177 pk. Men beloofd 280 Nm en 180 pk. Een haast verwaarloosbaar verschil. Bij turbo motoren moet men als tuner extra nadenken over wat wel en niet kan. De overwegingen worden beïnvloed door kennis en ervaring en wat men als tuner vindt dat technisch gezien nog toelaatbaar is. De parameters welke de diagnose apparatuur laat zien zijn daarbij de beste informatiebron. We weten al lang dat alleen turbodruk verhoging niet tot de beste maximale prestaties zal lijden. Er zijn nog zoveel meer parameters om rekening mee te houden. Turbodruk, uitlaatgasmengsel, ontsteking, inlaattemperatuur en uitlaatgastemperatuur zijn de hoofdparameters. De kunst is de juiste combinatie te vinden tussen deze 5 parameters. Ze beïnvloeden elkaar namelijk allemaal. Een te hoge turbodruk leidt tot een hogere inlaattemperatuur en een ontstekingsmoment met pingelneigingen wat weer leidt tot een hogere uitlaatgastemperatuur. Een te rijk mengsel geeft dan wel koelere uitlaatgassen maar laat onder de streep het vermogen weer afnemen.
Last but zeker niet least is de gebruikte brandstof belangrijk. Deze 180 pk versie is hier een erg mooi voorbeeld van. Om 180 (en meer) pk te halen uit deze kleine 1.4 motor is een hoger octaan brandstof een must. Want zelfs in standaard vorm wordt de ontsteking al gecorrigeerd als gevolg van pingelneigingen Schrik niet, het systeem kan er zeer goed mee omgaan maar het resulteert simpelweg in minder vermogen. RON98 of hoger verlegd de pingelgrens waardoor het vermogen beter stand houdt. De cijfers hieronder zijn ook gemeten met RON98 brandstof. RON102 (in NL te koop bij Firezone) laat nog betere prestaties zien. RON95 geeft ongeveer 5 tot 7 pk minder vermogen.Uiteindelijk komen we uit op 305 Nm en 195 pk. Behalve koppel- en vermogenswinst kijken we natuurlijk ook naar de gaspedaalreactie. Gek genoeg lijkt het wel alsof de Abarth programmeurs het turbogaatje van de grotere GT1446 hebben benadrukt door de gasreactie bij wegrijden loom te maken. Dat kan ook anders/beter waardoor het lijkt alsof er geen turbogat is. De koppelbegrenzing van 210 Nm in de 1e versnelling hebben we verhoogd naar 250 Nm. De tuning is uiteraard alleen in de “Sport” stand actief. In de “niet Sport” is er 250 Nm en 170 pk beschikbaar. De toerenbegrenzer van 6500 hebben we niet aangepast.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental.
- Aanpassing in koppel- en vermogensafgifte normale en Sport-stand
- Aanpassing gaspedaalreactie in niet-Sport en Sport-stand.
- Turbo techniek.
- Ontwikkeld voor gebruik van RON98 brandstof.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch ME17.3.0
- Type EPROM: Flash EEPROM via Boot mode (ECU openen).
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 520 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Abarth 500 Euro 6 (2014 >) 180 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Abarth 500 Euro 6 (2014 >) ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.