Chiptuning "Abarth 500 135/140 pk Euro 5"
Abarth was voorheen een onafhankelijk bedrijf welke z’n oorsprong had in de racerij en later in het fabriceren van uitlaatsystemen. Later volgde er opvoersets meestal op basis van bestaande modellen. De basis vormde in veel gevallen Fiat’s. Signor Carlo Abarth besloot in 1971 zijn bedrijf met 250 man personeel aan Fiat te verkopen. Waarna hij zich terug trok in zijn werkelijke geboorteland Oostenrijk. Langzamerhand is Abarth als merk uitgestorven. Op een gegeven moment was Abarth voor Fiat niet meer dan een sticker/striping set voor bepaalde Fiat modellen. Tot zo’n beetje 2008 toen Fiat besloot Abarth weer nieuw leven in te blazen. Met ongeveer dezelfde gedachte als destijds. Bestaande Fiat modellen voorzien van een snellere motorisering en sportiever onderstel. De merknaam Fiat wordt dan zelfs verwisseld voor Abarth. Zo ontstonden de Abarth 500, de Abarth Grande Punto als eerste modellen.
De Abarth 500 wordt voorzien van de bekende 1.4 16v T-jet motor en levert in die vorm volgens de belofte van Abarth 135 pk. In werkelijkheid zijn het het echter een paar meer. Wij noteerde 144 pk. Grappig detail is dat in 2010 de Abarth 500 qua specificaties ietsjes wordt opgewaardeerd. Voortaan met 140 pk. Echter software en hardwarematig zijn er geen verschillen te constateren. Kortom, men had zelf in de gaten dat men met 135 pk toch echt een beetje te voorzichtig was geweest.
De Abarth 500 beschikt over een “Sport boost” knop op het dashboard. We hebben de prestaties van de Sport stand in de “niet-Sport” stand gezet. De gaspedaalreactie in beide standen is scherper gezet.
Uiteraard hebben wij vergelijkingen getrokken naar andere bekende 1.4 T-jet motoren. De Abarth 500 is qua motor namelijk identiek aan de Alfa MiTo 1.4 T-jet. Sommige software versies kennen zelfs hele grote overeenkomsten. Daarom vonden bij 156 pk bij 5500 toeren te laag. Van de MiTo weten we dat 170-172 pk haalbaar moet kunnen zijn. De grootste bottleneck was snel gevonden. Het standaard luchtfilter element is van minuscule proporties. Het standaard gemonteerde BMC luchtfilter van het Esseesse tuningspakket brengt uitkomst.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental.
- Aanpassing in koppel- en vermogensafgifte normale en Boost-stand
- Aanpassing gaspedaalreactie in normale een Boost-stand.
- Turbo techniek.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch ME7.9.10.
- Type EPROM: Flash EEPROM.

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Abarth 500 135/140 pk Euro 5". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Abarth 500 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.