Resultaten

  • Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100 RPM
  • Aangepast stationair toerental
  • Aangepaste gaspedaalreactie
  • Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
  • Type EPROM: Flash EEPROM
  • Serieel programmeren

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Chiptuning
    € 325 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Jonas Mertens

Mijn excuses voor deze late reactie (het is nu al bijna 2jaar geleden dat ik mijn alfa 147 1.6TS veloce bij Squadra liet chiptunen.), maar beter laat dan nooit zou ik zeggen.

Net na de chiptuning had ik niet speciaal het gevoel dat er een radicale verandering plaatsgevonden had met mijn auto, maar eerder kleine verbeteringen. Nu heeft mijn zus zich recentelijk ook een alfa 147 1.6TS veloce aangeschaft en als ik ga vergelijken, blijken de verschillen toch groter te zijn dan ik eerder aannam.

1) Stationair eigenschappen van de motor 2
2) Oppakgedrag bij wegrijden 4
3) Oppakgedrag bij lagere toeren 4
4) Het doortrekken in de hogere toeren 3
5) Het brandstofverbruik 2
6) Algemene beoordeling 3,5

(1=verslechterd, 2=geen verbetering merkbaar, 3=kleine verbetering merkbaar, 4=flinke verbetering merkbaar, 5=enorme verbetering merkbaar)

Als ik met de alfa van mijn zus rijd, dan lijkt het alsof deze nooit echt los gekomen is : hij reageert een stuk trager op het gas en heeft ook veel minder zin om door te trekken in de lagere toeren dan de mijne. Ik ben na de chiptuning ook begonnen met het ASR uit te schakelen telkens ik instap omdat dit systeem bij het uitaccelereren in de bocht opeens veel meer moest ingrijpen, terwijl ik een beetje gecontroleerde wielspin veel liever heb dan dit overactieve wegnemen van power. Dit toont nog eens aan dat er in de lage/gemiddelde toeren toch een significant verschil is. In de hogere toeren daarentegen heb ik niet echt de indruk dat de chiptuning veel verbetering gebracht heeft, de 147 van mijn zus kan hier goed volgen. In verband met het brandstofverbruik merk ik geen echt verschil (vroeger 9.5l/100km en nu 9.6l/100km), ik ben echter wel verbaasd over de mensen die beweren een verbruik van 7l/100km te halen, ik beken, ik rijd sportief, maar 7l is nooit haalbaar met mijn alfa.

Opmerkingen : de alfa van mijn zus is standaard, terwijl op de mijne een K&N 57i luchtfilter gemonteerd staat (welke het aanzuiggeluid massaal verbeterd heeft), en een andere uitlaatdemper. Ook is de mijne het model van voor de facelift, waar mijn zus er een met facelift heeft. Ik weet niet of deze factoren een grote invloed hebben gehad, maar ik veronderstel dat dit niet het geval is.

Ik gaf als algemene beoordeling 3,5 ipv het gemiddelde 3 omdat bij de chiptuning van een atmosferische benzinemotor altijd minder spectaculaire verbeteringen behaald kunnen worden dan bij een diesel of turbomotor, en dit dus wel een goed resultaat is.

In conclusie moet ik stellen dat ik de chiptuning zeker de moeite waard vond, hoewel het verschil niet spectaculair is, maakt het de auto wel veel aangenamer rijden en ik zou het zeker opnieuw doen.

Ed Wassing

Stationair eigenschappen van de motor 2
Oppakgedrag bij wegrijden 4
Oppakgedrag bij lagere toeren 4
Doortrekken in hogere toeren 4
Brandstofverbruik 3
Algemene beoordeling 4

1 = verslechterd. 2 = geen verbetering merkbaar. 3 = kleine verbetering merkbaar. 4 = flinke verbetering merkbaar. 5 =enorme verbetering merkbaar

Dit is mijn eerste Alfa en op het gebied van wegligging, stuureigenschappen werden mijn verwachtingen volledig waargemaakt. Alleen de motor bleef hierbij wat achter. Wat natuurlijk ook niet verwonderlijk is bij 1175 kg en 120 pk. Doordat de motor relatief hoge toeren draait wordt dit wel wat gecompenseerd maar het kon naar mijn idee vooral bij de lagere toeren wel wat beter. Toen ik dus via het Alfaforum van Squadra tuning hoorde was mijn interesse direct gewekt. Dus na wat leeswerk op de site en wat mailtjes met Stephan heb ik de knoop maar doorgehakt en de chip laten herprogrammeren.

Ik rij er nu een tijdje mee en de verschillen zijn enorm. De motor pakt bij lagere toeren (±2000) veel beter op en trekt over het hele toeren bereik veel forser door. Vooral bij lagere snelheden in de stad rijdt de auto veel prettiger. Je hebt gewoon overal veel meer kracht tot je beschikking. Door de aangepaste reactie van de gasklep reageert de motor ook veel directer op de commando's van het gaspedaal, zonder dat dit tot een heel erg zenuwachtig gedrag heeft geleid. Wat het verbruik doet kan ik nog niet exact zeggen, maar het lijkt er op dat het een beetje gedaald is.

Conclusie

Een aanrader voor alle 147 1.6 Veloces. Hiermee krijg je de motor onder je kap zoals Alfa hem bedoeld had….

Eddy Druppel uit België

e had me gevraagd om een reactie in verband met het tunen van mijn 147 1.6 16v 120pk dus hier gaan we.

Nadat je de chip geprogrammeerd had en we bij het begin van de testrit bij jullie de parking afreden heb ik je reeds gemeld dat er een duidelijk verschil was in het opnemen in 1e en 2e versnelling Met de aangepaste gaspedaalreactie reageert de wagen inderdaad sneller en er is merkelijk méér power voorhanden
Deze vaststelling heb ik tijdens de 278km lange rit terug naar huis meermalen bevestigd gezien, ook doorheen de andere versnellingen trekt de wagen gewoon krachtiger door. Niet dat het nu een pk braker is geworden maar die verwachting koesterde ik ook niet.
Over het volledige toerentalbereik ervaar ik meer kracht met als "icing on the cake" de kracht die blijft aanhouden boven 5500t/min .
Ik heb hem effe op zijn staart getrapt (4e en 5e) vlak na Eindhoven ringweg richting Antwerpen met een BMW320D die aanpikte en behalve dat het rooster van de BMW snel kleiner werd haalde ik een top op teller van 220 km/uur en ik zat nog niet tegen de begrenzer.

Wat voor mij wel verassend was dat ik via de boordcomputer kon vaststellen dat het verbruik serieus was gedaald !!
Ik kon ,voor het tunen van de wagen, het verbruik bijna niet onder de 8l/100km krijgen. Nu haalde ik makkelijk( met topsnelheidmeting en verschillende forse hernemingen in 4e en 5e erbij!) een gemiddelde van 7l/100km. Het lijkt wel alsof de motor gewoon beter is afgesteld en makkelijker draait.

Mijn vrouw wist er niks van dat ik de wagen had laten tunen en ik heb haar dit ook niet gezegd, dat hoefde ook niet want woensdagochtend vertrok ze naar het werk en een 15 tal minuutjes later belde ze reeds om te vragen of dat er "iets" verandert was aan de wagen omdat hij véél soepeler reed en op de oprit van de autosnelweg harder doortrok.

Conclusie:

Het was de de rit van 550km van "Het Belgenland" naar Nunspeet en terug dubbel en dwars waard, behalve het rijplezier en de power dat ik er bij kreeg heb ik nu ook een zuinigere wagen. Dwz. als je niet constant het extra vermogen gebruikt natuurlijk, is bij jullie zowel als bij ons toch niet mogelijk.

Voor mij ben je een prof. die echt wel weet met wat hij bezig is en mijn volgende Alfa (wat dacht je?) zal ook het ritje Nunspeet maken.

stationair draaien 3 kleine verbetering
Trekkracht in lage toeren 4 flinke verbetering
Trekkracht in hoge toeren 4 flinke verbetering.
Verbruik 4 flinke verbetering (vindt 1L per 100km behoorlijk flink)

Algemene beoordeling 4

Reacties n.a.v. het enquêteformulier:
- De motor loopt erg soepel, erg mooi, helemaal naar mijn zin.
- Vermogen is nu ruim voldoende.
- Ben zeer contant met de chip, auto rijdt veel soepeler en is toch een stuk sneller. Vooral in het middengebied is het een genot om mee te rijden.