Chiptuning "Alfa Romeo 147 1.9 JTD 8v 100 pk"
Alfa Romeo mag met trots zeggen dat zij in 1997 de primeur hadden met het door Fiat Auto ontwikkelde JTD systeem. Een dieselinjectiesysteem welke met behulp van elektronisch aangestuurde injectoren onder zeer hoge drukken de brandstof direct in de verbrandingsruimte spuit. Deze drukken lopen op tot 1350 bar. Op deze manier is men is staat de hoeveelheid brandstof en het moment van inspuiten zeer exact te sturen. Ook was het mogelijk de brandstof in meerdere fases in te spuiten. Bij deze versies in 2 stappen. Een voorinspuiting om de verbranding op gang te helpen en een hoofdinspuiting om de uiteindelijke verbranding te laten plaats vinden.
Eind 2003 werd een nieuw instapmodel voor de 147 geïntroduceerd; De 100 pk 1.9 JTD. Met standaard 200 Nm een groot verschil ten opzichte van de 275 Nm en 115 pk sterkere broer. Qua motor was deze al bekend uit de Fiat Punto en Doblo met 100 pk. Dat klinkt misschien wat degenererend maar het is niet anders. Echter de Punto heeft nog een elektronisch geregelde turbodruk en deze 100 pk versie van de 147 niet. We durven zelfs te beweren dat de Punto 100 pk JTD standaard meer in z’n mars heeft dan deze 147 100 pk JTD.
Op de 147 100 pk JTD is een kleinere turbo gemonteerd met een, in tegenstelling tot alle andere Euro 3 JTD’s, ouderwetse waste gate, welke elektronisch wordt geregeld door het motormanagement systeem. Op zich is dat geen probleem. Een veel lastiger feit was het wel erg licht uitgevoerde vliegwiel.
Het komende verhaal vertelt waarom
Het vliegwiel van een JTD bevat een trillingsdemper. Hiernaast is daar een doorsnede van te zien. Dit is gedaan om de aandrijving trillingsvrij en stiller te maken en het wegrijden vanuit stilstand soepeler te laten verlopen. Vroeger werden deze trillingen opgevangen door de tangensiaal veren in de koppelingsplaat. Zoals te zien is op de foto hiernaast zijn die veren komen te vervallen.
Bij het vrijkomen van het te hoog koppel kan de demper tegen z’n aanslag aankomen. Dit gaat gepaard met een voelbare trilling in de aandrijving.
Het vliegwiel op een 147 100 pk is echter zo licht uitgevoerd dat deze bij een kleine toename in het koppel onder de 2500 RPM al tegen begint te werken. Daarom hebben wij ervoor gekozen het koppel met een relatief kleine waarde te laten toenemen.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM
- Dash-pot effect (soepel overschakel zonder abrupte toerentalval)
- JTD 8v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC15C7
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio tuning
€ 380 ,- -
Massimo tuning
€ 510 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 147 1.9 JTD 8v 100 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 147 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.