Chiptuning "Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 8v 115/120 pk"
De 120 pk versie van deze 147 is een opwaardering van de 115 pk van vroeger. Om toch wat verschil te maken hebben ze ‘m 5 pk meer gegeven. Het koppel zou ook 5 Nm toegenomen zijn alleen gaat men er van uit dat de oude 115 pk slechts 275 Nm zou leveren. Wij hebben altijd meer koppel gemeten. Deze 280 Nm levert de motor wel exact waardoor het eigenlijk een stapje terug is.
Het nieuwe EDC16+ systeem met het multi-jet principe geeft ons wel de mogelijk veel verder te kunnen tunen dan voorheen. Het vermogen hebben wij niet zover geprogrammeerd als bij de 159 1.9 JTDm 8v. Dit in verband met een kleinere intercooler en iets andere turbo. Ook het koppel hebben we wat minder moeten maken. Ondanks dat zijn we heel erg tevreden met het resultaat 350 Nm en 155 pk.
In 2005 werd EDC16 systeem opgewaardeerd naar EDC16C39 oftewel EDC16+. Als eerste verscheen dit systeem in de Alfa 159. Het grote verschil is het actieve roetfilter met regeneratiesysteem. Bij de Alfa 147 is dat achterwege gelaten. Daar maakt men gebruik van een lambdasonde. De lambdasonde was tot nu toe alleen maar te vinden in benzine uitvoeringen.
Net als bij de Euro 3 versie is het koppel per versnelling instelbaar. Ook hier hebben we daar weer gebruik van gemaakt op dezelfde manier als “vroeger”. De eerste versnelling redlijk beperkt, de tweede versnelling wat minder en vanaf de derde versnelling is al het koppel beschikbaar.
De Euro 3 uitvoering van de JTD 16v had meer koppel dan dat men bij Alfa Romeo beloofde. Bij de Euro 4 is dan niet langer meer zo. Althans niet zoveel. Het koppel klopt nu beter met de opgegeven waarde.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM mits nodig
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- JTD 8v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio tuning
€ 410 ,- -
Massimo tuning
€ 560 ,-
Ervaringen
Rik van Veldhuizen
Mijn ervaringen na de massimo tuning van mijn Alfa Romeo 147 jtdm 120 pk:
1 stationair eigenschappen:
2 ervaar geen verschil. Loopt perfect.
2 oppakgedrag bij wegrijden:
3 wegrijden ervaar ik een kleine verbetering, gaat en ging heel soepel.
3 oppakgedrag bij lage toeren:
4 ik ervaar een grote verbetering. Hij pakt veel eerder op en dit gaat veel langer door.
4 het doortrekken bij hoge toeren: 4 ik merk een groot verschil. Hij gaat heel geleidelijk veel verder door.
5 Algehele beoordeling: 4 ik ervaar een grote verbetering. De auto loopt nog steeds als een zonnetje. Maar nu met meer vermogen en een veel breder bereik. Zeer goed geholpen bij Squadra. Ze nemen daar de tijd voor je, zijn erg vriendelijk en hebben veel kennis.