Chiptuning "Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 136/150 pk"
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed.
In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 1.9 JTD leverde 105 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 16v levert nu 150 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
In 2005 werd EDC16 systeem opgewaardeerd naar EDC16C39 oftewel EDC16+. Als eerste verscheen dit systeem in de Alfa 159. Het grote verschil was het actieve roetfilter met regeneratiesysteem. Bij de Alfa 147 is dat achterwege gelaten. Daar maakt men gebruik van een lambdasonde. De lambdasonde was tot nu toe alleen maar te vinden in benzine uitvoeringen.
De GT Coupe was de eerste in de reeks van de te ontwikkelen 16v/20v versies. Bij deze motor komen we eenzelfde “nadeel” tegen als bij de 110 en 115 pk versies. De turbo is niet voorzien van een waste gate. Dit betekent dat er een grens aan het vermogen van de motor wordt gesteld. Wanneer er meer vermogen wordt geprogrammeerd is de turbodruk niet langer controleerbaar. Dit resulteert in een foutmelding en het wegvallen van het vermogen. Voor de 1.9 JTD 16v Coupe bleek 175 pk een veilige grens.
Net als bij de Euro 3 versie is het koppel per versnelling instelbaar. Ook hier hebben we daar weer gebruik van gemaakt op dezelfde manier als “vroeger”. De eerste redelijk beperkt, de tweede wat minder en vanaf de derde versnelling is al het koppel beschikbaar.
De Euro 3 uitvoering van de JTD 16v had meer koppel dan dat men bij Alfa Romeo beloofde. Bij de Euro 4 is dan niet langer meer zo. Althans niet zoveel. Het koppel klopt nu beter met de opgegeven waarde.
Met name voor de Belgische markt is de 147 1.9 JTDm 16v terug getuned naar 136 pk. Dit is puur softwarematig. Tuning geeft dus 16 bonus pk’s.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM mits nodig
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- JTD 16v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio
€ 410 ,- -
Massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 136/150 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 147 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.