Chiptuning "Alfa Romeo 147 2.0 TS 16v"
De Alfa 147 werd in 2001 geïntroduceerd als opvolger van de Alfa 145/146. De voorganger was er in 2 duidelijk verschillende carrosserie vormen. De 147 bleef beperkt tot 1. Althans, het verschil tussen de 3 en 5 deurs was niet spectaculair. Qua niveaus is de 147 een paar stappen hoger dan de 145. Veel betere materialen en bouwkwaliteit. De wegligging was zelfs nog wat strakker dan de alom geprezen wegligging van de 156.
Vanaf productie september 2000 zijn vrijwel alle Alfa Romeo’s voorzien van een geheel nieuw type injectiesysteem. Het zogenaamde ME7.3 systeem. Een zeer geavanceerd systeem met een vol elektronisch gestuurde gasklep, meerdere lambda sensoren en al naar gelang de motoruitvoering 2 tot 4 katalysatoren. Alles in het kader van zo laag mogelijk emissie waarden. Helaas is dit een beetje ten koste gegaan van het rijplezier. Met name al die katalysatoren zijn een belemmering voor een lekker vrije ademhaling.
Wat ook nieuw is, is dat de motor nu geheel wordt gestuurd volgens een zogenaamde koppelregeling. De bestuurder bedient het gaspedaal en vertelt de regeleenheid als het ware welk koppel de motor moet gaan leveren. Binnen de grenzen van het mogelijke natuurlijk. Dat lijkt makkelijk chiptunen. Gewoon vertellen dat er meer koppel moet worden gestuurd. Maar niets is minder waar. Er komt heel wat meer voor kijken om een dergelijk injectiesysteem naar je hand te zetten.
Opnieuw is gebleken dat het standaard vermogen niet helemaal wordt gehaald. Vanwege dit feit zijn we voor de ontwikkeling van deze 2.0 Euro 3 versies niet over een nacht ijs gegaan. We hebben meerdere auto’s (ook 156 en GTV 2.0 16v’s) gemeten. De gegevens hieronder zijn gemiddelde van meerdere gemeten auto’s.
In de trekkracht op lagere toeren zitten absoluut gezien geen spectaculaire winsten. Daarentegen is de reactie van het gaspedaal en oppakken van de motor sterk verbeterd. Opnieuw dus een grote driveability verbetering.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste timing nokkenasverstelling
- Aangepaste timing inlaatlengsteverstelling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM
- Serieel programmeren
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Edo Kuiper
Hierbij mijn ervaring en mening na de tuning van de 147 van mijn moeder.
Gegevens auto; Alfa Romeo 147 2.0TS 16v 5-bak 2002.
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakken bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het doortrekken in de hogere toeren:Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Toen ik voor mijn moeder deze auto vijf jaar geleden in Duitsland kocht vond ik de auto vergeleken met Alfa 156 2.0 een stuk tammer en vielen de prestaties mij enigszins tegen. De auto reed goed, maar ik had er meer van verwacht.
Doordat ik in Amsterdam woon en maar één parkeervergunning heb leen ik steeds vaker het autootje van mijn moeder en als dank voor het vele lenen heb ik de auto laten chippen. Bij aanschaf werd de auto voorzien van een nieuwe motor die nu iets meer dan 50K op de teller heeft, vandaar dat ik de auto met een gerust hart heb laten tunen.
Mijn moeder vindt dat ze er amper iets van merkt, maar ik ben razend enthousiast. De auto rijdt en presteert zoals het zou moeten. Hangt heerlijk aan het gas en reageert heel alert. Zo had Alfa Romeo de auto moeten afleveren! Het brandstofverbruik blijft fors, 1 op 10, maar door de tuning trap ik het gaspedaal dan ook vaker dieper in.
Danny Vermeulen
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Ik heb een totaal andere auto teruggekregen. Hij reageerde in het lage toerental nogal sloom, je moest de auto echt in zijn toerental jagen. De auto was een beetje nukkig in zijn gedrag. De auto rijdt vlotter en in de lage toeren pakt hij gelijk op. Op de snelweg nog even gas bijgeven om in te halen en hij reageert gelijk. Geweldige gasrespons! Het is het geld meer dan waard!
Martijn Merken
22 juni heb ik mijn 147 2.0 TS uit 2002 laten chippen. Ik had al eerder de intentie gehad om dit met mijn oude 156 1.6 te doen, maar besloot uiteindelijk een 2.0 te kopen.
Toch bleef ik nieuwsgierig en zeker gezien het niet heel erg duur is, heb ik toch besloten om mijn 147 te chippen.
Achteraf heb ik hier absoluut geen spijt van, al met al krijg je er toch een andere auto voor terug.
De 2.0 was voor mijn gevoel al lekker vlot en was dit al een stuk beter dan de 1.6, maar het chippen deed hier nog een schepje bovenop. Al met al voelt de auto een stuk scherper aan, hij pakt al een stuk lager in de toeren op en blijft maar gaan.
Om een vergelijking te geven, voor het chippen was het al een prima motor, maar na het chippen lijkt het net of hij een bak espresso heeft gedronken.
Hij reageert scherper, vlotter, pakt eerder op, is verder in de toeren te trekken en ook gaat het verloop prettiger, al met al rijd hij gewoon veel fijner.
Al met al, met de volgende Alfa kom ik zeker terug.
Verder even mijn ervaringen aan de hand van de enquete:
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil(4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5) Algemene beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Fred Zegers
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een groot verschil (4)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Voor het eerst octaan 98 getankt. Ik weet niet of dit invloed heeft op het verbruik, maar ik merk een groot verschil. Het oppakgedrag bij wegrijden is zoveel prettiger. Goede investering!
Johan Schoolderman
Datum chiptuning: 21 mei 2006
KM stand: 20923
1. = 2. Het kan zijn dat er een verbetering is opgetreden, maar dan is dit niet door mij te constateren.
2. = 4. Zeer directe respons op gaspedaal.
3. = 4. Zeer directe respons op gedoseerd gebruik van gaspedaal.
4. = 4. Doortrekken gebeurt niet vaak, maar merk wel dat als het gebeurt de toerenbegrenzer later in werking treedt.
5. = 2. Voor de chiptuning reed ik al gemiddeld bijna 1 op 10. Daarna ook. Zal ook wel iets te maken hebben met het gebruik van mijn rechtervoet.
6. = 4. Het rijplezier is vele malen groter. Had dit veel eerder moeten doen en kan/zal het iedereen aanbevelen.
Ik heb bewust wat langer gewacht met reageren, omdat ik de verhalen over meer benzineverbruik wilde toetsen. Ik denk dat het meer aan je rechtervoet ligt, dan aan de chiptuning. Dit kan ik doen, omdat ik vanaf het begin het benzineverbruik heb vastgelegd. Waar getankt, welke benzine, km stand, kortom alles wat maar mogelijk is
Mario Hoogstrate
Bij de vorige Alfa zeer goed bevallen, dus toen besloten dat elke volgende auto het ritje Nunspeet gaat maken. Dus zodoende weer een afspraak gemaakt.
Ik had geen plannen om een andere Alfa te kopen maar ik liep er zomaar tegenaan. Ik had op dat moment een 147 1.6 (105 pk) en wilde eigenlijk wel graag een 2.0 TS, maarja niet echt op zoek. Toen ik deze zag was ik gelijk verkocht; gefacelift model, mooie donkerblauwe met paarse kleur, 17 inch GT velgen, cognac bruin lederen interieur, BOSE geluidssysteem en die mooie 2.0 T.S. stonden ook maar 35.000 km op. De 150 pktjes waren wel wat tam dus eerst goed los gereden en daarna naar Nunspeet. Ik miste dat heerlijk directe gaspedaal en die gretige motor die ik in me vorige wel had. Ik had zelfs het gevoel dat me 1.6 sneller was bij vol gasgeven als je 120 reed.
Maar nu gelukkig weer dat heerlijke directe gaspedaal en die zeer gretige motor terug. De motor heeft er altijd zin in en loopt net was soepeler.
Hieronder de vragen:
Stationair eigenschappen 3 = kleine verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij wegrijden 4= grote verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij lagere toeren 4 = grote verbetering merkbaar
Het doortrekken in hoge toeren 4 = grote verbetering merkbaar
Het brandstofgebruik 2 = geen verbetering merkbaar
Algemene beoordeling 4 = flinke verbetering merkbaar
Ja het brandstof gebruik, wat zal ik daar eens over zeggen. Omdat hij nu zo lekker aan het gas hangt ben je ook sneller geneigd nog even het gas in te trappen. Ja en dat is niet goed voor het verbruik, geen haar op me hoofd die daar om geeft. Onderin is hij nu wel sterker en loopt hij lekkerder dus je zou wat eerder kunnen opschakelen zodat je dus eigenlijk zuiniger zou kunnen rijden, misschien ga ik dat nog eens uitproberen.