Chiptuning "Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v 110 pk"
Alfa Romeo mag met trots zeggen dat zij in 1997 de primeur hadden met het door Fiat Auto ontwikkelde JTD systeem. Een dieselinjectiesysteem, welke met behulp van elektronisch aangestuurde injectoren onder zeer hoge drukken de brandstof direct in de verbrandingsruimte spuit. Deze drukken lopen op tot 1350 bar. Op deze manier is men is staat de hoeveelheid brandstof en het moment van inspuiten zeer exact te sturen. Ook was het mogelijk de brandstof in meerdere fases in te spuiten. Bij deze versies in 2 stappen. Een voorinspuiting om de verbranding op gang te helpen en een hoofdinspuiting om de uiteindelijke verbranding te laten plaats vinden.
Omdat dit type turbo geen waste gate meer heeft (zoals bij de fase 2 het geval is), kan de turbodruk te hoog oplopen wanneer er te veel vermogen wordt geprogrammeerd. Door het vermogen te “beperken” tot maximaal 140 pk bij 4000 RPM is de turbodruk nog prima onder controle te houden. Deze stijgt met niet meer dan 0.15 bar. Wanneer er meer vermogen “geprogrammeerd” zou worden loopt de turbodruk te hoog op.
Naast de koppelwinst (en het verloop daarvan) en vermogenswinst is er ook heel veel aandacht besteed aan de zogenaamde Sport Throttle Response. Een term die eigenlijk bekend is van Alfa’s V6 modellen, maar die bij de Squadrachips voor de JTD’s ook zeker van toepassing zijn. Bij een veel kleinere gaspedaalslag worden er al direct prestaties geleverd.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM
- Dash-pot effect (soepel overschakel zonder abrupte toerentalval)
- JTD tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC15C7
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning medio
€ 380 ,- -
Chiptuning massimo
€ 510 ,-
Ervaringen
Remco Wolters
Hierbij een wat verlate reactie van mijn bevindingen na het massimo chippen van mijn 156 1.9 JTD (115 pk). Ik wilde eerst even wat ervaring opdoen met de 'nieuwe auto' en het brandstofverbruik testen. Dit testen van het brandstofverbruik was in het begin nogal lastig, aangezien ik de auto natuurlijk eerst even wilde uitproberen en dan rijdt je niet echt zuinig uiteraard. Vervolgens na een paar weken m'n voormalige rijstijl weer opgepakt en het brandstofverbruik getest.
Je hebt mijn Alfa begin juli gechipt en direct nadat de software was ge-update en we een testrit gingen maken in de stromende regen, merkte ik al een flinke verandering. Het gaspedaal reageert eerder (lees: feller) en de toename in trekkracht is echt fantastisch. Ook het doortrekken in hoge toeren was een genot. De alfa bleef maar trekken, zelfs in hoge toeren. Ook is het dash-pot effect merkbaar. Het soepeler schakelen is een leuke vooruitgang en biedt meer comfort.
M'n 156 rijdt nu veel comfortabeler dan voorheen. Wat een enorme vooruitgang is dit! Alle eigenschappen hebben gewoon een flinke boost gekregen, wat het rijden nu echt tot een genot maakt. Ik zit iedere keer gewoon weer met een glimlach in de auto.
Hieronder de verschillende aspecten in het rijgedrag:
1) Stationair eigenschappen van de motor: 4 flinke verbetering merkbaar. Het stationaire toerental is verhoogd naar 900 toeren, wat een rustiger verloop van de motor geeft. Het stuur trilt minder en de motor is iets minder hoorbaar. De motor loopt mooier rond.
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 4 flinke verbetering merkbaar. Doordat de gaspedaalreactie wat feller is i.c.m. de verhoogde power van de auto, trekt m'n alfa nu veel sneller op dan voorheen. Vooral als je vooraan bij een stoplicht staat naast een andere wagen is dit leuk om te testen. Ik rijd nu nagenoeg iedereen eruit, wat voorheen toch wel veelvuldig andersom was.
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: 5 enorme verbetering merkbaar. Voor de lagere toeren houd ik het toerenbereik aan tot 2000 toeren. Hier is een enorme verbetering merkbaar, vooral vanaf ca. 1500 toeren merk je duidelijk het hogere koppel (m.m.v. de turbo uiteraard). De wagen begint er dan echt aan te trekken en wordt je aardig in je stoel gedrukt. Vooral de medepassagiers ervaren dit. Ik heb dan ook al een aantal positieve reacties gehad van m'n medepassagiers, met woorden als 'wow!' en 'zo hé'! Dit zegt genoeg.
4) Het doortrekken in de hogere toeren: 5 enorme verbetering merkbaar. Voor de hogere toeren houd ik het toerenbereik aan vanaf 2000 toeren. In de stad is dit redelijk merkbaar, maar rijd ik niet zo heel veel in hogere toeren. Voornamelijk op de snelweg is de enorme verbetering merkbaar. Als ik bijvoorbeeld 120 rij, dan rij ik ongeveer 2200 toeren, trek ik dan door dan is de enorme power echt merkbaar! Je zit zo op de 140/150. Dan merk je heel goed dat maximale koppel van 340 Nm bij 2500 toeren. Dit is op de snelweg echt een genot, omdat je daar veel in het toerengebied tussen 2000 en 3000 toeren rijdt. De inhaalacties zijn zo gemakkelijk geworden (en nog een stuk veiliger ook). Ook het nog verder doortrekken naar hogere snelheden (170/180) is geen probleem. Laatst had ik 2 vrienden in de auto en trok ik even snel door van 120 naar 180 km/uur. Wat ging dit ongelooflijk snel zeg en ik had nog redelijk wat over voor m'n gevoel, maar nog verder doortrekken was op dat moment niet meer verantwoord! Dan merk je pas echt dat de alfa zoveel meer kracht heeft.
5) Het brandstofverbruik: 3 kleine verbetering merkbaar. Ik heb het brandstofverbruik even getest en hier is iets een verbetering merkbaar, al is het niet zoveel. Met mijn rijstijl reed ik voorheen altijd gemiddeld 1:16 tot 1:17. Dit is nu steevast op 1:17,5 komen te liggen. Toch mooi meegenomen.
6) Algehele beoordeling: 5 enorme verbetering merkbaar. Moet ik hier nog iets aan toevoegen? Ik denk dat ik mijn ervaringen wel duidelijk heb gemaakt. Het is in 1 woord een aanrader!
Stephan, nogmaals bedankt voor je hulp! Bij m'n volgende Alfa kom ik zeker weer eens langs.