Chiptuning "Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16v 140 pk"
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 1.9 JTD leverde 105 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 16v van de GT Coupe levert 150 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
De GT Coupe was de eerste in de reeks van de te ontwikkelen 16v/20v versies. Bij deze motor komen we eenzelfde “nadeel” tegen als bij de 110 en 115 pk sterke JTD 8v versies. De turbo is niet voorzien van een waste gate. Dit betekent dat er een grens aan het vermogen van de motor wordt gesteld. Wanneer er meer vermogen wordt geprogrammeerd is de turbodruk niet langer controleerbaar. Dit resulteert in een foutmelding en het wegvallen van het vermogen. Voor deze 140 pk JTD 16v bleek 170 pk een veilige grens, 5 pk minder dan de 150 pk versies.
Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 16v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z’n plaats is. En dat hebben we naar eigen inzicht dan ook gedaan. In de eerste versnelling hebben we het maximale koppel zelfs iets lager gezet dan standaard. In de 2e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 3e versnelling is het volledige het koppel beschikbaar.
Als slot opmerking kunnen we melden dat de 16v JTD’s standaard meer koppel hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Waarom is ons onduidelijk. Nieuw is het niet voor ons. Nog voordat we de 1.9 JTD 16v’s aan een standaard krachttraining gingen onderwerpen konden we uit de software al aflezen dat het meer dan 305 Nm moest zijn. Het bleken er zo’n 320 te zijn.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM
- JTD 16v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Naam bekend bij Squadra Tuning
Inmiddels 2 ruime weken verder, 3000 km, leek het mij goed om mijn ervaringen na het remap-en met je te delen. De verbruikscijfers zijn nog niet heel erg betrouwbaar omdat het in het begin natuurlijk even uitproberen is en ik ook een weekend in Oost-Duitsland ben geweest. Maar qua beleving kan ik inmiddels wel het een en ander melden.
Onderstaand mijn eerste evaluatie,
1) Het stationair toerental is iets verhoogd, trillingen zijn voor een deel weggenomen. Het is in het begin wel even wennen, het lijkt een iets onrustiger/ meer gehaast karakter van de motor maar dat gevoel verdwijnt snel. (score 4 uit 5)
2) Oppakgedrag bij wegrijden is marginaal verbeterd. Het was sowieso al een motor met meer dan genoeg koppel onderin om makkelijk weg te rijden, gas geven is nauwelijks nodig. (score 3 uit 5)
3) Oppakgedrag bij lage toeren is flink verbeterd, dit is met name merkbaar tijdens snelweg verkeer. Terugzakken tot 90 en dan alsnog makkelijk inhalen in de 6e versnelling (1500 rpm). Terugschakelen tot een 5e of 4e versnelling is een genot maar absoluut niet nodig. Voor mij is dit aspect één van de redenen geweest om te laten tunen/remap-en en over het resultaat ben ik zeer tevreden. De 16v is al bepaald niet traag maar dit beetje extra biedt zeer veel rijplezier. (score 5 uit 5)
4) Verbetering in het hogere toerengebied (>3500) is aanwezig maar ik ben niet vaak genoeg in deze gebieden om grote verschillen te bemerken. Een weekend Duitse autosnelwegen bood genoeg momenten om de topsnelheid te beproeven, deze is iets verbeterd naar 215 km/uur. Versnelling blijft doorgaan tot ongeveer 180/190, daarna lijkt het wel enigszins weg te zakken en bouwt hij langzaam op tot 215. (score 3 uit 5)
5) Het brandstofverbruik lijkt vooralsnog hetzelfde tot marginaal verslechterd (van 1 op 16 naar 1 op 15,5), dit is echter mede veroorzaakt door het vaker en dieper intrappen van het gaspedaal. Ik verwacht dat met rustig en vooral constant rijgedrag het verbruik minstens hetzelfde is tot verbeterd. Gezien de vermogenstoename lijkt me dit een prestatie van formaat. In een latere update kom ik hierop terug. (score 4 uit 5)
6) De beoordeling van de tuning is goed met 4 uit 5, de beoordeling van het geheel inclusief service is zeer goed, 5 uit 5. Naast het tunen is de EGR afgedopt en tevens een probleem van roeten verholpen. Een imitatie LMM veroorzaakte een te rijk mengsel bij gasgeven wat leidde tot hevige roetuitstoot. Dit probleem is geheel verholpen door het profiel van de LMM aan te passen zodat juiste waarden worden afgegeven aan de ECU. Roeten lijkt in geheel niet meer aanwezig te zijn! Mijn dank is dan ook groot voor het verhelpen van dit punt. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te zien wat voor projecten daar worden ontwikkeld met zoveel enthousiasme!
Tim Vuurpijl
1 Stationair eigenschappen van de motor: Rijdt een stuk rustiger nadat die bij Squadra is geweest, eerst liep die een stuk onrustiger. Dus een grote vooruitgang.
2.Oppakgedrag bij wegrijden: Wat een verschil is dat zeg, hij pakt nu al rond de 1500 toeren lekker op en rijd dan aan een stuk lekkerder door, eerder schoot de turbo er bij ongeveer 1800 toeren ineens in, wat niet lekker rijden is. En het gaspedaal respons is een stuk verbeterd, pakt iets vlotter op, waardoor je een stuk meer gevoel krijgt bij het wegrijden.
3. Oppakgedrag bij lagere toeren: Zoals vermeld bij punt 2 hij pakt een stuk soepeler op en hij houdt niet meer in, zoals die dat voorheen wel deed. En je kunt nu in de 3 door bochten heen waar je voorheen nog wel eens terug moest schakelen naar de 2. Het oppakgedrag geld voor elke versnelling heerlijk gewoon.
4. Het doortrekken in de hogere toeren: Een grote verbetering eerder was de puf er wel uit bij ongeveer 3800 toeren nu gaat die bijna naar de 4500 toeren, dus meer het gevoel dat je een benzine auto rijd. En in elke versnelling voel je gewoon nog dat die trekkracht heeft. Het blijft elke keer een genot om het gaspedaal in te drukken.
5. Het brandstofverbruik: Ik rij er nog niet zo heel erg lang mee, maar als ik op de snelweg gewoon normaal rij dan verbruikt die net zoveel, indien je het gaspedaal indrukt zal die iets meer verbruiken maar dat lijkt me meer dan logisch.
6. Algehele Beoordeling: Een dikke vette pluspunt voor je auto, als je een diesel rijdt dan raad ik je aan om een afspraak te maken bij Squadra, want als je dat niet doet weet je niet wat je mist. En de prijs kwaliteit verhouding is gewoon super. Stephan neemt ruim de tijd voor je, zodat je al je vragen kan stellen. Dus als je nog twijfelt hoop ik die twijfel volledig bij je weg te nemen.
Als ik een cijfer moest geven voor deze tuning dan krijgt die een 10. Het totaal plaatje klopt gewoon
Rein Nieland
156 1.9 jtd 16v eerste generatie 2003, 140 pk, gekocht bij 135000 km.
Reden voor Tuning :
Af en toe (2-3x per week) inhouden/overslaan van de motor, alsof het een benzinemotor is die een vonk mist, verdenking van een haperende EGR
Regelmatig slecht oppakken van de motor vanuit stationair toerental, bij het wegrijden houdt de motor eerst even in om na 1-2 seconden pas “vooruit te willen” bij 800-1200 toeren, dus nog voordat de turbo inkomt.
Idem bij terugschakelen/afremmen zonder stilstaan, bij weer versnellen hield de motor eerst even in.
(ook haperende EGR ?)
Hoog verbruik (13-14 km/l), gemiddeld 13.5 km/l
Beter dan 14 km/l lukte nooit, zelfs niet bij weinig stadsverkeer en “met een ei onder het gaspedaal”.
Bij herhaaldelijk fors accelereren bleven er (beperkte) roetwolken komen, normaal gesproken wordt dat minder als je “het roet uit de demper geblazen hebt”.
Na een 2.4 JTD 140 pk (verbruik 14 – 15 km/l) had ik verwacht dat de 16 klepper makkelijker hoge toeren zou draaien en zuiniger zou zijn, maar dat was niet het geval, verbruik was slechter, hogere toeren ging niet echt lekker. Motorloop van een 4 cilinder is niet te vergelijken met de 2.4 liter 5 cilinder. Geluid van de 1.9 jtd is wel minder door betere isolatie, en toerental op snelweg is lager door lange 6e versnelling, maar gevoelsmatig is de 4 cilinder rauw en lawaaierig vergeleken bij de 2.4 jtd. Fut is er in 6 ook echt uit.
Na tuning , bij plm 155000 km, medio 160pk en volledig uitschakelen EGR
Stationair toerental duidelijk hoger, prettiger : score 4
Oppakgedrag wegrijden, wereld van verschil, score 5, absoluut geen inhouden meer !
Oppakgedrag bij lage toeren, duidelijk beter, score 4, Bochten en rotondes kunnen nu veel vaker in drie genomen worden waar ik vroeger terug ging naar 2.
Voorheen kon ik in 6 niet langzamer dan 75/80 km/u, nu kan ik terug naar 65 km/u in 6. Dit rijdt uiteraard niet echt prettig maar er is wel duidelijk verschil.
Doortrekken in hoge toeren, beter, score 4, het maximum toerental is niet hoger (trek ook nooit zover door) maar de motor draait duidelijk gemakkelijker hogere toeren. Bijna onbewust trek je langer door omdat de fut er langer in blijft.
Roetvorming bij herhaaldelijk fors accelereren is duidelijk minder.
Brandstof verbruik : duidelijk beter, score 4.
Na de eerste volledig gereden tank sinds de tuning bleek het verbruik 1 op 15.3.
Ondanks het feit dat hierbij relatief weinig stadskilometers zaten, is dit duidelijk véél beter dan voorheen, toen 1 op 14 het maximaal haalbare was.
Algehele beoordeling : gevoelsmatig draait de motor “mooier rond”, trillingen zijn wat minder en het “rauwe” is er wat af hoewel het natuurlijk nog steeds niet kan tippen aan de loopcultuur van de 2.4 ltr 5 cilinder, maar dat was ook niet de verwachting.
Het af en toe inhouden/overslaan is niet meer voorgekomen
Bijzonderheden :
In eerste instantie lukte het Stephan niet meteen om de medio software te programmeren. Uit nader onderzoek bleek dat er in het verleden aan de ECU gesoldeerd is, dus de vorige eigenaar heeft de wagen waarschijnlijk al eerder ergens laten tunen. Of diegene daar veel plezier van heeft gehad waag ik te betwijfelen.