Chiptuning "Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16v 150 pk"
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 1.9 JTD leverde 105 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 16v levert nu 150 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
De GT Coupe was de eerste in de reeks van de te ontwikkelen 16v/20v versies. Bij deze motor komen we eenzelfde “nadeel” tegen als bij de 110 en 115 pk sterke JTD 8v versies. De turbo is niet voorzien van een waste gate. Dit betekent dat er een grens aan het vermogen van de motor wordt gesteld. Wanneer er meer vermogen wordt geprogrammeerd is de turbodruk niet langer controleerbaar. Dit resulteert in een foutmelding en het wegvallen van het vermogen. Voor de 16v JTD bleek 175 pk een veilige grens.
Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 16v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z’n plaats is. En dat hebben we naar eigen inzicht dan ook gedaan. In de eerste versnelling hebben we het maximale koppel zelfs iets lager gezet dan standaard. In de 2e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 3e versnelling is het volledige het koppel beschikbaar.
Als slot opmerking kunnen we melden dat de 16v JTD’s standaard meer koppel hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Waarom is ons onduidelijk. Nieuw is het niet voor ons. Nog voordat we de 1.9 JTD 16v’s aan een standaard krachttraining gingen onderwerpen konden we uit de software al aflezen dat het meer dan 305 Nm moest zijn. Het bleken er zo’n 320 te zijn.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM
- JTD 16v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Elwin Visser
Ik ben op 4-10 jl. bij jou geweest voor de plaatsing van de Squadra Massimo chip op mijn Alfa 156 SW 1.9 jtd 16V 150pk . Hoog tijd dus voor een review.
Wat me destijds gelijk opviel toen we gingen rijden is dat de motor soepeler leek te rijden. Dit klopt inderdaad ; de motor pakt beter op , heeft meer souplesse en rijdt dus beter/ lekkerder.
1 stationair: flinke verbetering: Ik vond de motor stationair nogal rumoerig dieselen . Motor is nu stiller, loopt rustiger en mooier rond
2 oppakgedrag wegrijden: flinke verbetering: Motor hield voor mijn gevoel altijd enigszins in maar reageert nu veel alerter op het gaspedaal
3 oppakgedrag bij lagere toeren: flinke verbetering merkbaar: Je merkt dat er meer koppel aanwezig is. De motor kan hierdoor nog langzamer in een hogere versnelling blijven rijden met souplesse . Je hoeft minder te schakelen. In de 3 (ipv 2) door de bocht gaat nog soepeler en terugschakelen van bijv 4 naar 3 is ook minder vaak nodig.
4 doortrekken in de hogere toeren: flinke verbetering merkbaar: Als je een 2.0 twinspark hebt gereden moet je wel heel erg wennen aan het feit dat een diesel niet echt van toeren houdt! Toch is het toerenbereik nu flink verbeterd en kan er dus beter worden doorgetrokken.
5 brandstof verbruik: Geen verbetering. Aanvankelijk verslechterd omdat je de prestaties flink test cq meer prestaties vraagt maar verbruik is nu idem.
6 Bij tuning denkt iedereen, en ook ik, altijd gelijk aan prestaties en vermogenswinst, en dit is hier ook zeker geslaagd (172pk), maar de verbeterde driveability vind ik eigenlijk nog belangrijker. Dit heeft mij aangenaam verrast. Ik had hier natuurlijk al wel het nodige over gelezen maar dit is toch echt iets wat je echt zelf moet ervaren . Persoonlijk krijg ik de indruk dat de motor aanvankelijk door een amateur en nu professioneel is afgesteld. (Ik besef nu ook dat ik me met mijn vorige 2.0 TS ook al bij jou had moeten melden ondanks de geringe vermogenswinst.)
Conclusie: voor elke autoliefhebber en Alfa Romeo rijder is de Squadra chip een absolute aanrader en eigenlijk een must !