Chiptuning "Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16v Q4/Crosswagon"
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 1.9 JTD leverde 105 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 16v levert nu 150 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
De GT Coupe was de eerste in de reeks van de te ontwikkelen 16v/20v versies. Bij deze motor komen we eenzelfde “nadeel” tegen als bij de 110 en 115 pk sterke JTD 8v versies. De turbo is niet voorzien van een waste gate. Dit betekent dat er een grens aan het vermogen van de motor wordt gesteld. Wanneer er meer vermogen wordt geprogrammeerd is de turbodruk niet langer controleerbaar. Dit resulteert in een foutmelding en het wegvallen van het vermogen. Voor de GT Coupe bleek 172 pk een veilige grens.
De 147 en de 156 1.9 JTD 16v’s worden slechts uitgevoerd met 140 pk. Bij bestudering van de gegevens blijken de motoren echter identiek. We kregen dus als het ware 10 pk kado. Bij het bekijken van de software was dat vermogensverschil ook duidelijk zichtbaar. Een jaar later werden alle 1.9 JTD 16v’s naar 150 pk opgewaardeerd. Zo ook de 156 Crosswagon.
Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 16v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren, als de wielen zouden kunnen doorslippen. Echter een vierwielaangedreven auto heeft zoveel grip dat dat niet gebeurd. Alle krachten worden dus losgelaten op de aandrijflijn. Daardoor worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z’n plaats is. En dat heeft de fabriek dan ook gedaan. Een beetje te veel naar onze mening. In de eerste versnelling is ongeveer 200 Nm beschikbaar. In de 2e versnelling is dat 220 Nm. Pas vanaf de 3e is alles beschikbaar. Wij hebben dat naar eigen inzicht veranderd. In resp. 225 tot 245 en 280 tot 300 Nm afhankelijk van het toerental. Vanaf de 3e is alles weer beschikbaar.
Als slot opmerking kunnen we melden dat de 16v JTD’s standaard meer koppel hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Waarom is ons onduidelijk. Nieuw is het niet voor ons. Nog voordat we de 1.9 JTD 16v’s aan een standaard krachttraining gingen onderwerpen konden we uit de software al aflezen dat het meer dan 305 Nm moest zijn. Het bleken er zo’n 320 te zijn.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Stationair toerental verhoging van 850 naar 900 RPM
- JTD 16v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Meindert Gort
Ik had de auto 1 week voor de tuning gekocht, de tuning werd gedaan in combinatie met oplossen van een lastig probleem met de EGR klep. Had er al wel 2000 km mee gereden, ook door Duitsland, dus ik kan wel oordelen over het verschil dat de massimo-tuning meebrengt: echt geweldig goed! De crosswagon is op zichzelf al een zeer vlot rijdende auto, maar ‘t is nu een wolf in schaapskleren, het voelt alsof ik mijn GTV6TB weer terug heb.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Het brandstofverbruik: Ik heb de auto te kort in het bezit voor de tuning om dit te kunnen beoordelen.
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)