Chiptuning "Alfa Romeo 156 2.0 JTS 16v"
Alle autofabrikanten zijn op hun manier bezig schonere en daarom ook zuinigere motoren te ontwikkelen. Eén van de concepten is directe brandstof inspuiting. De injector is niet langer vóór de inlaatklep gemonteerd maar in de cilinder. Dit biedt de mogelijkheden de brandstof injectie zeer nauwkeurig te sturen. Men is niet meer afhankelijk van de openingstijden van de inlaatklep maar men kan de brandstof precies dan inspuiten wanneer het nodig is. Gefaseerde inspuitingen zijn daarmee ook mogelijk. Volgend voordeel is het zeer dicht tegen de pingelgrens kunnen afstellen van de ontsteking. Samen met een hogere compressie verhoudingen heeft het concept alle ingrediënten van een motor die veel koppel en vermogen kan leveren uit een zelfde cilinder inhoud. Wanneer er deellast wordt gereden kan men zelfs overgaan tot een arm mengsel motor. Alfa Romeo heeft deze weg (gelukkig) maar ten dele bewandeld. De arm mengsel strategie wordt alleen bij stationair en zeer lage deellast gevolgd.
Echter er zijn ook nadelen. Eén groot nadeel in onze ogen; wanneer een injector vóór de inlaatklep is gemonteerd geeft dit een spoelende werking van brandstof over deze inlaatklep. Ze blijven daardoor mooi schoon. Wanneer deze reinigende werking verdwijnt zal er een ophoping van vuil ontstaan wat de doorlaat van het inlaatkanaal op den duur gaat verkleinen. Dat gaat direct te kosten aan het topvermogen.
Mooie theorie, maar nu de praktijk. Wanneer men goed thuis is in de autotechniek weet men dat andere merken grote problemen hebben gekend met het nieuw concept van directe brandstofinspuiting. Fabrikanten als Citroën en Mitsubishi willen er liever niet meer aan herinnerd worden. Alfa Romeo lijkt met z’n 2.0 JTS dezelfde kant op te gaan. Tegenvallende prestaties en een hoog olieverbruik zijn veel gehoorde klachten. De arm mengsel regeling zorgt voor een zeer onrustige stationair loop. Zo onrustig dat je zou zweren dat de motor op 3 cilinder loopt.
Daarom heeft de ontwikkeling van de Squadra software voor dit type injectiesysteem lang op zich laten wachten. Voor de ontwikkeling hebben we gebruik gemaakt van 8 verschillende testauto’s. Alle auto leverden zonder uitzondering tussen de 142 en 146 pk; 20 minder dan de bedoeling was. Qua koppel werd 185 tot 195 Nm gepresteerd. Zo’n 25 Nm minder dan de bedoeling. Hieronder zijn grafieken getoond van de gemiddelde waarden van alle testauto’s. Ter vergelijking hebben de resultaten erbij gezet van een standaard 2.0 TS 16v 16 Euro 3 uitvoering.
Omdat het systeem al zeer dicht tegen de pingelgrens aan regelt is een serieuze koppel- en vermogenwinst nauwelijks haalbaar. Een van de eerste zaken die werkelijk voor verbetering vatbaar was was de arm mengsel regeling. Door deze uit te schakelen loopt de motor iets stabieler. Samen met het verhogen van het stationair toerental keert de rust iets terug in de motor. De gaspedaal reactie hebben we directer gemaakt waardoor het geheel beter aan het gas hangt.
Wat ons dan, zoals wel vaker, weer verwonderd is de mening van andere chiptuners over de 2.0 JTS. Of eigenlijk de mening die ze niet hebben. Andere aanbieders gaan er blind vanuit dat de motor 165 pk levert en er zonder moeite 15 pk gewonnen kan worden. Opnieuw het bewijs dat men geen idee heeft van wat er werkelijk speelt. Een belofte van 180 pk tegen een krappe 150 die het misschien echt zal leveren is wel een heel erg groot verschil. Wederom een aanwijzing waarom het kaf van het koren moet worden gescheiden.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Aangepaste arm mengsel strategie (uitgeschakeld)
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.1.1
- Type EPROM: Flash EEPROM via "Boot-mode"
- JTS Tuning
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Ranko Veuger
Bijgaand mijn ervaring met de tuning van mijn 156 2.0 JTS. Ik rij nu bijna een maand 'gechipt' rond.
Stationair eigenschappen van de motor: kleine verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij lagere toeren: flinke verbetering merkbaar
Het doortrekken in hogere toeren: flinke verbetering merkbaar
Het brandstofverbruik: geen verbetering merkbaar
Algeheel oordeel: flinke verbetering merkbaar
Ik ben er erg tevreden over. Op het brandstofverbruik heb ik nog niet zo gelet. Dit is natuurlijk vooral afhankelijk van hoe sportief je rijdt. En de tuning lokt wel uit tot sportiever rijden. De hik die de motor soms had bij stationair is weg, ondanks dat armmengsel niet uitgeschakeld is.
De motor pakt duidelijk beter op bij het wegrijden en reageert net even beter op het gas. Boven de vierduizend toeren wordt de motor echt wakker en wil hij alleen nog maar sneller. Moet me dan behoorlijk inhouden. Ik heb eindelijk weer het gevoel dat ik in een Alfa rijdt.
Al met al zou ik de conclusie willen trekken dat de tuning zijn geld waard is en dat eigenlijk elke JTS rijder dit zou moeten doen.
Fernand Lousberg
Wat is er zoal verbeterd in mijn ogen?
Ten eerste loopt hij nu stationair heeeel erg rustig. Geen trilling meer in het stuur oid. Echt lekker rustig.
Ten tweede: Auto pakt wat eerder op en reageert (nog) wat feller op het gaspedaal. Ook het kleine dipje rond de 4000toeren ben ik nu kwijt. Auto blijft nu zeer lineair doortrekken en dus zijn vermogen afgeven.
Ten derde: Wat betreft het gewonnen vermogen. Wat er aan vermogen bij is gekomen is dus niet echt duidelijk aangezien we geen voor en na meeting gedaan hebben. Wellicht een pktje of 5 en wat extra nm's naar mijn gevoel. Hij is net ietsje sneller geworden.
Belangrijkste vind ik echter dat de motor nu veel soepeler loopt en vloeiender zijn vermogen afgeeft (dus geen dipjes etc. meer)
Al met al ben ik dus erg tevreden, auto is een stukje levendiger geworden, doch rustiger en mijn JTS is ondanks het gemis aan wat pk's toch niet de slechtste van het stel. Meeste missen na het tunen toch nog een pktje of 20 de mijne naar schatting maar ongeveer 10...
Ik blijf erbij dat de JTS een superwagen is, ook standaard vond ik dat al. Rijdt erg lekker, vroeg koppel beschikbaar, constanter verloop van vermogen tov van een TS en net wat zuiniger (zit meetsal rond de 1 op 11). Verbruik voor en na de tuning is tot nu toe hetzelfde, maar ik heb dan ook gebruik gemaakt van het pittigere karakter van de auto na het tunen.
Al met al zeker een aanrader.
Christophe Vermeulen
Ik kocht begin dit jaar een 156 2.0 JTS Ss SW uit 2004 en kwam al snel tot de conclusie dat de JTS motor niet tot de meest geniale spinsels van het Alfa laboratorium behoort. Onder andere de verhalen over het tekort aan vermogen, een hoog olieverbruik en de horror foto's op deze site deden me meermalen flink slikken. Ik begon sterk te twijfelen aan mijn aankoop die ogenschijnlijk wel de onweerstaanbare looks had maar niet de brains. Nu, enige maanden later valt het allemaal toch erg mee, sterker nog, na de chip en wat andere investeringen heb ik een bijzonder fijne auto die ik zo weer zou kopen.
Mijn mening over de chip:
Stationair merk ik geen verschil, hij liep voor en na de chip al goed, alleen de toeren zijn iets hoger dan voorheen (van 800 naar 900)
Onderin bij lage toeren vond ik de motor in de standaard mode erg sponzig. Je weet niet hoe ver je het pedaal eigenlijk in hebt getrapt. Vooral met wegrijden is dat lastig en bij lage toeren rijdt het onrustig. De chip heeft hier duidelijk verandering in aangebracht. Ze pakt veel beter op en is veel directer op het gas.
In het middengebied vond ik de motor al heel prettig. Vooral op de snelweg rijdend tussen de 100 -170 is het een heerlijke wagen, en al helemaal met de Selespeed onder de vingers. Qua middengebied is de motor met de chip nog prettiger geworden, ik vermoed dat het koppel er iets beter op is geworden.
M.b.t. het doortrekken bij hogere toeren heb ik weinig verschil gemerkt. Vermoedelijk doet de chip daar wel wat maar de vervuiling van de inlaat liet waarschijnlijk niet meer toe. Inmiddels heb ik de inlaat grondig laten reinigen en daar waar de toerenteller eerst na de 4500-5000 toeren lui en moe leek te worden schiet hij nu soepel en doelgericht door tot z'n max.. De chip zou hier dus best een bijdrage kunnen hebben maar dat was direct na de tuning niet vast te stellen.
Het brandstofverbruik is niet merkbaar meer of minder. Ik rijd dagelijks weinig snelweg km's en daardoor is het verbruik eigenlijk altijd te hoog, de chip heeft hier niets aan veranderd.
Algemene indruk is dat het een prima resultaat heeft opgeleverd en dan met name in de lage toeren en voor de gaspedaalreactie."