Resultaten

  • Toerenbegrenzer ongewijzigd 6800 RPM
  • Aangepaste gaspedaalreactie
  • Aangepaste timing nokkenasverstelling
  • Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
  • Optioneel: aanzuigbuismodificatie
  • Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME3.1
  • Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Chiptuning
    € 325 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Roy uit Limburg

D.d. 10 november 2003 reed ik in mijn 156 Selespeed naar Stephan. Dit kon namelijk niet uitblijven: in navolging op andere Alfa’s, welke ik reeds door hem had laten tunen, was het nu de beurt aan de Selespeed.

Na te zijn gearriveerd werd de 156 op de vermogensbank gereden. Na eerst een run gedraaid te hebben om exact de originele vermogens te meten, werd het motormanagement hierna van de geoptimaliseerde software voorzien. Op zich al heel erg interessant om te zien hoe snel dit gebeurt (± 1.30 minuut) in tegenstelling tot het aantal uren wat in de ontwikkeling zijn gaan zitten.

Squadra: Deze Selespeed werd in het kader van een controle meting nogmaals op de rollenbank gezet. Alles bleek in orde.

Uiteraard werden na dit updaten opnieuw enkele runs “gedraaid”. Op meerdere monitors, allerlei meetapparatuur en laptops werd alles nauwlettend op de voet gevolgd. Op beeldschermen zag ik allerlei cijferreeksen, waarden en ingenieuze grafieken. Ook waren de activiteiten van bijvoorbeeld de lambasonde goed te volgen.

Leuk en aardig allemaal, maar de vraag die door mijn hoofd spookte was “en wat levert het nu meer op?” Zoals uit vorenstaande grafieken en cijferoverzichten blijkt is het uiteindelijk resultaat 163 en 200+ Nm. Vooral de toename aan Newtonmeters vind ik hierbij belangrijk omdat ik persoonlijk vind dat het cuoro sportivo “onderin” wel wat meer mocht hebben.

Nou oké, Stephan bedankt! Ik wil nù het asfalt op!

Wat mij direct opviel was de lekkere toename van de driveability. Concreet betekent dit dat zodra je aan het gaspedaal komt, je direct een reactie voelt. Geen “bokkerig” gespring, maar een prima dosis versnelling wat het gewenste resultaat tot gevolg heeft.

Verder viel direct een toename aan souplesse op; met name in lagere versnellingen merk je al vanaf 2000 rpm heel duidelijk dat door de toename aan trekkracht de Alfa veel beter oppakt. In hogere versnellingen is het duidelijk voelbaar vanaf ± 3500 rpm Kortom, de motor is als het ware nieuw leven in geblazen en levert duidelijk meer prestaties en hierdoor rijplezier.

Over het benzineverbruik kan ik nog niks zinnigs zeggen. Uit ervaring weet ik echter dat dit bij normaal gebruik eerder zal afnemen dan toenemen (bijkomend voordeel van het optimaliseren van het ontstekingsmoment). Hierover maak ik me dan ook absoluut geen zorgen. Pingelen is uiteraard ook niet aan de orde. En ofschoon je het al weet, maar Stephan nogmaals bedankt. Zeer zeker deze keer!

Constantijn

Ik rij nu een aantal dagen met de nieuwe chip in de 156 selespeed. Ik kan je zeggen dat ik zeer tevreden ben. Vooral het koppel merk je goed,trekt nu vanaf 2000 toeren zeer goed. Op de snelweg bij 100 km/h in vijfde versnelling gewoon gas geven en gaan. Vroeger wilde ik dan nog wel eens terug naar de vierde versnelling,niet meer nodig. Het vermogen bij hoge toeren is relatief minder merkbaar vergeleken met het toegenomen koppel maar is voor mij minder belangrijk.

Al met al zeer tevreden zeker de prijs in gedachten nemend. Je hebt het 'm weer geflikt, een nog fijnere 156.

Anoniem

Begin dit jaar heb je m'n Alfa 156 Selespeed uit 1999 gechiptuned. Na het chiptunen overhandigde je me een evaluatieformulier met het verzoek deze na een aantal maanden op te sturen, bij deze!

1) Stationair eigenschappen van de motor: Kleine verbetering merkbaar (3)
Rustiger, bij koude motor is het rijgedrag een beetje 'wispelturig' maar dit is na +- 1 KM rustig rijden verdwenen. Overigens geef ik met een fluwelen voetje gas totdat de motor goed warm is.

2) Oppakgedrag bij wegrijden: Kleine verbetering merkbaar (3)

3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Kleine verbetering merkbaar (3)

4) Het doortrekken in hogere toeren: Enorme verbetering merkbaar (5)
Ooit gelezen en erg toepasbaar: De fun begint bij 3000 toeren

5) Het brandstofverbruik: Flinke verbetering merkbaar (4)

Ik ben begin maart naar Tsjechië op wintersportvakantie geweest met de Alfa op, uiteraard euro 98. Het benzineverbruik op de heen en terugweg was zo'n 1 liter op 15 á 16 KM. Tijdens de rit dacht ik nog dat de brandstofmeter kapot was, maar niets was minder waar. De snelheid lag bij deze trip wel rond de 130 KM per uur door het rijden in colonne met een aantal tragere auto's. Wanneer ik zelf over der autobahn had gereden had het verbruik waarschijnlijk wat hoger gelegen ;)

In het dagelijks gebruik heeft de auto als taak mij een glimlach te bezorgen, dit bereik ik niet door rustig op te trekken bij een stoplicht, maar gewoon lekker te genieten van de acceleratie (uiteraard binnen de perken en niet asociaal). De Alfa verzorgt deze taak ontzettend goed, uiteraard is dit dan weer minder voor het benzineverbruik, maargoed; de glimlach vind ik belangrijker...

> 6) Algemene beoordeling: Flinke verbetering merkbaar (4)
De auto is véél prettiger en gemakkelijke gaan rijden, het is net alsof alles veel makkelijker gaat. Het was een goede investering in een auto die het waard is.

Mocht ik klaar zijn voor de upgrade naar een andere Alfa (want goh, wat is die Brera toch mooi) dan kun je me zeker verwachten!