Chiptuning "Alfa Romeo 156 2.4 JTD 20v 175 pk"
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 2.4 JTD leverde 136 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 20v van 2003 levert standaard 175 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 20v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e en 2e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z’n plaats is. Alfa Romeo zag dat dit keer zelf ook in en hebben standaard het koppel beperkt in de 1e en 2e versnelling. De 1e versnelling hebben we ongemoeid gelaten. In de 2e en 3e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 4e versnelling is het volledige koppel beschikbaar.
We mogen trots zijn op het resultaat. Een boom ontwortelend koppel van maximaal 425 Nm over een breed toerengebied en een maximum vermogen van maar liefst 210 pk bij 4000 RPM.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging mits nuttig
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
B. Wassenburg
Voelt aan als rijden in een nieuwe auto. Doortrekken in een hoger toerental is wel het meest positieve opvallende verschil. Motorgeluid klinkt ook beter. Auto heeft een prettig sportief rijgedrag gekregen. Ik ben dan ook zeer positief over het totale resultaat van deze tuning.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (2,5)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Jasper Bruins
bij deze alsnog de enquête. We zijn ondertussen net terug van vakantie en hebben weer lekker wat kilometers gemaakt, ook zeker over de Autobahn. Verder wat heuvels en bergen gezien en bereden, en natuurlijk het gewone dagelijkse verkeer. Al met al hebben we dus wel een indruk kunnen krijgen.
87-PNV-6 AR 156 2.4JTDm 20v uit 2005, 180.000km
1. Stationair: een klein verschil merkbaar, de trillingen zijn iets verminderd. Had de auto sowieso niet echt opvallend.
2. Wegrijden: geen verschil merkbaar.
3. Oppakken: een groot verschil merkbaar, hij hangt zeer mooi aan het gas (meestal, wil nog wel een enkele keer schokken, echter geen regelmaat).
4. Doortrekken: een zeer groot verschil merkbaar, hij was al niet traag maar sleurt er nu flink aan. Erg flink.
5. Brandstofverbruik: geen verschil merkbaar, we komen net zo ver op een tank en ook de verbruiksmeter geeft dezelfde waarden. Zal mogelijk ook een wisselwerking zijn met aangepaste rijstijl (?).
6. Algemeen: een groot verschil merkbaar
We zijn er dik tevreden over! Hebben nu al heel wat kilometers met deze auto gereden, maar het surplus aan koppel en vermogen blijft telkens een heerlijk gevoel geven en dat is enkel beter geworden. Hartstikke bedankt voor dit stukje vakwerk!
Met vriendelijke groet,
Jasper.