Chiptuning "Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v Euro 2"
De glorieuze 24v V6 van Alfa Romeo wordt natuurlijk ook geleverd in de 156. Echter in een wat kleinere vorm. Of eigenlijk is Alfa Romeo weer terug gegaan naar de oorspronkelijke inhoud. 2492 cc, maar wel in combinatie met 4 kleppen per cilinder. Dit laatste heeft er echter helaas voor gezorgd dat de motor op lagere toeren relatief weinig trekkracht levert. Pas vanaf 4000 toeren komt het vermogen pas goed los. Dat was ook het grootste probleem bij het ontwikkelen van een Squadrachip voor de 156 24v. Daarom is de winst op lagere toeren helaas niet heel groot.
Daarentegen is de winst op hogere toeren wel groot te noemen. Echter dan alleen in combinatie met de dikkere inlaatbuizen van de 3.0 24v/GTA versie. Niet alleen de buizen maar ook de twee aluminium voetstukken tussen de inlaatbuizen en de cilinderkop dienen daarvoor vervangen te worden. Alleen dan maakt men maximaal gebruik van de grotere doorlaat.
Helaas zijn de prijzen van de aanzuigbuizen en voetstukken flink gestegen. Ook zijn ze nieuw steeds lastiger te vinden. Als je ze nieuw vindt, ligt de prijs ruim boven de EUR 500,00. Gebruikt zijn de prijzen lager. Zonder deze aanpassing is chiptuning zinloos.
Dit type injectiesysteem is uitgerust met een zogenaamd elektronisch bediende gasklep. Niet langer meer een kabel tussen het gaspedaal en de motor maar een potentiometer en een stappenmotor. Dit geeft echter voor echte chiptuners te mogelijkheid ook deze overdracht te beïnvloeden. Daardoor krijgt men een motor die weer echt aan het gas hangt.
Resultaten
- Inlaatmodificatie noodzakelijk, zie boven
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200 RPM
- Aangepaste gaspedaalreactie (uitgezonderd de Q-system uitvoering)
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME2.1
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 390 ,-
Ervaringen
Arian Vos
Ik stuur je de enquete even per mail, net zo makkelijk. Onderaan de mail de beoordelingslijst.
Ik ben tevreden met het resultaat. De aanpassingen in het motormanagement van de Alfa 156 2.5 V6 hebben de rijeigenschappen positief beinvloed. Met name de gaspedaalreactie is wat prettiger en vanaf 4000 toeren is er een merkbare vermogenswinst voelbaar. Naarmate het toerental stijgt lijkt dit ook progressief toe te nemen. Ik denk grotendeels te danken aan de vervroeging van het ontstekingstijdstip.
In de lagere toerentallen eigenlijk geen verschil merkbaar, maar dat is met de bekende eigenschappen van deze V6 ook niet zo vreemd.
De soms licht aanwezige dipjes van het gaspedaal bij wegrijden/optrekken lijken ook eruit te zijn. Al met al een soepel draaiende 2.5 V6 die lekker in toeren klimt.
Het verbruik heb ik nog niet echt in de gaten gehouden, en eigenlijk ligt mijn interesse daar ook niet (daar heb ik tenslotte geen V6 motor voor gekozen).
Ik heb de lambdasonde die wat traag schakelde inmiddels ook vervangen, en die pendelt nu weer zoals hij hoort met ook normale waarden.
Al met al ben ik aangenaam verrast met het resultaat. Gelukkig heb ik vorig jaar nog een setje inlaatbuizen kunnen scoren voor een scherpe prijs. Met de nu extreme toename van de prijzen voor de buizenset was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
Op de aanschafprijs van de grotere inlaatbuizen na, zeker een aanrader om je alfa 156 te laten tunen bij Stephan!
Professionele aanpak, neemt de tijd voor je en staat achter zijn eigen product en Alfa romeo!