Chiptuning "Alfa Romeo 156 GTA"
Alfa Romeo heeft het eindelijk weer eens aangedurfd een echt snel topmodel op de markt te zetten. Voor dat doel hebben ze de bestaande 3.0 liter 24v een iets langere slag gegeven (nieuwe krukas), andere zuigers ontwikkeld om de slag te compenseren en de koppen voorzien van andere inlaatnokkenassen. Ogenschijnlijk kleine ingrepen. En dat is ook zo. Door de volume vergroting levert de motor meer vermogen en koppel. Maar wat heel mooi is, is dat de motor in staat is tot een heel breed maximum vermogen gebied. Standaard wordt daar helaas te weinig gebruik van gemaakt omdat de toerenbegrenzer tussen de 6500 en 6800 RPM (afhankelijk van de verstreken tijd) direct een einde aan de pret maakt. Terwijl de motor dan nog lang niet buiten adem is. Wij laten ‘m doorgaan tot 7350 toeren en zelfs dan zou hij best nog wel even door willen. Dit brede topvermogen is waarschijnlijk wel de reden voor de “flat spot” tussen 3500 en 4000 RPM. Daar hebben we helaas niet veel meer van kunnen maken dan wat het nu is. Te wilde nokkenassen.
Van de Alfa V6 24v motoren weten we inmiddels dat ze behoorlijk op de limit zijn afgesteld. Daarom is de vermogenwinst procentueel gezien niet zo groot. Ook in de koppelwinst zijn geen spectaculaire verbeteringen te bereiken. Wel rijdt de auto in de praktijk venijniger en is het echte potentieel van de 3.2 nu pas echt beschikbaar.
De “software” rond de motor is het state of the art Motronic ME7.3. Wat staat voor een totaal vol elektronisch geregelde motorsturing, inclusief de gasklepbediening. Maar ook de aanwezigheid van 4 lambda sondes en 4 katalysatoren. 2 (1 per cilinderbank) voor het meten en bij regelen van het mengsel en een 2 ter controle van de werking van de grote katalysator.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd van 6800 naar 7350 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 390 ,-
Ervaringen
Mark uit België
Aangezien de vermogenswinst op een Busso niet erg groot ging zijn heb ik lang getwijfeld en waren mijn verwachtingen eerder laag. En toen bleek dat mijn GTA reeds gechipt was, werd ik wel erg benieuwd of er een verschil merkbaar zou zijn...
En ja, er is zeker een verschil. Het was reeds een leuke wagen maar nu nog net iets leuker. Vooral de verbeterde gaspedaalreactie zorgt voor een ander gevoel: de GTA reageert alerter, vlotter, gretiger...
Voor de statistieken:
* Stationaire eigenschappen: 3 (klein verschil) Het toerental staat ietsje hoger nu waardoor de diepe brom (Ragazzon) iets minder diep is stationair, maar een ander vervelend geluid is nu wel weg.
* Oppakgedrag tijdens wegrijden 3 (klein verschil)
* Oppakgedrag bij lage toeren 3 (klein verschil)
* Doortrekken in de hoge toeren 2 (geen verschil) De auto was voordien elders gechipt, dus misschien dat ik daardoor geen verschil merk - hij gaat nog steeds als een speer ;-)
* Brandstofverbruik 2 (geen verschil) Ik rijd niet steeds dezelfde trajecten dus kan niet echt beoordelen of het nu gestegen of gedaald is. Het lijkt nogal consistent.
* Algemene beoordeling 4 (ik ervaar een groot verschil) Ik zou het zeker opnieuw doen. De GTA reeds reeds zeer goed, maar nu heeft ze nog net iets extra.