Chiptuning "Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v 136/150 pk"
De opvolger van de 156. Groter en dus zwaarder, verbeterde bouwkwaliteit maar met minder impact als de 156 in 1997. Voor ons niet het belangrijkste, althans?
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1400 naar 1600 bar. Niet heel spectaculair.
Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus. Tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner. Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen. Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator.
Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een special regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
Onze Squadra Tuning software is ook bij dit type weer van alle gebruikelijke regelingen voorzien. Koppel en vermogensbeperking bij koude en te hete motor, koppelbeperking in de 1e en 2e versnelling en een vlottere gaspedaalreactie. Maar boven alles meer koppel en vermogen.
In tegenstelling tot de eerdere 1.9 16v JTD modellen heeft de 159 1.9 JTD 16v geen last van een te kleine turbo. We konden zonder beperkingen 185 pk programmeren. Qua koppel hebben ons een beetje in moeten houden. De motor zou gemakkelijk 390 Nm kunnen leveren maar de koppeling zal dit op de langere termijn niet vol blijven houden. Vandaar dat wij bij 370 Nm de grens leggen. Dit is een niveau wat op de langere termijn vol gehouden kan blijven worden.
Speciaal voor de 136 pk versie: De 136 pk versie is een belastingvriendelijke versie. Dwz dat het vermogen is terug gebracht van 150 naar 136 pk om in een gunstigere inschrijf TAX of wegenbelastingscatagorie terecht te komen. Het koppel is onveranderd. Bij tuning krijg je dus 14 bonus pk’s.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- EGR werking wordt volledig uitgeschakeld
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Paul
Je tuning bevalt erg goed en helpt bij het verwerken van het verlies van mijn trouwe Alfa 166.
Ik heb nu ook weer een beetje mijn oude auto terug. Die had een beetje dezelfde gaspedaal tuning als ik die ik nu heb, als ik het goed begrepen heb.
Wat misschien leuk voor jou om te horen is dat ik er in de stad zuiniger mee rijd.
Volgens mij komt dat omdat je het gaspedaal zo getuned hebt dat de auto bij ook bij lage toerentallen nog steeds lekker aan het gas hangt en dan rijd ik rustiger en laag in de toeren met 1 versnelling hoger.
Ik rijd elke week dezelfde boodschappen ronde vandaar dat ik het gemerkt heb en het goed vergelijken kan. Ik denk 1 tot 1,5 km/L zuiniger.
Op de autoweg is het verbruik hetzelfde gebleven maar dat is ook logisch. Het rijplezier is wel een factor 3 verbeterd ?
Ik denk omdat je hart en passie bij auto’s ligt dat je een heel goed gevoel hebt over wat de meeste mensen als zeer prettig ervaren bij het rijden van een auto.
Dat kun je alleen maar begrijpen als je ook veel tuning op de weg doet en op een rollenbank alleen gaat dat niet lijkt me.
De extra Pk’s dat is leuk voor erbij als het een keer nodig.
Coen Spee
Hierbij stuur ik mijn reactie op de mini-enquete betreffende de tuning van mijn ALFA 159 1,9 JTDM 16V.
Na enkele maanden rijden kom ik tot de volgende beoordeling van de tuning:
1 . Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verbetering (2)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
4. Doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5. Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
6. Algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Als toelichting wil ik graag mededelen dat ik dit veel eerder had moeten laten doen. De auto rijdt veel fijner, het turbogat is nagenoeg niet meer aanwezig en de motor reageert ook bij lagere toeren veel beter.
Hij “hangt” nu meer aan het gaspedaal zoals het hoort voor een Alfa! (Dit mag U wat mij betreft gerust op uw website plaatsen).
Arjan Hofsteenge
Gekozen voor medio ivm mijn twee primaire redenen: egr uit en vlotter inhalen.
Ik ben zeer tevreden. De motor voelt soepeler en robuuster aan, reactie op het gaspedaal is veel precieser en directer, inhalen gaat vele malen soepeler, doortrekken in hogere versnellingen en toeren blijf je vermogen voelen, en de algehele rijbeleving is prettiger/fijner.
Ik raad een ieder aan om in ieder geval deze 410 euro te investeren. Het is het dubbel en dwars waard!
1) stationair: Ik ervaar geen verschil (2)
2) oppakgedrag wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
3) oppakgedrag lage toeren: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
4) doortrekken in toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5) brandstof verbruik: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
6) algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Toelichting:
Gekozen voor medio tuning ivm twee, voor mij, primaire redenen: egr uit en vlotter inhalen.
Ik ben zeer tevreden. De motor voelt soepeler en robuuster aan, reactie op het gaspedaal is veel preciezer en directer, inhalen gaat vele malen soepeler, doortrekken in hogere versnellingen en toeren blijf je vermogen voelen, en de algehele rijbeleving is prettiger/fijner.
Ik raad een ieder aan om in ieder geval deze 410 euro te investeren. Het is het dubbel en dwars waard!
Koen
Hoi Stephan,
Inmiddels is mijn auto alweer enkele weken geleden door jou getuned. Daarnaast heb ik de aandachtspunten laten verhelpen.
Hierbij dus ook een korte reactie aan de hand van het formulier dat je meegegeven hebt.
Als eerste wil ik opmerken dat de problemen met het regeneren van het roetfilter sindsdien niet meer teruggekeerd zijn. Hieronder vind je de punten op het formulier en mijn reactie aan de hand van de cijfers.
Type: 159 1.9 JTD 16V
Stationair eigenschappen van de motor: 2 (geen verschil)
Oppakgedrag bij wegrijden: 3 (kleine verbetering)
Oppakgedrag bij lagere toeren: 5 (enorme verbetering)
Het doortrekken in de hogere toeren: 4 (groot verbetering)
Het brandstofverbruik: 2 (geen verschil)
Algehele beoordeling: 4 (grote verbetering)
Groeten, Koen
Anoniem
Ter herinnering: mijn auto was eerder getuned door Z**, na die tuning heb ik veel problemen gehad met motorstoringen (meestal verstopt roetfilter), ging mijn verbruik drastisch omhoog en had ik ook soms last van een slippende koppeling.
Inmiddels ben ik weer helemaal tevreden over de auto. Ik had er alweer vertrouwen in direct nadat ik bij Squadra was geweest, o.a. omdat Stephan gewoon uitlegt wat hij doet en waarom hij dat doet. Dit in tegenstelling tot Z**. En als je niet in de keuken mag kijken, is de kok dan te vertrouwen....? In de praktijk merk ik weinig of geen verschil ten aanzien van het verschil in vermogen/koppel ten opzichte van Z**, maar de slippende koppeling is verdwenen (het iets lagere max koppel merk je eigenlijk niet). Wel ervaar ik dat de motor soepeler loopt, ook al is dat natuurlijk een beetje subjectief. Ik merk het met name met stationair loop en de manier waarop de motor oppakt bij lage toeren/wegrijden. Als ik echt hard rij (boven 160 km/uur) dan loopt de motor ook veel beter dan met de Z** tuning. Naar mijn idee komt dat niet zozeer door de paar extra pk die Squadra Tuning tuning zou moeten geven (is gewoon te klein om echt waar te kunnen nemen), maar ik vermoed door de andere instellingen (inspuitdruk tegen inspuitduur als ik me Stephan's uitleg goed herinner) die er gemaakt worden.
Uiteraard heb ik, na de slechte ervaring met Z**, ook goed over langere tijd, het brandstofverbruik bijgehouden. Belangrijkste conclusie hiervan: op de boordcomputer is de Squadra tuning (iets) minder zuinig, in 't echte verbruik echter duidelijk zuiniger. Op de boord computer gaf Z** tuning 1 op 15.7 aan tegen 1 op 13.8 aan de pomp. Squadra Tuning gaf 1 op 15.4 op de boordcomputer tegen 1 op 14.6 aan de pomp. Kortom, Squadra tuning is duidelijk zuiniger ten opzichte van Z** en de boordcomputer wijkt minder af.....Mijn rijstijl is uiteraard niet veranderd. Deze duidelijke verbetering ten opzichte van Z** zie ik ook als onderbouwing van mijn waarneming dat de motor soepeler rond draait.
Bas
Ondertussen rijd ik al ruim een jaar met chiptuning en ik vond het tijd worden om mijn bevindingen aan je te mailen. Ik heb die 159 16v met dat kapotte vliegwiel. Het vliegwiel en de koppeling zijn ondertussen vervangen (vliegwiel was inderdaad kapot) en vanaf dat moment rijdt de auto compleet anders, lees: erg goed!
(Note Squadra Tuning: Bij de tuning is geconstateerd dat het vliegwiel defect was, in overleg met deze klant is de auto wel getuned).
Tijd dus voor een overzicht van mij bevindingen:
De 159 JTDm 16v is een relatief zware auto en de motor heeft met 150 PK / 320 NM toch wel wat moeite om dit gewicht goed te laten versnellen. Hoewel er eigenlijk best mee te leven viel, verlangde ik toch naar wat meer vermogen en koppel. Een bezoek aan Squadra Tuning leverde precies op wat ik hoopte te bereiken en meer. Ik heb gekozen voor de Massimo tuning variant. Tot 2000 toeren is er nog niet veel merkbaar, maar vanaf dit toerental is het effect in 1 woord: geweldig. Vanaf dat toerental word je nu getrakteerd met een forse duw in je rug en kun je doortrekken tot ruim 4000 toeren. Doortrekken naar hogere toerentallen is echt een enorme verandering. De auto blijft maar gaan, ongeacht in welke versnelling je rijdt. Ook in de 6e versnelling is inhalen kinderspel. De topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen, in verband met het fileleed in Nederland. Tot 200 km/h is in ieder geval snel gerealiseerd. Het is ook duidelijk dat de fut er bij deze snelheid nog lang niet uit is. Behalve dat de auto veel sneller geworden is, rijdt hij ook soepel. Hij rijdt hij niet nerveus of schokkerig en als je je rechtervoet in bedwang houdt, heb je niet het gevoel dat je in een getunede auto rijdt. Het voelt alsof de auto zo uit de fabriek komt. Al met al kan ik zeggen dat het absoluut de moeite waard is.
Mijn bevindingen nog even samengevat:
Stationaire eigenschappen van de motor : 2 (= geen verbetering/verandering)
Oppakgedrag bij wegrijden : 2 (= geen verbetering/verandering)
Oppakgedrag bij lagere toeren, : 5 (= enorme verbetering)
Doortrekken in de hogere toeren : 5 (= enorme verbetering)
Brandstofverbruik : 2 (= geen verbetering/verandering)
Conclusie: gewoon doen!