Chiptuning "Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v 150 pk Q-tronic"
De opvolger van de 156. Groter en dus zwaarder, verbeterde bouwkwaliteit maar met minder impact als de 156 in 1997. Voor ons niet het belangrijkste, althans?
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1400 naar 1600 bar. Niet heel spectaculair. Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus. Tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner.
Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen. Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator. Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een special regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
Onze Squadra Tuning software is ook bij dit type weer van alle gebruikelijke regelingen voorzien. Koppel en vermogensbeperking bij koude en te hete motor, koppelbeperking in de 1e en 2e versnelling en een vlottere gaspedaalreactie. Maar boven alles meer koppel en vermogen. In tegenstelling tot de eerdere 1.9 16v JTD modellen heeft de 159 1.9 JTD 16v geen last van een te kleine turbo. We konden zonder beperkingen 185 pk programmeren. De 159 Q-tronic is voorzien van dezelfde automaatbak als de 2.4 JTDm Q-tronic met 400 Nm. Vandaar dat we met de Q-tronic iets verder zijn gegaan met het koppel dan bij de hand geschakelde 16v JTDm modellen. 390 Nm tegen 370 bij de handbak.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- EGR werking wordt volledig uitgeschakeld
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
![](https://squadra-tuning.nl/content/uploads/88.gif)
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio Chiptuning
€ 460 ,- -
Massimo Chiptuning
€ 560 ,-
Ervaringen
Kim uit Belgie
Dank voor de perfecte tuning. Eerst was het rendement niet zo duidelijk want de wagen is goed geïsoleerd. Echter trekt hij veel beter en rijdt hij veel soepeler. Door het toegenomen koppel is het schakelen van de Q-tronic ook veel beter en kan je onder de 2.000 rpm rustig toeren. De wagen voelt ook minder geknepen aan & ademt lekker. Bij kickdown gaat hij als een speer. Dit is echter niet nodig want je kan surfen op het hoge koppel. Alfa Romeo waardig. De verbetering is echt groot & ik heb het gevoel dat u uit de wagen haalde wat erin zat. Hij rookt ook niet zoals je vaak hoort van chiptuning.
André Katoen
Inmiddels is de vakantie achter de rug en zijn we met trailer van 1300 kg achter onze Alfa 159 1.9 JTD 16V Q-Tronic naar Kroatië en weer terug gereden. Ongeveer 3200 km, over snelwegen, o.a. bij Kassel de heuvel op en af en in Kroatië enkele stijgingspercentages van 10% gehad. Omdat onze auto gelijk is afgeleverd met tuning van een ander bedrijf, weet ik niet hoe de auto standaard presteert. Vandaar dat ik mijn ervaringen maar baseer op mijn gevoel en t.o.v. de “oude” tuning. Over deze laatste kan ik kort zijn. KLOTE. De auto zat constant in een storing en niet echt het gevoel van meer vermogen. Nadat jullie de auto onder handen hebben genomen, zit er geen hik meer tijdens het optrekken en heb ik genoeg vermogen en koppel om de trailer te trekken, dus ik ben een zeer tevreden rijder.
De medio chip voldoet precies aan wat ik er van verwacht. De meeste tijd rijd ik rond de 2000 toeren en het verschil met de andere chip zit hem toch vooral in het hogere toeren gebied. Het verbruik is volgens mij iets beter als standaard, echter rijd je zo snel harder, dat daarmee het zuinige rijden weer teniet wordt gedaan. Maar bij 140 constant (op de teller) zie ik regelmatig 1 op 17 voorbij komen. Een snelle rit over de snelweg met snelheden van tussen de 140 en 180 km per uur, gemiddeld 1 op 13,8. Dit vind ik super. In de stad zit ik rond de 1 op 12. Op vakantie met 1300 kg achter de auto en een snelheid van rond de 100 km per uur over de totale afstand van 3200 km 1 op 11. De auto is stil en het doortrekken super. Voor je het weet rij je 100 km +
Dus de medio chip is voor ons, tot nu toe, prima bevallen.
Beoordeling t.o.v. de eerdere, elders, uitgevoerde tuning
1 Stationair eigenschappen van de motor geen verschil merkbaar(2)
2 Oppakgedrag bij wegrijden klein verschil merkbaar(3)
3 Oppakgedrag bij lagere toeren klein verschil merkbaar(3)
4 Het doorstrekken in hogere toeren groot verschil merkbaar(4)
5 Brandstof verbruik klein verschil merkbaar(3)
6 Algeheel oordeel groot verschil merkbaar(4)