Chiptuning "Alfa Romeo 159 2.0 JTDm 16v 136 pk"
In december 2010 kondigde we al aan dat er een 136 pk versie zou gaan verschijnen. Er werd al gespeculeerd over hoe Alfa Romeo dat zou gaan aanpakken. De 136 pk versie is een 2.0 16v JTDm motor. Men kan dan 2 wegen bewandelen. De bestaande 170 pk 2.0 JTDm 16v alleen via software de-tunen of de motor geheel aanpakken en een iets kleinere turbo monteren welke bedoeld is voor 136 pk. Men zou dan het voordeel hebben dat zo’n turbo dan eerder zou opspinnen wat meer koppel geeft tot pakweg 2000 toeren. Ongeveer tegelijkertijd werd de 140 pk versie aangekondigd van de Giulietta. Dit om het gat tussen de 1.6 105 en de 2.0 170 pk te dichten. Ook hierover werd druk gespeculeerd.
Even later kwam er meer duidelijkheid. In de vorm van een technische schrijven richting het dealernetwerk. Hierin wordt dieper ingegaan op de technische aspecten van nieuwe motorversies. En wat schetste onze verbazing ? Bij de Giulietta sprak men over allerlei motorische aanpassingen. Bij de 159 werd alleen maar gerept over een “aangepaste motormanagement programmering”.
Kortom, hoog tijd om de praktijk aan de theorie te toetsen. We konden het namelijk haast niet geloven. We gingen snel op zoek naar een auto om de software uit te lezen en de hardware van de auto te bekijken. Alles kwam overeen met de hardware van de 159 2.0 JTDm 16v. De software werd tevens vergeleken en gaf voor ons het 100% bewijs dat het echt alleen maar een software aangelegenheid was. Kortom, een feest als het gaat om tuningsmogelijkheden. Helaas is men voor modeljaar 2011 wel over gestapt op de nieuwe C635 versnellingsbak in plaats van de sterkere F40 bak van de voorgaande modeljaren voor de 170 pk versie. Hierdoor willen we niet verder gaan dan 390 Nm koppel. Echter het vermogen kunnen we wel de vrije weg laten gaan. Wat 200 pk betekent bij 3750 toeren. Een winst van 64 pk ! Hiermee heeft de Alfa 159 2.0 JTDm 16v 136 pk een record in handen. De versie waarbij de grootste vermogenstijging mogelijk is.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel- en vermogensbeperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling.
- Vermogensbeperking door middel van uitlaatgastemperatuurmeting (gewijzigd).
- Aangepaste gaspedaalreactie.
- EGR werking uitgeschakeld.
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Jaap van Vliet
Zoals beloofd zou ik na een aantal kilometers ervaring nog even de enquête invullen. Inmiddels ben ik bijna 7.000km verder, en heb ik ook buiten Nederland wat kilometers op snelheid kunnen maken. Ik denk dat ik nu voldoende ervaring heb met de Massimo optimalisatie om een reële review te kunnen geven.
Stationaire eigenschappen van de motor 3,5 / 5 (duidelijke verbetering)
Dankzij het verhoogde toerental en uitschakelen van de EGR draait de motor een stuk rustiger en soepeler. Manoeuvreren en hellingproef zonder gas te geven (zoals het hoort bij een diesel) gaan nu wél uitstekend. De motor loopt veel regelmatiger ook. Overigens bij warme motor nog altijd een heel lichte schommeling elke 7 a 8 seconden. Een product eigenschap?
Oppakgedrag bij wegrijden 4 / 5 (grote verbetering)
Met de standaard software heeft de motor wel eens de neiging zich te 'verslikken' bij wegrijden vanuit stilstand, of bij de koppeling laten opkomen bij zeer lage toerentallen in de tweede versnelling. Denk hierbij aan aankomen rollen bij een verkeerslicht in 2, en bij groen licht om vermogen vragen. Op de standaard software verslikte de motor zich hierbij, en moest je zelfs even ontkoppelen om afslaan te voorkomen. In de praktijk zorgde dit ervoor dat je een rollende auto terugschakelde naar de eerste versnelling IPV de tweede. Als je dan de koppeling laat opkomen om weg te rijden is dit natuurlijk niet comfortabel.
Dit is nu zo goed als weg. Meteen oppakken en gaan. Het gaat zo soepel dat het hier bijna een atmosferische motor lijkt. Natuurlijk heb je een turbogat, maar een diesel moet hier geen problemen mee hebben bij lagere versnellingen.
Oppakgedrag bij lage toeren 4 / 5 (grote verbetering)
Eerlijk is eerlijk, dit deed de motor standaard al best goed. De variabele turbo kon bij lage toeren al goed meeblazen. Echter is dit nu nóg beter. De motor trekt bij een nog later toerental al beter, het lijkt er op dat de turbo net 200 toeren eerder (1.300 rpm) ademkracht krijgt. Middelgrote rotondes welke ik eerst in de tweede versnelling moest nemen (mede door het genoemde probleem bij het vorige punt) kan ik nu makkelijk in de derde versnelling doen. Dit zorgt voor veel meer rust tijdens het rijden. Het verlaten van de rotonde kan dan comfortabel op een golf van koppel in de derde versnelling.
Het doortrekken in hogere toeren 5 /5 (zeer grote verbetering)
Hier is de grootste winst behaald. De 136pk variant is standaard tussen 1.500 en 2.200 toeren prima, maar daar boven flink geknepen om ruimte te bieden voor de 170pk variant. Met de nieuwe software begint het feest ietsje eerder, trekt de motor harder, en in plaats van af te zwakken bij 2.200 toeren doet hij er juist nog even een schepje bovenop. Daar de motor dit nu zo natuurlijk zonder drama doet voelt het soms minder snel dan het daadwerkelijk gaat. Ik had bij de proefrit (veel verkeer weinig ruimte) niet door hoe sterk dit verbeterd was. Pas op de terugweg merkte ik hoe goed de motor oppakt in de zesde versnelling bij 100km/h. En als je terugschakelt naar de vierde versnelling gaat de auto er gewoon snoeihard vandoor. De turbo blijft ook op druk, het is geen TDI welke bij 3.500 toeren buiten adem is, gewoon tot de toerenbegrenzer een heel prettige duw in de rug.
het brandstofverbruik 3 / 5 (kleine verbetering)
Dit is wellicht raar, maar ondanks dat ik een wat vlottere rijstijl hanteer dan voor de tuning (even doortrekken met een warme motor blijft fijn) is het algemene brandstofverbruik licht gedaald. Dus (veel) meer rijplezier tegen net iets minder brandstof. Ook heb ik het idee dat de intervallen voor het regenereren groter zijn geworden, maar dit kan ik niet onderbouwen met feiten.
Algemene beoordeling 5 / 5 (zeer grote verbetering)
Ik kan Squadra bij iedereen met een Italiaanse auto aanbevelen. De resultaten zijn boven verwachting. Ik heb een totaal andere auto welke veel prettiger is bij met name dagelijks gebruik. Met een volgende auto kom ik zeker weer terug.
Robin Weijers
1. Stationair eigenschappen van de motor: 1. Ik ervaar geen verschil.
2. Oppakgedrag bij wegrijden: 3. Ik ervaar een kleine verbetering.
3. Oppakgedrag bij lagere toeren: 3. Ik ervaar een kleine verbetering.
4. Het doortrekken in de hogere toeren: 5. Ik ervaar een zeer grote verbetering.
5. Het brandstofverbruik: 1. Ik ervaar geen verschil.
6. Algehele beoordeling: 5. Ik ervaar een zeer grote verbetering.
Toelichting:
De auto is nog even rustig te rijden, tot 2000 toeren merk ik weinig verschil, als ik echter doortrek is het een wereld van verschil en wil de 159 er als een speer vandoor. De tuning is inmiddels ruim 5 maanden en 10.000 km geleden maar het vermogen en koppel over het brede toerengebied verveeld denk ik nooit.
Dirk Jan
Beste Stephan.
Hierbij de ervaring van de alfa 159 2.0 JTDm 16v 136 pk.
Vraag 1) Stationair eogenschappen: een 3, kleine verbetering.
Vraag 2) Oppakgedrag bij wegrijden: een 4, grote verbetering.
Vraag 3): Oppakgedrag lage toeren: een 4, grote verbetering.
Vraag 4): Doortreken hoge toeren: een 5, enorme verbetering.
Vraag 5): Verbruik: een 2, geen verschil.
Vraag 6): Algemene beoordeling: een 5, enorme verbetering.
Met ander woorden met 65 pk winst is het een compleet andere auto geworden!
Toelichting vraag 5 bij gebruik motorvermogen is het verbruik uiteraard hoger.
Maar gemiddeld kom ik op 1 op 15,5. Dit reed ik voor de tuning ook.
Mustafa Bas
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een verslechtering (1)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Echt geweldig man al die power dat er nu achter zit geen woorden voor, De auto heeft nu geen enkele moeite om naar zijn top te gaan. Ik heb een chrono timing gedaan van 0 naar 100 en beste was 8,36 seconden. Geen BMW´s, Audi´s of Mercedessen meer, die komen plakken aan mijn kont hahaha. Ik reed al graag met mijn Alfa, maar nu nog meer :)
Christof uit Belgie
Eind maart heb ik mijn 159 2.0 JTDm TI 136 pk door jou laten tunen naar 185 pk en ik ben heel blij met het resultaat. Ondertussen heb ik er 8000 km mee gereden en het is een waar plezier.
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Voor de tuning was de 159 TI niet snel te noemen, het was een enorme stap achteruit qua prestaties tov mijn vorige 1.9 JTD 150pk Alfa 156. Aangezien de motor origineel 170pk ontwikkelt en ik de 136 pk afgeleide versie gekocht heb, stond het vast dat ik deze zou laten tunen. En voor mij was er maar één adres, Squadratuning!
De Alfa 159 in TI uitvoering is prachtig en sportief vormgegeven en nu maakt ze haar beloften op de weg ook waar. De 159 rijdt veel vlotter en gaat veel soepeler naar hoge toeren. Ze verbruikt iets meer bij sportief rijgedrag, maar ze verbruikt ook minder bij rustig rijden. De balans voor mij is positief met een lager gemiddeld verbruik.
Wat ik ook opgemerkt heb, is dat het verbruik dat de boordcomputer meegeeft nu meer aansluit bij de realiteit. Voor de tuning was dit niet het geval en was het effectieve verbruik veel hoger dan wat de boordcomputer weergaf.
Conclusie: Deze investering was zijn geld dubbel en dik waard, ik ben een heel tevreden Alfa 159 rijder. Dank je Stephan voor jouw professionele aanpak, het resultaat mag er zijn!
T. de Bruijne
Dit is dus de Alfa 159 2.0 JTDm, rijdt nu eindelijk zoals verwacht. Het wordt nooit een lichtvoetige auto, maar er zit nu wel gang in, er gebeurd iets als je gas geeft. Een hele verbetering.
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Geert uit Belgie
Eind September hebben jullie mijn Alfa getuned. Intussen heb ik een aantal maanden gereden, en reeds ongeveer 7000km gereden met de tuning. Ik moet zeggen dat de tuning zeer evenwichtig is en een zéér goede balans gevonden is tussen prestaties en comfort.
De wagen reageert voldoende snel en pittig, maar laat toch toe om de \'slenteren\' wanneer nodig. In de mid tot hogere toeren is het vermogen enorm toegenomen.
Conclusie: héél doordachte en professionele tuning; impressionant !
Wel moet ik opletten voor het verbruik. In \'normale\' omstandigheden is het verbruik hetzelfde als vroeger, maar bij gebruik van het hoge vermogen gaat het verbruik toch richting 9 à 10l. Hoewel, het aangeduide verbruik op de boordcomputer is een 5% hoger dan het werkelijke verbruik aan de pomp.
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een verslechtering (1)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)