Resultaten

  • Toerenbegrenzer ongewijzigd
  • Temperatuursafhankelijke koppel- en vermogensbeperking bij koude en te hete motor
  • Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling.
  • Vermogensbeperking door middel van uitlaatgastemperatuurmeting (gewijzigd).
  • Aangepaste gaspedaalreactie.
  • EGR werking uitgeschakeld
  • JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
  • JTD turbo's
  • Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
  • Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning medio
    € 460 ,-
  • Squadra Chiptuning massimo
    € 560 ,-

Neem contact op

Ervaringen

L. Hazelzet

Verslag na 12 maanden en 20.000 zorgeloze kilometers verder: tsja… wat kun je zeggen over iets dat gewoon goed is, vanaf het eerste moment? Iets dat precies levert wat je verwacht? Los van het feit dat 30pk en 70Nm extra heus goed merkbaar zijn, is het juist de fijn-afstelling die de auto nu net af maken. Daar waar de fabrikant het heeft laten liggen.

Toch is Squadra, na eerst elders een minstens net zo aan het gas hangende 159 te mee naar huis te hebben gekregen, er in geslaagd juist díe finesse te vinden die technisch ook 100% vertrouwen geeft.

Hier word de tijd genomen voor een openhartig advies, zelfs na een teleurstelling bij derden opgebiecht te hebben. Het feit dat hier de ECU gewoon via de EOBD stekker werd herschreven (in plaats van openen achter de schermen), er géén verschil meer qua verbruik is gebleken en overall een vlotter doorhalende diesel is bereikt, maakt het de investering waard. Eveneens is de nazorg keurig, conclusie: aanrader!

1) Stationair 2 – geen verschil
2) Oppakken wegrijden 2 – geen verschil
3) Oppakken lage toeren 4 – grote verbetering (rond 1.700 t/min)
4) Doortrekken hogere toeren 5 – zeer grote verbetering (trekt vlotter door)
5) Verbruik 2 – geen verschil
6) Alg. 5 – zie toelichting

Auke Ykema

Hierbij nog mijn bevindingen na tuning van de Alfa Romeo 159 SW JTDM 170 16V / Euro 5

Stationair eigenschappen van de motor: (2) Ik ervaar geen verschil
Oppakgedrag bij wegrijden: (3) Ik ervaar een kleine verbetering
Oppakgedrag bij lagere toeren: (4) Ik ervaar een grote verbetering
Het doortrekken in de hogere toeren: (5) Ik ervaar een zeer grote verbetering
Het brandstofverbruik: (2) Ik ervaar geen verschil
Algehele beoordeling: (4) Ik ervaar een grotere verbetering.

Toelichting:
Als algehele indruk ervaar ik dus een grote verbetering. Met name het doortrekken in de hogere toeren, alhoewel dat maar sporadisch voorkomt, in verband met mijn “keurige” rijgedrag op de snelweg.

Wat ook is opgevallen dat de thermische beveiliging voor de motor heel goed zijn werk doet! Is de motor niet op bedrijfstemperatuur dan is van de tuning weinig merkbaar maar is de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur dan kun je heerlijk “lui” rijden of tot de “max” gaan zonder het gevoel te hebben dat je vermogen of koppel tekort komt.

Voor de Alfa 159 SW heb ik 12 jaar een Alfa Romeo GT JTD / 16V gereden en heb er nu spijt van dat ik die nooit heb laten tunen.

Raf Maes

Na lang nadenken van ongeveer 2 jaar heb ik toch besloten, dankzij een zeer overtuigende website, een chiptuning te laten doen bij Squadra op onze Alfa 159 2.0 JTDm.

Deze levert origineel al 170pk, dus zou je verwachten dat dit niet meer nodig is. Hiermee wil ik u overtuigen door eigen rrvaring dat de aanpassing een grandioos verschil is. Het gaspedaal reageert veel sneller, waardoor het vertrek veel vlotter geworden is, wat echt wel een groot probleem was voor mij .

De auto loopt alsof hij geen ademnood meer kent wat voorheen echt wel merkbaar was bij 3750 rpm. Terugschakelen op de autobaan is totaal overbodig geworden. Genoeg koppel onderin en heerlijk als hij bij 4000 rpm nog altijd laat merken dat hij er zin in heeft. Zelfs bij koud start draait hij rustiger. Het even inhouden in 2de versnelling bij laag toerental is compleet
verdwenen en het verbruik is lichtjes gezakt .

1) Stationair: 2 geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
4) Doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5) Brandstofverbruik: IK ervaar een klein verschil (3)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)

De auto is compleet veranderd en ik kan het alleen maar aanraden. Dank je wel Squadra!

Peter

Je hebt nog een beoordeling van ons tegoed na tuning van de 159 2.0JTDm 170pk Eco.

We zijn inmiddels met de auto op en neer naar Italië geweest en hebben ook flink wat bergpassen gereden (o.a. Stelvio en Gava). Het verschil is gigantisch. Als het toerental maar boven de 1500 tpm zit trekt hij altijd, zelfs met de hele kofferbak vol bagage. Op snelwegen, zelfs met flinke stijgingen, is het zelden nog noodzakelijk om vanuit de 6e versnelling terug te schakelen. Verder loopt de auto aanmerkelijk stiller -minder diesel nagelen-, ik neem aan het gevolg van de aanpassing van de EGR werking. De gaspedaalreactie, welke voorheen storend traag was, is een stuk directer geworden.

Al met al ben ik er uiterst tevreden mee, het is nu echt een plezier om met de auto te rijden.

Soms mocht de motor misschien ietsje hoger stationair lopen (is ca. 550 tpm) waardoor je, als de motor nog niet op temperatuur is, wat trillen voelt. Dat deed hij voorheen echter ook al, maar dat was ik je helaas vergeten te melden. Dit is echter slechts een kleinigheid.

Mijn beoordeling als volgt:
1) Stationair: 2 geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 3 kleine verbetering
3) Oppakgedrag bij lage toeren: 5 zeer groot verschil
4) Doortrekken in hogere toeren: 4 groot verschil
5) Brandstofverbruik: 2 geen verschil
6) Algehele beoordeling: 4 groot verschil