Chiptuning "Alfa Romeo 159 2.0 JTDm 16v 163/170 pk"
De opvolger van de 156. Groter en dus zwaarder, verbeterde bouwkwaliteit maar met minder impact als de 156 in 1997. Voor ons niet het belangrijkste, althans?
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1400 naar 1600 bar. Niet heel spectaculair.
Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus. Tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner. Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen. Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator. Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een special regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
In 2009 werd de motoropvolger van de 1.9 JTDm 16v geïntroduceerd, de 2.0 JTDm 16v. Klinkt als niet echt spectaculair, maar het resultaat is dat toch wel. De motorinhoud is niet eens met 100 cc toegenomen zoals de typenaam doet vermoeden maar met slechts 46 cc. Van 1910 naar 1956 cc. Daarbij is tevens de compressieverhouding opnieuw verlaagd. Van 17.5 voor de oude 1.9 16v naar 16.5 voor de nieuwe 2.0 16v. Een trend welke we bij andere merken ook tegen komen. Waarschijnlijk om de piekdrukken iets lager te laten zijn in combinatie met hogere turbodrukken en om veel mengsel te kunnen inspuiten dus veel vermogen te kunnen leveren en toch betrouwbaarheid te kunnen bieden. De gangbare turbodruk is weer hoger geworden. Waar we vroeger begonnen te sidderen van +1.50 bar gaat deze 2.0 JTDm nu standaard al naar +1.70 bar. Kortom, veel lucht. Veel lucht kan gecombineerd worden met veel brandstof en dat betekent veel vermogen,
Maar de technici hebben een nieuwe parameter geïntroduceerd. Voorheen werd zowel de temperatuur vóór het roetfilter in in het roetfilter gemeten. Dat is nu niet meer zo. Het roetfilter is namelijk verplaatst van onder de auto naar vóór de motor direct na de turbocompressor. Destijds betekende deze sensoren geen belemmering voor het uiteindelijk vermogen. De sensor vóór het roetfilter is nu verplaatst naar vóór de turbo. Dat is het heetste deel van de uitlaat. Deze parameter wordt nu echter WEL gebruikt als softwarematige begrenzer. Het effect wat dan ontstaat is de volgende. In de 4e versnelling levert de motor goed vermogen. Tot net na 4000 RPM gaat dat prima. De tijd die daarvoor nodig is is betrekkelijk kort dus de opwarming nog niet zo sterk. Maar wanneer men overschakelt naar de 5e versnelling warmt het verder door tot een bepaalde temperatuur. Zodra de door de software bepaalde temperatuur bereikt is regelt de ECU dusdanig de brandstofhoeveelheid af dat deze temperatuur niet verder meer toeneemt. Een keiharde vermogensbegrenzer dus. In de praktijk wordt dit moment bij chiptuning ongeveer bij 3500 RPM al bereikt. In de 6e versnelling is dat al bij 3300 RPM. Het vermogen kan dan terugzakken tot zo’n 180 pk.
Het werk van een goed chiptuner bestaat eruit dergelijk begrenzingen naar een verantwoord hoger niveau te zetten. Uiteraard was het niet eenvoudig het stukje software te vinden welke deze uitlaatgastemperatuursbegrenzing voorstelde. Maar de aanhouder wint altijd, zo ook in dit geval. De aanpassing heeft ervoor gezorgd dat de gehele 5e versnelling nu vol vermogen doorlopen kan worden. De 6e versnelling tot zo’n 3800 RPM. Na 4000 toeren nemen we wat meer marge in acht. Dit heeft er wel toe geleid dat we de 200 pk grens hebben kunnen bereiken, ook in de 6e versnelling..
Kortom, zonder deze aanpassing zal men alleen in de 4e versnelling waarschijnlijk de 200 pk kunnen halen. In de 5e blijft er nauwelijks 190 pk van over. In de 6e versnelling maar 180 pk.
Het grootste verschil qua hardware is de toegepaste versnellingsbak. Waar de 1.9 16v het moest doen met de M32 bak heeft de 2.0 nu de sterkere bak van de 2.4 20v versnellingsbak gekregen. Dit betekent ook de sterkere koppeling van de 2.4. Eindelijk kunnen we weer het volledige potentieel van de motor vrijlaten zonder belemmerd te worden door het uithoudingsvermogen van de koppeling. 430 Nm is daarom het resultaat.
December 2010
Met de introductie van de 2.0 JTDm 16v met 136 pk is tevens bekend geworden dat de 2.0 JTDm 16v vanaf modeljaar 2011 met 170 pk, voortaan uitgerust zal worden met een ander type versnellingsbank. De C635 versnellingsbak om precies te zijn. Dit betekent dat wij het getunde koppel moeten verlagen van 430 Nm naar bijna 400 Nm. Het maximaal haalbare vermogen van 200 pk blijft wel gehandhaafd.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel- en vermogensbeperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling.
- Vermogensbeperking door middel van uitlaatgastemperatuurmeting (gewijzigd).
- Aangepaste gaspedaalreactie.
- EGR werking uitgeschakeld
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
L. Hazelzet
Verslag na 12 maanden en 20.000 zorgeloze kilometers verder: tsja… wat kun je zeggen over iets dat gewoon goed is, vanaf het eerste moment? Iets dat precies levert wat je verwacht? Los van het feit dat 30pk en 70Nm extra heus goed merkbaar zijn, is het juist de fijn-afstelling die de auto nu net af maken. Daar waar de fabrikant het heeft laten liggen.
Toch is Squadra, na eerst elders een minstens net zo aan het gas hangende 159 te mee naar huis te hebben gekregen, er in geslaagd juist díe finesse te vinden die technisch ook 100% vertrouwen geeft.
Hier word de tijd genomen voor een openhartig advies, zelfs na een teleurstelling bij derden opgebiecht te hebben. Het feit dat hier de ECU gewoon via de EOBD stekker werd herschreven (in plaats van openen achter de schermen), er géén verschil meer qua verbruik is gebleken en overall een vlotter doorhalende diesel is bereikt, maakt het de investering waard. Eveneens is de nazorg keurig, conclusie: aanrader!
1) Stationair 2 – geen verschil
2) Oppakken wegrijden 2 – geen verschil
3) Oppakken lage toeren 4 – grote verbetering (rond 1.700 t/min)
4) Doortrekken hogere toeren 5 – zeer grote verbetering (trekt vlotter door)
5) Verbruik 2 – geen verschil
6) Alg. 5 – zie toelichting
Auke Ykema
Hierbij nog mijn bevindingen na tuning van de Alfa Romeo 159 SW JTDM 170 16V / Euro 5
Stationair eigenschappen van de motor: (2) Ik ervaar geen verschil
Oppakgedrag bij wegrijden: (3) Ik ervaar een kleine verbetering
Oppakgedrag bij lagere toeren: (4) Ik ervaar een grote verbetering
Het doortrekken in de hogere toeren: (5) Ik ervaar een zeer grote verbetering
Het brandstofverbruik: (2) Ik ervaar geen verschil
Algehele beoordeling: (4) Ik ervaar een grotere verbetering.
Toelichting:
Als algehele indruk ervaar ik dus een grote verbetering. Met name het doortrekken in de hogere toeren, alhoewel dat maar sporadisch voorkomt, in verband met mijn “keurige” rijgedrag op de snelweg.
Wat ook is opgevallen dat de thermische beveiliging voor de motor heel goed zijn werk doet! Is de motor niet op bedrijfstemperatuur dan is van de tuning weinig merkbaar maar is de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur dan kun je heerlijk “lui” rijden of tot de “max” gaan zonder het gevoel te hebben dat je vermogen of koppel tekort komt.
Voor de Alfa 159 SW heb ik 12 jaar een Alfa Romeo GT JTD / 16V gereden en heb er nu spijt van dat ik die nooit heb laten tunen.
Raf Maes
Na lang nadenken van ongeveer 2 jaar heb ik toch besloten, dankzij een zeer overtuigende website, een chiptuning te laten doen bij Squadra op onze Alfa 159 2.0 JTDm.
Deze levert origineel al 170pk, dus zou je verwachten dat dit niet meer nodig is. Hiermee wil ik u overtuigen door eigen rrvaring dat de aanpassing een grandioos verschil is. Het gaspedaal reageert veel sneller, waardoor het vertrek veel vlotter geworden is, wat echt wel een groot probleem was voor mij .
De auto loopt alsof hij geen ademnood meer kent wat voorheen echt wel merkbaar was bij 3750 rpm. Terugschakelen op de autobaan is totaal overbodig geworden. Genoeg koppel onderin en heerlijk als hij bij 4000 rpm nog altijd laat merken dat hij er zin in heeft. Zelfs bij koud start draait hij rustiger. Het even inhouden in 2de versnelling bij laag toerental is compleet
verdwenen en het verbruik is lichtjes gezakt .
1) Stationair: 2 geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
4) Doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5) Brandstofverbruik: IK ervaar een klein verschil (3)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
De auto is compleet veranderd en ik kan het alleen maar aanraden. Dank je wel Squadra!
Peter
Je hebt nog een beoordeling van ons tegoed na tuning van de 159 2.0JTDm 170pk Eco.
We zijn inmiddels met de auto op en neer naar Italië geweest en hebben ook flink wat bergpassen gereden (o.a. Stelvio en Gava). Het verschil is gigantisch. Als het toerental maar boven de 1500 tpm zit trekt hij altijd, zelfs met de hele kofferbak vol bagage. Op snelwegen, zelfs met flinke stijgingen, is het zelden nog noodzakelijk om vanuit de 6e versnelling terug te schakelen. Verder loopt de auto aanmerkelijk stiller -minder diesel nagelen-, ik neem aan het gevolg van de aanpassing van de EGR werking. De gaspedaalreactie, welke voorheen storend traag was, is een stuk directer geworden.
Al met al ben ik er uiterst tevreden mee, het is nu echt een plezier om met de auto te rijden.
Soms mocht de motor misschien ietsje hoger stationair lopen (is ca. 550 tpm) waardoor je, als de motor nog niet op temperatuur is, wat trillen voelt. Dat deed hij voorheen echter ook al, maar dat was ik je helaas vergeten te melden. Dit is echter slechts een kleinigheid.
Mijn beoordeling als volgt:
1) Stationair: 2 geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 3 kleine verbetering
3) Oppakgedrag bij lage toeren: 5 zeer groot verschil
4) Doortrekken in hogere toeren: 4 groot verschil
5) Brandstofverbruik: 2 geen verschil
6) Algehele beoordeling: 4 groot verschil