Chiptuning "Alfa Romeo 159 V6 3.2 JTS 24v"
De Alfa 159, een model waar velen van ons naar uit hebben gekeken. Het model is een stuk agressiever gelijnd dan de 156 en 166. De 159 is een stuk groter dan de 156 en maar een beetje kleiner dan de 166. Toch is hij gemaakt om de 156 te vervangen, qua klasse is de 159 echter een stapje hoger. Zeker wanneer men het topmodel bekijkt.
De oude vertrouwde V6 van Alfa Romeo heeft helaas het veld moeten ruimen voor de veel modernere 3.2 V6 van GM/Holden. Gelukkig hebben de Alfa ingenieurs zich uit mogen leven op de cilinderkoppen waardoor er wat meer karakter aan het geheel kon worden gegeven. Toch zijn wij bang dat de motor wat onder bemeten is qua cilinderinhoud om de zware vierwiel aangedreven 159 echt sportieve prestaties mee te geven. Onze mening is dat de ingenieurs meer op het leveren van veel koppel hebben moeten ontwikkelen, dan op topvermogen. Aan de meetresultaten te zien zijn ze daar prima in geslaagd.
Door toepassing van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen zou je verwachten dat de motor compromisloos is geworden, helaas. Wat topvermogen betreft stelt de 3.2 JTS teleur. Voor de ontwikkeling van software voor de 3.2 JTS hebben we diverse auto’s gebruikt. De waarden in de tabellen zijn daar de gemiddelden van. Helaas is toen ook duidelijk geworden dat geen van onze testauto’s het standaard opgegeven vermogen haalde, dat kan mogelijk liggen aan het feit dat alle testauto’s nog maar betrekkelijk weinig kilometers gereden hadden. Het maximale opgegeven koppel werd wel keurig gehaald.
Voor ons ging er wat chiptuning betreft een nieuwe wereld open. Voor het eerst maakt Alfa Romeo gebruik van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. Deze worden vanuit de regeleenheid gestuurd en dat betekent dat wij daar als chiptuner mee kunnen “hobby-en”. En dat is gelukt. De vermogenswinst komt niet meer voor het grootste deel uit de ontstekingsvervroeging maar nu ook uit het andere openings- en sluitingsschema van de nokkenassen.
Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100 RPM
- Aangepaste timing variabele in- en uitlaatnokkenasverstelling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.6.2
- Type EPROM: Gesoldeerde Flash EEPROM, opening van de ECU is noodzakelijk.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 430 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 159 V6 3.2 JTS 24v". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 159 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.