Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.0 TS 16v Euro 2"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit. De neus kreeg helaas de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
De 2.0 16v vormt de basis van de 166 familie. De motor werd in 1995 geïntroduceerd en is in de basis al langer bekend uit de 145 QV/146 Ti en 155 en later de 156. Echter werd een inlaatsysteem toegevoegd waarvan de lengte gevarieerd kon worden. Dat wil zeggen 2 standen, lang en kort. Een lang inlaatkanaal geeft meer koppel en een kort inlaatkanaal meer vermogen. Verder werd dit model voorzien van een ultra compacte injectiecomputer het Bosch Motronic M1.5.5 systeem. De complete printplaat is niet groter dan 6 x 6 cm en is in een koelende/beschermende pasta gegoten. Chips verwisselen is er niet meer bij, dit systeem dient via de diagnose stekker geprogrammeerd te worden.
Het Motronic M1.5.5 systeem kent echter een paar nukkigheden, of noem het negatieve karaktereigenschappen. Vanaf de introductie was de regeling van het stationair toerental niet het sterkste punt van dit injectiesysteem. Er zijn een aantal fabrieksmatige software updates voor verschenen. Midden 1998 kwam er zelfs een 2e generatie M1.5.5 systeem. Helaas bestaan er tot op de dag van vandaag nog steeds problemen met de stationair regeling. Een andere negatieve karaktereigenschap is het inhouden van de motor tijdens de opwarmfase. Wij hebben dit probleem opgelost in onze getunde software
Opvallend bij de standaard software was het feit dat de inlaatlengte verstelling reeds vanaf 0 toeren al op “lang” staat (iets wat Squadrachips standaard hebben). Eigenlijk is het vreemder dat dit bij de andere 16v modellen af fabriek niet gedaan is. Dit geeft de motor namelijk extra koppel op lagere toeren. Voor de zwaardere 166 is dit wel prettig, getuige het toerental waarbij het maximum koppel bereikt wordt. Bij 2800 toeren ipv 3500 bij de overige 2.0 16v modellen. Een bewijs dat de fabrikant steken laat liggen. Aan de andere kant prettig voor chiptune specialisten
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 7200 RPM
- Aangepaste timing nokkenasverstelling
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M1.5.5
- Type EPROM: Flash EEPROM
![](https://squadra-tuning.nl/content/uploads/108.gif)
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
John Janssen
Heb begin dit jaar helaas afscheid moeten nemen van mijn 75 TS. Deze had ik twee jaar tevoren laten uitrusten met een Squadra chip, mijn ervaringen (zie onder reacties 75 TS op deze site) stroken geheel met de weergegeven vermogentabellen en grafieken. Dit was ook de reden om mijn nieuwe Alfa, een 166 Twin Spark Euro 2, te laten verfrissen bij jouw.
Het enig nadeel was de (autoweg)rit naar Nunspeet vanuit Zuid-Limburg, maar zoals een "oud Hollands" gezegde luit: ieder nadeel heb z'n voordeel.
Dat voordeel bestond uit het feit dat jij meteen al constateerde dat de mijn 166 voorzien was van verouderde software en er achter de gasklep zich een aanslag op de wand van de luchttoevoerbuis had gevormd. Nu wist ik dat de vorige eigenaar diverse malen bij de Alfa-dealer was geweest met de klacht slecht stationair lopen en inhouden bij koude motor. Na diverse controle metingen had de dealer uiteindelijk de luchtmassameter vervangen wat een kleine verbetering opleverde (al met al geen reden om de auto niet te kopen). Om een lang verhaal kort te maken de door jouw in EEN minuut gestelde diagnose bleek de juiste. De matige stationaire rondloop en inhouden bij koude motor zijn na jouw behandeling (update software en verwijderen aanslag) geheel verdwenen.
Bovenstaande was mooi meegenomen, maar daar kwam ik eigenlijk niet voor.
Kijkende naar de harde cijfers wist ik dat het verfris effect bij de 166 minder groot zou zijn dan bij de 75 TS, mijn verwachting had ik daarom ook wat getemperd. En ik moet zeggen dat ik tijdens de testrit maar een klein verschil voelde, maar na twee maanden rijervaring ben ik zeer tevreden
1) Stationair lopen. Nu pas perfect
2) Oppakken lage toeren: Klein verschil (klopt met cijfers opgegeven in vermogenstabel/grafiek op de site)
3) Oppakken vanaf 3000 toeren: Groot verschil, duidelijke extra duw in de rug, terug van vijf naar vier bij 100 op autoweg is overbodig (is ook exact volgens de opgave)
4) Doortrekken: Zeer groot verschil, moet oppassen in lage versnelling motor draait zo de begrenzer in, dit moet je horen en voelen, het geeft een nog andere en extra dimensie aan het Alfa rijden
5) Verbruik: Was 1 op 8.2 tot minimaal 8.5, nu maximaal 1 op 8,8 tot 1 op 9,5 (of nog zuiniger bij "lichte" voet)
6) Algemeen: Kortom Squadra maakt zijn beloftes voor 100% waar en daarom staat nu alvast, tot ziens tot mijn volgende Alfa