Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.4 JTD 10v 140 pk"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit.
De neus kreeg de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift de auto het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
Alfa Romeo mag met trots zeggen dat zij in 1997 de primeur hadden met het door Fiat Auto ontwikkelde JTD systeem. Een dieselinjectiesysteem, welke met behulp van elektronisch aangestuurde injectoren onder zeer hoge drukken de brandstof direct in de verbrandingsruimte spuit. Deze drukken lopen op tot 1350 bar. Op deze manier is men is staat de hoeveelheid brandstof en het moment van inspuiten zeer exact te sturen. Ook was het mogelijk de brandstof in meerdere fases in te spuiten. Bij deze versies in 2 stappen. Een voorinspuiting om de verbranding op gang te helpen en een hoofdinspuiting om de uiteindelijke verbranding te laten plaats vinden.
Dieseltuning wordt de laatste jaren steeds meer aangeboden. Squadra Tuning biedt echter iets bijzonders, namelijk 2 tuningsniveau’s. Daarom bieden wij twee verschillende tuning niveaus. Een 160 pk/340 Nm versie voor prettig wat extra’s. Daarnaast is er voor de meest veeleisende klant een 170 pk/360 Nm versie. Die overal even een schepje bovenop doet.
Kenmerkend voor de Euro 3 versies van de 2.4 JTD is de zeer directe gaspedaal reactie. Met name het soepel wegrijden wordt daardoor bemoeilijkt. Omdat tuning niet alleen maar goed om “meer” hebben we deze gaspedaal reactie juist wat minder gemaakt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging mits nuttig
- Dash-pot effect (soepel overschakel zonder abrupte toerentalval)
- Type injectiesysteem: Bosch EDC15C7
- Type EPROM: Flash EEPROM
- JTD tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 380 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 510 ,-
Ervaringen
Edwin
Met heel veel vertraging nu dan toch eindelijk een reactie op de massimo tuning van mijn 166 2.4 JTD (fase 3 - 140pk). Ik had jou beloofd om 1-2 weken na de tuning (op 3 augustus...) al mijn reactie te geven, maar daar kwam het steeds maar niet van...
In de eerste weken viel het resultaat, m.n. qua prestaties, mij eerlijk gezegd nogal tegen. Ik begreep daar niets van, gezien mijn ervaringen met jouw werk en alle lovende reacties op jouw JTD tuning. Wat bleek: het oliepeil in mijn motorblok stond veel te hoog!!! Bij de aflevering is men kennelijk iets te enthousiast geweest met bijvullen... En waarom nu die olie de schuld geven: nadat dit gecorrigeerd was, had ik ineens wel een HEEL andere auto. Hieronder mijn ervaringen in de volgorde van jouw enquêteformulier:
Stationair is er niet zo heel veel veranderd (van 830 naar 850 rpm meen ik), maar de stationair brom is wel iets minder dan voorheen - kleine verbetering
Het oppakgedrag bij wegrijden is vanaf het eerste moment na de tuning onherkenbaar. Het was bijna ondoenlijk om normaal weg te rijden (zeer heftige gaspedaalreactie, typisch voor deze versie van de 2.4 JTD), is nu heerlijk soepel en doseerbaar - enorme verbetering
Reeds vanaf (zeer) lage toeren is nu soepeltjes op te trekken. Ik betrap mezelf erop dat ik in de stad vaak gewoon in 3 blijf rijden... soms zelfs tot onder de 1000rpm. Het is dan net een automaat: niks bokkerig gedrag, gewoon vloeiend optrekken. De motor had standaard onderin al redelijk wat kracht, maar dit is ongekende souplesse - flinke verbetering
Het doortrekken in hogere toeren is ongelooflijk voor een diesel. Voorheen begon de fut er bij 3500 rpm wel uit te raken. Nu knalt de toerenteller richting de rode zone als je het pedaal vloert! Hier heb je natuurlijk geen diesel voor, maar het gemak en de kracht waarmee het gaat is wel verleidelijk. Het komt de tussenaccelleraties in ieder geval absoluut ten goede - enorme verbetering
Bij schakellui (lage toeren) rijden is het brandstofverbruik afgenomen (op de boordcomputer van ca. 1:16,0 naar ca. 1:16,5) omdat je minder snel hoeft terug te schakelen. In de praktijk zul je echter af en toe dat extra vermogen (willen) aanspreken. Mijn verbruik is daarmee constant gebleven - geen verandering (maar dat is dus eigenlijk een compliment omdat ik dat extra vermogen af en toe WEL gebruik!)
Over het algemeen genomen vind ik de 'transformatie' een flinke verbetering. Met name de elasticiteit van de motor (combi van punt 3 & 4) is een genot. Het is een flinke investering, maar het rijgenot is er absoluut bij gebaat!
Over het algemeen trek ik redelijk rustig op en spreek ik het extra vermogen niet of nauwelijks aan (met als fijne bijkomstigheid pas eens per elke 1000-1100km aan de pomp te staan: heerlijk!) Als ik die mooie vijfcilinder dan af en toe wel even flink laat roffelen, gaat dit de eerste 2-4 seconden dat het pedaal gevloerd wordt (niet vanaf te lage toeren uiteraard, zeg vanaf 2000 rpm) gepaard met een enorme roetwolk. Het lijkt wel alsof dan even 'de asbak' geleegd wordt... Even later is het roeten in deze situaties substantieel minder. Je ziet het nog wel een beetje, m.n. 's avonds in de koplampen van de achterliggers, maar dat is volgens mij normaal voor een diesel die vol wordt belast. Graag jouw visie op dit verschijnsel.
Commentaar Squadra: Tijdens rustig rijden hoopt de roet zich op in de uitlaat. Zodra er flink geaccellereerd wordt, wordt de uitlaat schoon geblazen, dus komen alle opgehoopte roetdeeltjes vrij. Dit geeft een flinke roetwolk.
Stef Westerhuis
Op 12 mei j.l. heb ik mijn Alfa 166 jtd fase 3 door jou laten tunen. Door de opvallende waarden die je toen kreeg heb je nog de lmm vervangen en de inlaatslang om te kijken of die de oorzaak waren. Ik kan je nu vertellen dat de Alfa als een speer gaat! Hoewel ik in het dagelijkse gebruik niet echt veel verschil merk rijdt de Alfa gewoon lekkerder, volgens mijn vrouw zelfs veel lekkerder. Met name tijdens opschakelen en gasgeven. Wanneer ik echter prestaties verlang merk je pas Het Verschil. Voordat ik de auto bij je bracht heb ik de acceleratie van 80 km/u naar 120 km/u in de 4 en 5 gemeten. Elke meting 4 keer bij uitgeschakelde climat control, windstil weer en handgeklokt. Het gemiddelde van deze metingen is de opgegeven waarde. In de 4de versnelling: 8,2 sec, in de 5de versnelling: 9.8 sec. Na tuning waren deze waarden, gemeten onder de zelfde omstandigheden; 4de versnelling: 6,2 sec, 5de versnelling: 8,4 sec.
Ik had niet verwacht dat er zo veel verschil in zou zitten. Je voelt dat de auto sneller is maar dat het verschil zo groot zou zijn. In de 4de versnelling 2 sec. sneller! Natuurlijk start je dan ook net mooi bij 2500 toeren, wat in de 5de versnelling bij 1750 toeren begint. Ook heb ik nu nog, alleen na tuning, de acceleratie van stilstand tot 100 km/u gemeten. Die bedraagt 9,2 sec. Je voelt de auto dan vooral versnellen in de 3de versnelling. Met al deze metingen en zo'n 3000 km gereden heb ik geen echte verandering in het brandstofverbruik kunnen constateren. In stadsverkeer lijkt de Alfa wel zuiniger geworden, kruisend op de snelweg niet. Maar je rijdt natuurlijk wel in een potentere auto.
Anoniem
Zoals beloofd mijn feedback na 2 weken met de Squadrachip in mijn 166 2.4 JTD.
Globaal gezien een grote verbetering ten opzichte van het origineel. Zeker krachtiger (vooral tijdens het hernemen) maar wat me vooral bevalt is de reactie in 1ste en 2de versnelling. De abrupte 1ste is me pas echt opgevallen sinds die er niet meer is. De wagen rijdt inderdaad veel rustiger weg. Ik moet wel iets meer op het gas duwen dan voorheen maar dat went vlug.
Ik had vooral met het hernemen vanaf 2de last want dan werd er nogal sterk op de motor afgeremd. Ook dat is nu zo goed als verdwenen. Ik kan nu meestal met gerust hart in 2de schakelen zonder dat de wagen plots sterk begint af te remmen.
Ik merk wel geen verandering bij het stationair draaien van de motor. Ik weet niet of je het toerental dan ook verhoogd hebt. (Squadra: is van 830 naar 850 RPM gegaan) Ik merk het alvast niet op de toerenteller. Wel heb ik de indruk dat de motor tijdens het rijden nog minder lawaai maakt. Dat deed hij sowieso al bijna niet.
Wel merk je dat het toerental minder zakt wanneer je gas lost bij het naderen van een kruispunt. De auto vertraagt heel wat minder waardoor ik krachtiger op het rempedaal moet drukken dan voorheen. Ook dat is ff wennen maar na 2 weken ben je dat wel gewoon.
Het oppakgedrag bij het wegrijden heb ik nog niet echt getest. Je voelt wel dat er veel meer kracht is. Het oppakgedrag bij lagere toeren is werkelijk spectaculair. Vooral in 3de gaat de wagen er als een speer van door.
Al bij al is het brandstofverbruik nagenoeg gelijk gebleven. Het is zeker niet gestegen wat toch wel spectaculair is gezien het toegenomen vermogen en koppel.
Conclusie na 2 weken : Je hebt er een tevreden klant bij.
Voor de volledigheid de scores :
1) Stationaire eigenschappen van de motor : 3
2) Oppakgedrag bij het wegrijden : 4
3) Oppakgedrag bij lagere toeren : 5
4) Doortrekken in hogere toeren :4
5) Brandstofverbruik : 3
6) Algemene beoordeling : 4
1 = verslechterd, 2 = geen verbetering, 3 = kleine verbetering, 4 = flinke verbetering, 5 = enorme verbetering.