Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.4 JTD 10v 150 pk"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit.
De neus kreeg de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
Alfa Romeo mag met trots zeggen dat zij in 1997 de primeur hadden met het door Fiat Auto ontwikkelde JTD systeem. Een dieselinjectiesysteem, welke met behulp van elektronisch aangestuurde injectoren onder zeer hoge drukken de brandstof direct in de verbrandingsruimte spuit. Deze drukken lopen op tot 1350 bar. Op deze manier is men is staat de hoeveelheid brandstof en het moment van inspuiten zeer exact te sturen. Ook was het mogelijk de brandstof in meerdere fases in te spuiten. Bij deze versies in 2 stappen. Een voorinspuiting om de verbranding op gang te helpen en een hoofdinspuiting om de uiteindelijke verbranding te laten plaats vinden.
Dieseltuning wordt de laatste jaren steeds meer aangeboden. Squadra Tuning biedt echter iets bijzonders, namelijk 2 tuningsniveau’s. Daarom bieden wij twee verschillende tuning niveaus. Een 165 pk/350 Nm versie voor prettig wat extra’s. Daarnaast is er voor de meest veeleisende klant een 180 pk/370 Nm versie. Die overal even een schepje bovenop doet.
Kenmerkend voor de Euro 3 versies van de 2.4 JTD is de zeer directe gaspedaal reactie. Met name het soepel wegrijden wordt daardoor bemoeilijkt. Omdat tuning niet alleen maar goed om “meer” hebben we deze gaspedaal reactie juist wat minder gemaakt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging mits nuttig
- Dash-pot effect (soepel overschakel zonder abrupte toerentalval)
- Type injectiesysteem: Bosch EDC15C7
- Type EPROM: Flash EEPROM
- JTD tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 380 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 510 ,-
Ervaringen
Dhr Lieven
Heb ondertussen meer dan 100.000km gereden met mijn getunede 166 jtd (bj 2006). Deze auto was af fabriek al leuk om mee te rijden, maar sinds jullie tuning rijdt de auto veel gecultiveerder (vooral het vertrekken in eerste versnelling verloopt minder brutaal)en is de trekkracht en het hernemen bij hogere snelheden nog verbeterd. Veel meer souplesse dus. Als kers op de taart ging ook het verbruik omlaag: gemiddeld 5,9L/100KM). Qua prestaties en economie moet hij dus na 12 jaar en 240.000km nog steeds niet onderdoen voor de nieuwste diesels op de weg. Ik kan jullie 'ingreep' alleen maar toejuichen.