Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20v 175 pk"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit.
De neus kreeg helaas de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen.
De eerste 2.4 JTD leverde 136 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 20v van 2003 levert standaard 175 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 20v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e en 2e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z’n plaats is. Alfa Romeo zag dat dit keer zelf ook in en hebben standaard het koppel beperkt in de 1e en 2e versnelling. De 1e versnelling hebben we ongemoeid gelaten. In de 2e en 3e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 4e versnelling is het volledige koppel beschikbaar.
We mogen trots zijn op het resultaat. Een boom ontwortelend koppel van maximaal 425 Nm over een breed toerengebied en een maximum vermogen van maar liefst 210 pk bij 4000 RPM.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Stationair toerental verhoging mits nuttig
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20v 175 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 166 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.