Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20v Sportronic 175 pk"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit. De neus kreeg helaas de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
In 2003 werd de JTD motor geheel herzien en deed een nieuwe generatie z’n intrede. Het belangrijkste verschil is de toepassing van 4 kleppen per cilinder. Eigenlijk een techniek die zo’n 20 jaar geleden bij benzine motoren z’n intrede deed. In feite is de techniek nog heel veel ouder maar pas toen werd het in “normale” motoren toegepast. 4 Kleppen per cilinder maakt het mogelijk de motor nog meer lucht aan te laten zuigen. Voor een diesel betekent dat dat er nog meer brandstof kan worden ingespoten wat resulteert in een hoger vermogen. De eerste 2.4 JTD leverde 136 pk bij 4000 RPM. Dat was in 1997. De JTD 20v van 2003 levert standaard 175 pk bij dezelfde 4000 RPM. Om de motor dit vermogen veilig te laten leveren zijn er nog een groot aantal andere wijzigingen aan het motorblok gemaakt.
Het 2e belangrijke verschil is het type injectiesysteem. Het zogenaamde EDC15 van Bosch is geëvalueerd tot het EDC16 systeem. Een veel krachtiger systeem wanneer het gaat om rekensnelheid van de microprocessor. Voor chiptuners was er met de introductie weer volop werk aan de winkel. Squadra Tuning heeft de ontwikkelingen gevolgd en op het juiste moment de draad opgepakt.
Gelukkig heeft Alfa besloten de 166 20v JTD nu eindelijk met een automatische 5-versnellingsbak te leveren. Wat alleen een domper op de feestvreugde was dat het maximum koppel beperkt bleef tot slechts 330 Nm ipv 385 Nm voor de hand geschakelde versnellingsbak. Mechanisch kan de bak het wel aan. Het gevaar schuilt echter in de rembanden van de bak. Op het moment dat er naar een volgende versnelling wordt geschakeld remmen deze banden het planetaire tandwielstelsel of voor de volgende versnelling. Aan gezien dit onder belasting gebeurd gaat dit gepaard met een grote warmte ontwikkeling. Wanneer er te veel koppel zou zijn wordt de boel echt te warm. We moesten onszelf daarom inhouden. 440 Nm zoals bij de handbak was echt niet verantwoord geweest. We houden op bij 380 Nm. Mooi is dan wel dat de koppelkromme niet meer krom is maar heel erg vlak.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in eerste 3 versnelling, 1e het meest, 3e het minst.
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C8
- Type EPROM: Flash EEPROM
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 410 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Johan
Op 4 januari was ik bij jou met mijn zwarte Alfa 166 2.4 JTD 20v automaat. Na afloop van de sessie gaf je me het formulier mee om de enquête in te vullen.
Ik ben echt bijzonder te spreken over de gedane setup. Hieronder heb ik mijn beoordeling staan:
"Door de vorige eigenaar was mijn auto reeds gechipt door een andere niet te noemen tuner. Dit was op basis van een standaard pakket en niet een op maat afgesteld stukje werk wat Squadra verzorgd. Waar de auto met de oude setup nog meer een soort explosief en zenuwachtiger aanvoelde. Omdat hij voor mijn gevoel in een beperkter toerengebied trekkracht genereerde. Nu voelt het veel fijner aan, de auto heeft een veel minder explosief karakter maar over een veel breder toerengebied dezelfde trekkracht. Ook het verbruik is verbeterd. Er is door Squadra fantastisch werk geleverd. En dat Stephan werkelijk doet van wat hij zegt, is bewezen. Met de Alfa Romeo 166 club zijn we afgelopen zaterdag te gast geweest bij een Autobedrijf met een geijkte vermogenstestbank. De 'beloofde' cijfers op de site van Squadra komen er ook uit in praktijk."
K. Wortel
De motor was al elders getuned, maar in beperkt toerenbereik. De vermogensontwikkeling is na de Squadra Tuning minder explosief. Het koppel is over een groter bereik beschikbaar. De check op EGR is weg en, omdat de EGR is afgesloten minder roet bij kick down. Kortom zeer tevreden.
Onderstaande cijfers geven de ervaringen weer tov de tuning die reeds eerder door een bedrijf was uitgevoerd.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil/verbetering (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)