Chiptuning "Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v Euro 3"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit. De neus kreeg helaas de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
De glorieuze 24v V6 van Alfa Romeo wordt natuurlijk ook geleverd in de 166. Echter in een wat kleinere vorm. Of eigenlijk is Alfa Romeo weer terug gegaan naar de oorspronkelijke inhoud. 2492 cc, maar wel in combinatie met 4 kleppen per cilinder. Helaas heeft dit in combinatie met eigenlijk wat te wilde nokkenassen (deze zijn gelijk aan de 3.0 24v motoren) geleid tot een wat laag koppel onder de 4000 RPM. Dit heeft men geprobeerd te verdoezelen met een 6-versnellingsbak met wat kortere overbrengingen. Pas vanaf 4000 toeren komt het vermogen pas goed los. Het lage koppel was ook het grootste probleem bij het ontwikkelen van een Squadrachip voor de 156 24v. Daarom is de winst op lagere toeren helaas niet heel groot.
Daarentegen is de winst op hogere toeren wel groot te noemen. Echter dan alleen in combinatie met de dikkere inlaatbuizen van de 3.0 24v/GTA versie. Niet alleen de buizen maar ook de twee aluminium voetstukken tussen de inlaatbuizen en de cilinderkop dienen daarvoor vervangen te worden. Alleen dan maakt men maximaal gebruik van de grotere doorlaat. De inlaatbuizen zijn ook in de kleur zwart verkrijgbaar.
Maart 2011.
Helaas zijn de prijzen van de aanzuigbuizen tot exorbitante hoogte gestegen. De laatste druppel was een plotseling stijging van 30% (!). De gehele zet inclusief voetstukken kost op het moment dat we dit schrijven zo’n 575.– Euro incl BTW.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200 RPM
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME3.1
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 390 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v Euro 3". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 166 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.