Chiptuning "Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v"
Midden 1998 werd het nieuwe topmodel van Alfa Romeo geïntroduceerd, de opvolger van de Alfa 164, de Alfa 166. Velen vonden de elegante sedan op de 156 lijken. In onze ogen onzin, er is geen vierkante cm gelijk aan de 156. De 166 kenmerkt zich door rustige elegante lijnen, de carrosserie straalt een soort van rust uit. De neus kreeg helaas de meeste kritiek te verduren, de koplampen zouden te klein zijn. In 2003 werd daar iets aan gedaan. Volgens velen gaf de facelift het uiterlijk wat de 166 vanaf introductie al gehad had moeten hebben.
Omtrent de 3.2 V6 van de Alfa GTV/Spider, 166 en GT heersen een paar vraagtekens. Waarom heeft deze motor volgens de fabrieksgegevens slechts 240 en geen 250 pk net als de GTA versies van de 147 en 156? Wanneer men de technische gegevens er op naslaat vindt men een verklaring. De GTA’s hebben een compressieverhouding van 10.5 op 1. De GTV en 166 van 10.0 op 1. Iets wat Alfa al eens vaker heeft gedaan bij de vroegere QV uitvoeringen (m.u.v. de 75) en de SZ. Maarrrr…. wanneer men met behulp van de onderdelen CD verder gaat speuren komt men bedrogen uit. Zowel de zuigers, drijfstangen en de complete cilinderkoppen zijn identiek aan de GTA uitvoering. Waar zit het compressieverschil dan? Wij weten het niet. We zijn maar gewoon aan de slag gegaan met de ontwikkeling van deze Squadrachip.
Inderdaad leverde de Alfa 166 precies 240 pk. Net als bij de GTA’s is de koppelwinst niet groot. Daarentegen het vermogen weer wel en ook houdt de motor het vermogen weer lang vast. In de getunede toestand is het verschil tussen de GTA’s en de 166 zelfs kleiner geworden.
De “software” rond de motor is het state of the art Motronic ME7.3. Wat staat voor een totaal vol elektronisch geregelde motorsturing, inclusief de gasklep bediening. Maar ook de aanwezigheid van 4 lambda sondes en 4 katalysatoren. 2 (1 per cilinderbank) voor het meten en bij regelen van het mengsel en een 2 ter controle van de werking van de grote katalysator.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7350
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 390 ,-
Ervaringen
Nico Clements
Op 6 oktober 2017 heb ik mijn Alfa 166 3.2 V6 laten tunen. Deze tuning is
door Stephan van Squadra Tuning in Nunspeet uitgevoerd. Ik vond de
kennismaking met Stephan erg prettig. Ook kreeg ik gedurende mijn bezoek steeds meer vertrouwen in zijn vakkennis en –kunde: Hij pakt de tuning grondig aan en checkt bijvoorbeeld standaard van tevoren de algehele conditie van de motor.
Alhoewel de 166 met de 3.2 V6 al niet een van de traagste is, ervaar ik na de tuning toch wel degelijk een positief verschil, vooral in het hogere toerenbereik: De motor trekt duidelijk langer door. Daarnaast heb ik de indruk dat de motor soepeler loopt, zowel in warme als koude toestand. Tot slot ervaar ik bij rustig rijgedrag een lichte afname in het
brandstofverbruik.
Kortom: ik raad iedere Alfa V6 Busso rijder aan om deze tuning uit te laten voeren.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een klein verschil (3)