Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 145/146 1.4 TS 16v (bj tot 1998)"
De boxermotoren hebben de strijd verloren tegen de emissie-eisen. Met de introductie van de 145 QV in 1995, met de 2.0 16v Twin Spark motor werd de nieuwe trend gezet. De nieuwe lijn 16 kleppers waren zogenaamde modulaire motoren. De layout betrof 4 of 5 cilinder motoren met 4 kleppen per cilinder met of zonder 2e bougie (Twin Spark) en met of zonder nokkenasverstelling. De nieuwe modulaire motor werd namelijk ook gebruikt voor diverse Fiat’s en Lancia’s. Alle Alfa Romeo 16v’s werden voorzien van een 2e bougie en nokkenasverstelling.
Bij de kleinste Twin Spark motor met een inhoud van slechts 1370 cc blijkt het venijn ‘m in de staart te zitten. Helaas zat er in het toerengebied tussen 2500 en 4000 toeren niet veel koppelwinst. Echter bij 2000 toeren is een aanzienlijke winst geboekt. Maar de opvallenste winst zit tussen 4500 en 6500 toeren. De 1.4 16v krijgt een heel brede vermogensband. Het topvermogen stijgt slechts met 3 pk bij 6300 toeren, maar wel met 8 pk tussen de 5000 en 6000 toeren.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Aangepaste timing nokkenasverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M2.10.4
- Type Eprom: PLCC32 27C512
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 235 ,- -
Montage (u kunt de chip ook zelf monteren)
€ 35 ,-
Ervaringen
Sander Reinders
Ik zou nog even verslag uitbrengen van het tunen van mijn 145 1.4 16V TS!
De chip zit er nu zo'n 2000 km in en bevalt echt helemaal super. Het verschil op het moment dat ik de chip geplaatst had was enorm. Je krijgt het idee dat je in een compleet andere auto rijd, ineens veel koppel onderin en een kanonnetje bovenin. Wat me ook opviel is dat de motor zelf stiller is als ik het gas loslaat of in hele lage toeren rijd. Zelfs een QV en een 1.7 16 boxer kan ik bij blijven tot de 100, daarboven zal ik langzamerhand moeten opgeven dus wat dat aangaat ben ik erg blij met mijn 1.4! Het verbruik is positief veranderd want voorheen reed ik 1 op 11.5 nu zit ik op 1 op 12 of zelfs 1 op 13.6 ! gemiddeld en dat terwijl je nu veel meer gebruik maakt van het vermogen/koppel.
Dit was voor mij dus wel de investering waard!
Stephan bedankt!
Thomas van Gelder
Zoals afgesproken zou ik nog even laten weten wat het resultaat was van de aanpassingen die je in de 1.4TS chip voor me hebt doorgevoerd: De problemen zijn geheel verdwenen. De auto pakt nu ook vanaf lage toeren goed en soepel op, het haperen en stotteren is totaal verdwenen. De dip rond de 2400 toeren ben ik daarnaast ook niet meer tegengekomen, kortom helemaal top!
Tijdens mijn vakantie in zuid frankrijk heb ik nog is een stuk beter kunnen merken wat een verbetering de chip eigenlijk geweest is… Het extra vermogen is heel goed merkbaar in de bergen en hij trekt veel makkelijker naar de wat hogere snelheden.
Uiteindelijk dus een hele geslaagde operatie! Bedankt voor de goede service, met een nieuwe alfa kom ik zeker weer langs.
Egbert van Zanten
Na twee dagen met de Squadrachip gereden te hebben kan ik met stelligheid zeggen dat er een duidelijk verschil is met de standaardchip. Eigenlijk was het tijdens de de rit terug naar huis vanuit Breukelen al goed merkbaar, de medeweggebruikers op de A2 en A12 zullen zich wel afgevraagd hebben; wie is die gozer in die zwarte Alfa met die grijns van oor tot oor. Maar ja, je moet gewoon even wat langer gereden hebben wil je echt wat kunnen zeggen.
Het extra koppel onderin, rond de 2.000 toeren, is goed merkbaar bij wegrijden uit stilstand en filerijden. Makkelijk dus in het stadsverkeer. En dan de gewonnen PK’s in de hogere toeren, zo’n beetje vanaf de 4.500, da’s feest!!! Komt het toerental eenmaal boven de 4.500 toeren voel je duidelijk dat het motortje feller word en makkelijker doortrekt. Het feestgevoel wordt nog versterkt omdat de aanzuigbuismodificatie vanaf dat toerental ook lekker van zich laat horen, heerlijk dat geluid, verslavend gewoon.
Leuke bijkomstigheid is ook dat het dipje na het starten verdwenen is (motor sloeg aan op ± 1200 toeren, zakte terug tot bijna afslaan en liep dan stationair ± 950 toeren) en het inhouden bij een koude motor een stuk minder is.
Een verschil in verbruik heb ik nog niet kunnen bemerken omdat de tijd daarvoor te kort is.
Stephan, een geslaagde operatie. Ik ben er zeer tevreden mee.