Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 145/146 1.6 TS 16v (bj vanaf 1998)"
Uit nauwkeurige metingen en onderzoek van de chipdata is gebleken dat het weinig of geen zoden aan de dijk zet om de 145/146 1.6 16v met Motronic M1.5.5 injectiesysteem te chiptunen. Er werd een winst geboekt van zo’n 3 pk en maximaal 10 Nm. Zeer opvallend, maar ook logisch, was dat het standaardvermogen ver boven de opgegeven 120 pk lag; 128 pk werd gemeten. We hadden hier haast te maken met een standaard af-fabriek getuned injectiesysteem. Uiteraard is uitvoerig gemeten voordat deze conclusie getrokken werd. Daarnaast bevestigd onderzoek van de chipdata onze bevindingen in de praktijk.
Bij de rollenbanktests is gebleken dat dit model onder vollast omstandigheden (plankgas) vanaf 4000 toeren al behoorlijk over de pingelgrens aan het werk is. De conclusie is dus dat de voorontsteking onder deze omstandigheden te vroeg staat. Het injectiesysteem was onder deze omstandigheden de ontsteking al aanzienlijk aan het terug regelen omdat er pingelingen (ongecontroleerde verbrandingen) werden gedetecteerd door de pingelsensor. Er werden sprongen gesignaleerd van maar liefst 9 hoekgraden terwijl dit normaal gesproken een vrijwel constante waarde hoort te zijn. De winst van 3 pk werd ook niet gehaald door het vervroegen van de ontsteking (wat gebruikelijk is bij chiptuning), maar door het verlaten van de ontsteking waardoor er gemiddeld gezien een vroegere ontsteking overblijft en dus een gelijkmatiger vermogen.
De reden waarom Alfa Romeo dit systeem zo heeft geprogrammeerd is volledig onduidelijk. De enige reden kan zijn dat een auto met korte versnellingen (wat van toepassing is op de 145/146) een vroegere ontsteking kan verdragen. Dit is echter alleen van toepassing wanneer er door de toeren heen wordt geaccelereerd. Daarbij hoort een kleinere 145 sneller aan te voelen dan zijn ogenschijnlijk zwaardere familieleden. In de praktijk is er namelijk nauwelijks gewichtsverschil.
Voor de 156 1.6 16v geldt dit allemaal NIET. Deze is wel keurig afgeregeld op een veilige ontsteking. Deze uitvoering biedt dus WEL de mogelijkheid tot chiptuning.
Als trotse eigenaar van een 145/146 van een dergelijk uitvoering hoeft u zich echter geen zorgen te maken. Squadra Tuning gaat ervan uit dat de Alfa Romeo ingenieurs hun redenen hadden voor deze programmeering. Dit verhaal is dus NIET bedoeld om paniek te zaaien.
Kortom, de nieuw ontwikkelde software is beschikbaar maar geeft geen duidelijke winst maar wel een mooier hoger vermogen en een kleine koppelwinst op lagere toeren. Daarnaast is de algehele driveability wel verbeterd.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Aangepaste timing nokkenasverstellling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M1.5.5
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 325 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Alfa classico 145/146 1.6 TS 16v (bj vanaf 1998)". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Alfa classico ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.