Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 2.0 TS FL’92/Super"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenelijk de opvolger van eigenlijk de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er namelijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie, de auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De 164 FL’92, wat staat voor Face Lift 1992, kwam, zoals de naam al zegt, in 1992. De auto werd voorzien van iets andere bumper, koplampen en achterlichten en het interieur werd onder handen genomen. Qua motor werden er ook hele kleine dingen veranderd. De stroomverdelers verdwenen en het injectiesysteem werd gewijzigd in het Bosch Motronic M1.7. Al snel daarna kwam er weer een face-lift met bijna dezelfde ingrediënten. De “Super” uitvoering werd geboren. Met name te herkennen aan de dikkere bumpers met verchroomde strip.
De 2.0 Twin Spark motor was z’n tijd ver vooruit. De motor biedt 2 bijzondere zaken. Behalve dat hij compleet uit aluminium is opgetrokken zijn er 2 bougies per cilinder gemonteerd en heeft de motor nokkenasverstelling op de inlaat nokkenas. Deze verstelling maakt het mogelijk een behoorlijk wild nokkenasprofiel toe te passen, zonder in te boeten aan stationaire eigenschappen. Op lage toeren wordt de inlaatnokkenas namelijk zodanig verzet dat er een geringe klepoverlap ontstaat. Daardoor loopt de motor normaal stationair. Het Twin Spark principe zorgt voor zeer goede ontstekingseigenschappen. Daardoor kon een relatief hoge compressie worden toegepast, van 1 op 10, voor 1988 behoorlijk hoog. Alles bij elkaar zorgde dit voor een geweldige motor met een hoog koppel op lagere toeren en een hoog vermogen voor een 2 kleppen per cilinder motor. Door montage van een katalysator en een iets gewijzigd nokkenasprofiel werd er 143 pk beloofd en 187 Nm. Vind maar eens een andere 2-liter motor met 2 kleppen per cilinder die af fabriek zoveel vermogen levert. Bovendien bleken de motoren zeer betrouwbaar.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800 RPM
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M1.7
- Type EPROM: DIL28 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 235 ,- -
Montage (optioneel, verzenden mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Marcel van Oosterkamp
Na een korte week rijden met de chip van Squadra tuning in mijn Alfa 164 Super TS, is het al heel duidelijk dat de Alfa Romeo 2.0 8V TS motor nog
veel meer in zich heeft dan er standaard uitgehaald wordt. De motorheeft duidelijk meer trekkracht bij lage (<3.000) toerentallen, maar ook bovenin zit nog best wat winst. Over het hele toerenbereik trekt de motor soepeler en schokvrij op. Bij het standaard motormanagement zat er tussen de 2800 en 3000 rpm een voelbaar "gat", dit is compleet verdwenen. Doordat de toerentalbegrenzer net even iets verder weg is kom je veel beter uit met de versnellingen en zorgt voor een aanzienlijk verschil bij de beruchte stoplichtsprintjes tegen de Gé-Té-Ie's en Gé-Es-Ie's :-) die het in veel gevallen gewoon verliezen.
Kortom, de squadra chip is een echte aanrader is iedereen die met een Alfa Romeo rijdt want de factor rijplezier wordt er zeker door verhoogd.