Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 2.0 TS (met kat)"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenlijk de opvolger van de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er namelijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie, de auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De 164 met katalysator werd al snel na de introductie gepresenteerd. Vanaf eind 1988 kregen alle Alfa Romeo’s een katalysator. Gelukkig was dit niet zo’n probleem voor het injectiesysteem want die was er op voorbereid. Het Motronic ML4.1 systeem had namelijk meerder tabelgroepen in zich. Via een externe stekker werd bepaald welke groep tabellen er moest worden gebruikt. Tevens kon men de brandstofsoort bepalen.
De 2.0 Twin Spark motor was z’n tijd ver vooruit. De motor biedt 2 bijzondere zaken. Behalve dat hij compleet uit aluminium is opgetrokken zijn er 2 bougies per cilinder gemonteerd en heeft de motor nokkenasverstelling op de inlaat nokkenas. Deze verstelling maakt het mogelijk een behoorlijk wild nokkenasprofiel toe te passen, zonder in te boeten aan stationaire eigenschappen. Op lage toeren wordt de inlaatnokkenas namelijk zodanig verzet dat er een geringe klepoverlap ontstaat. Daardoor loopt de motor normaal stationair. Het Twin Spark principe zorgt voor zeer goede ontstekingseigenschappen. Daardoor kon een relatief hoge compressie worden toegepast, van 1 op 10, voor 1988 behoorlijk hoog. Alles bij elkaar zorgde dit voor een geweldige motor met een hoog koppel op lagere toeren en een hoog vermogen voor een 2 kleppen per cilinder motor. Zonder de montage van een katalysator werd 148 pk beloofd en 187 Nm. Vind maar eens een andere 2-liter motor met 2 kleppen per cilinder die af fabriek zoveel vermogen levert. Bovendien bleken de motoren zeer betrouwbaar.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML4.1
- Type EPROM: DIL28 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 235 ,- -
Montage (optioneel, verzenden mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Michel van K.
Na een korte week rijden met de chip van Squadra tuning in mijn Alfa 164 Super TS, is het al heel duidelijk dat de Alfa Romeo 2.0 8V TS motor nog
veel meer in zich heeft dan er standaard uitgehaald wordt. De motorheeft duidelijk meer trekkracht bij lage (<3.000) toerentallen, maar ook bovenin zit nog best wat winst. Over het hele toerenbereik trekt de motor soepeler en schokvrij op. Bij het standaard motormanagement zat er tussen de 2800 en 3000 rpm een voelbaar "gat", dit is compleet verdwenen. Doordat de toerentalbegrenzer net even iets verder weg is kom je veel beter uit met de versnellingen en zorgt voor een aanzienlijk verschil bij de beruchte stoplichtsprintjes tegen de Gé-Té-Ie's en Gé-Es-Ie's :-) die het in veel gevallen gewoon verliezen.
Kortom, de squadra chip is een echte aanrader is iedereen die met een Alfa Romeo rijdt want de factor rijplezier wordt er zeker door verhoogd.
Robin Smallwood
Na 2 weken gereden te hebben met de chip wil ik mijn eerste indrukken doorgeven.
Ik ben zeer tevreden met het rijgedrag van de auto met name op de snelweg. Ik merk dat als ik rond de 3500 rpm 120kmh rij en ik geef gas dan is de reactie sneller en soepeler dan voorheen tot boven de 150kmh ,zeer prettig bij het inhalen. Ook bij het wegrijden en bij lage toeren tot 3500 is de verbetering voelbaar. Ook leuk is dat het stationair draaien en het overall karakter van de motor totaal niet is veranderd, puur bij het aanspreken van het extra koppel en vermogen merk je een verschil.
Kortom een echte aanrader die het rijgenot aanzienlijk verhoogd,en redelijk geprijsd ook !!