Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 3.0 V6 24v QV"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenlijk de opvolger van eigenlijk de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er namelijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie. De auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De 164 3.0 24v QV kwam in 1993. Door het monteren van cilinderkoppen met 4 kleppen per cilinder kreeg de 3.0 V6 een heel ander karakter. Verhoudingsgewijs had de 24v minder koppel op lagere toeren. Vanaf zo’n 4000 RPM begon de 24v pas echt goed te ademen. Dat is dan ook erg goed te zien in de koppelkromme en de snelle stijging van de vermogenskromme op dat moment. De 24v QV motor leverde 20 pk meer dan de normale 24v. Grappig genoeg heeft het lang geduurd voordat duidelijk was waar dit vermogensverschil vandaan kwam, terwijl het eigenlijk heel simpel was waarom. Het zat hem niet in de nokkenassen, compressieverhouding of de programmering van de injectiecomputer, maar in de inlaatbuizen. De QV was voorzien van dikkere inlaatbuizen, of eigenlijk andersom. De 210 pk versie was voorzien van dunnere inlaatbuizen om het vermogen te temperen. Het is blijkbaar eenvoudiger een snelle motor te down-tunen dan een reeds krachtige motor nog sneller te maken.
De 24v QV is helaas maar kort leverbaar geweest in Nederland. In 1994 kwam namelijk de 4-wiel aangedreven versie, de Q4. De importeur besloot de 24v QV uit het leveringsprogramma te laten. Jammer…..
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 7000 naar 7350
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML1.7
- Type EPROM: DIL28 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage (optioneel, verzenden is mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Alfa classico 164 3.0 V6 24v QV". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Alfa classico ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.