Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 3.0 V6 24v"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenlijk de opvolger van de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er namelijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie, de auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De 164 3.0 24v kwam eind 1992. Door het monteren van cilinderkoppen met 4 kleppen per cilinder kreeg de 3.0 V6 een heel ander karakter. Verhoudingsgewijs had de 24v minder koppel op lagere toeren. Vanaf zo’n 4000 RPM begon de 24v pas echt goed te ademen. Dat is dan ook erg goed te zien in de koppelkromme en de snelle stijging van de vermogenskromme op dat moment.
De fabriek had echter een trucje uitgehaald om de werkelijk potentie van de 24v wat te temperen. Op die manier kon men een snellere versie maken boven de 210 pk sterk 24v. De 230 pk sterke 24v QV en later de Q4 uitvoering. Zie daarvoor de link onderaan deze pagina.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 7000 naar 7250
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML1.7
- Type EPROM: DIL28 27C256
- 24v inlaatbuis modificatie
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage chip (optioneel, verzenden is mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Rene Strobl
Na 2 jaar te hebben gereden in mijn 164 3,0 Super was ik eerlijk gezegd niet meer zo onder de indruk van het vermogen.(210 Pk).Het leek wel of de auto steeds trager werd.(of de rest van het verkeer sneller). Nu weet ik wel dat er vanaf 3800 toeren iets begint te leven en niet meer stopt tot de 6800 toeren, maar voor het dagelijkse verkeer vind ik dat ietsjes overdreven. Met een beetje argwaan toch maar een setje inlaatbuizen en de chip laten monteren. Na het wegrijden uit de garage had ik het idee dat er niet veel gebeurt was.(Ik moest daar langzaam rijden i.v.m bouwverkeer. Eenmaal aangekomen op de oprit van de snelweg begon het feest.Trekkracht enorm toegenomen. Moeiteloos van 120 Km per uur naar de ? km per uur in elke versnelling. In de stad en bij stoplichten moet je zeer voorzichtig met je gaspedaal omgaan anders sta je continu op je rem of zit je in de kofferbak van een ander. Het gat van 1000 toeren naar de 3800 is volledig gedicht.Vanaf zo`n 1800 toeren begint de motor te trekken als een beest en nog maar niet te spreken over het motorgeluid.(heel mooi) Als er ooit eens iemand twijfelt, moet diegene mij maar eens mailen.
Kortom, zeer de moeite waard die tuning.
De groeten van een zeer tevreden Alfa rijder.