Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 3.0 V6 QV"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenlijk de opvolger van de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er eigenlijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie, de auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De QV werd in 1990 geïntroduceerd en werd het topmodel voor de 164 reeks. Wij kennen de motor al uit de 75 3.0 V6 QV, echter werd de inlaat fors gewijzigd en werden er hogere compressie zuigers gemonteerd. De beroemde verchroomde inlaatbuizen waren voor het eerst te vinden op de “normale” 164 V6 motor. Bijkomend voordeel was het langere inlaattraject met grotere inhoud. Daardoor levert een 164 V6 meer koppel dan een in lengte geplaatste 3.0 V6 motor.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML4.1
- Type EPROM: DIL28 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage (optioneel, verzenden mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Charles
Zoals beloofd zou ik je nog laten weten hoe de chip bevalt. Ik kan je zeggen zeer goed! De auto is merkbaar soepeler en sneller, het is jammer dat vooraf (tussen-) accelleratie tijden niet zijn gemeten. De auto was natuurlijk al snel, maar nu word je gelanceerd, en dat zonder een hoger verbruik Nu nog de kat er onderweg! (ook voor wat meer geluid)
Renze de Vries
Hier een reactie na aanschaf van een Squadra chip,gaat hier om een 164 QV 3 liter 12 klepper die klaargemaakt is en nog verder ontwikkeld word eerst trackday's en misschien later racen. De auto ging al redelijk snel met plenty power maar het kon wat beter op bepaalde gebieden, na overleg met Stephan over de mogelijkheden de chip laten maken en geleverd ,met de duidelijke inbouw instructie was de ecu snel weer terug geplaatst, na eerste opstart de ecu gereset door de polen na losnemen 30 sec tegen elkaar te houden.
Tijdens Spectacollo Sportivo kwam de ultieme test en ik kan zeggen dit is een flinke verbetering voor als je sportief wilt rijden met je alfa. Oppakken is verbeterd doortrekken vooral na midden gebied is heel goed de motor loopt mooi lineair door naar zijn rode gebied, vooral het verhogen van max rpm is en verbetering vooral bij circuit gebruik.
De sound op hoge toeren in de wagen is echt kikken, kortom mijn algemene indruk is dat het een flinke verbetering is voor een standaard motor, verbruik kan ik niks zinnigs over zeggen, dit is van geen belang bij circuit gebruik.
Squadra bedankt!