Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 164 Q4"
De Alfa 164 was 1 van de 4 modellen die samen Fiat, Lancia en Saab (!) het onderstel deelde. Voor Fiat was het de Croma die al in 1985 verscheen, net als de Lancia Thema en even later de Saab 9000. Alfa was de laatste met de introductie van de 164 in 1987. De 164 was eigenlijk de opvolger van de Alfa 6. Na de Alfa 6 was er eigenlijk geen echte grote Alfa meer. Het verschil tussen de 2 modellen is enorm. De 164 was tevens een Alfa van een nieuwe generatie, de auto is namelijk onder het toeziend oog van Fiat ontwikkeld. Pas in 1997 na ruim 10 jaar productie kwam er een echt einde aan de 164. Toen nam de 166 het over.
De 164 Q4 kwam in 1994. Het absolute topmodel voor de 164 serie. De 24v Q4 motor leverde 20 pk meer dan de normale 24v. Grappig genoeg heeft het lang geduurd voordat duidelijk werd waar dit vermogensverschil vandaan kwam. Het zat ‘m niet in de nokkenassen, compressieverhouding of de programmering van de injectiecomputer. Het was veel simpeler; de 24v QV uitvoering was voorzien van dikkere inlaatbuizen. Of eigenlijk andersom. De 210 pk versie was voorzien van dunnere inlaatbuizen om het vermogen te temperen. Het is blijkbaar eenvoudiger een snelle motor te down-tunen dan een reeds krachtige motor nog sneller te maken.
De 164 Q4 verschilde op een paar belangrijke punten tov de normale 24v. Natuurlijk de vierwielaandrijving maar verder ook de 6 versnellingsbak en een ander type injectiesysteem. Bosch Motronic M3.7 welke niet langer gebruik maakte van de “luchtdeur” luchtmeter maar van een hitte draad luchtmeter. Nadeel van de Q4 was z’n hoge eigen gewicht.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 7000 naar 7350
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML3.7
- Type EPROM: DIL28 27C512
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage (optioneel, verzenden is mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Alfa classico 164 Q4". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Alfa classico ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.