Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 33 1.4 ie"
De Alfa 33 werd in 1983 gepresenteerd als de opvolger van de Alfa Sud. De Alfa Sud betekende een revolutie voor Alfa Romeo. En of dit nou positief of negatief is mag u zelf bepalen. In ieder geval was het een Alfa met bijzonder vooruitstrevende techniek. Voor die gelegenheid werd een voor die tijd hypermoderne autofabriek gebouwd in de buurt van Napels. De Sud is een model welke verschillende gevoelens oproept onder Alfa liefhebbers. In onze ogen verdient de Alfasud een zeer prominente plaats in de Alfa geschiedenis. Voor die tijd was de auto z’n tijd ver vooruit. De wegligging en motortechniek waren uitmuntend. Helaas liet de kwaliteit van het plaatwerk het wat afweten en was het de eerste Alfa met voorwielaandrijving.
Terug naar de 33. In 1984 zag de Alfa 33 het levenslicht als opvolger van de eerder genoemde Alfasud. De basis, voorwielaandrijving en door een boxermotor aangedreven, werd overgenomen. In 1992 kwam de 1.4 i.e. welke in de rest van Europa eigenlijk 1.3 i.e. werd genoemd. In Nederland moest het een 1.4. worden in verband met de concurrentiepositie. Goed beschouwd is 1.4 zelfs meer op z’n plaats dan 1.3. De motor meet namelijk 1351 cc. “i.e.”staat voor iniezione electronic ofwel elektronische injectie. Het systeem kwam van Magneti Marelli, een beetje vreemde eend in de bijt voor Alfa Romeo. Gelukkig maar want Magneti Marelli is in onze ogen doorgaans synoniem voor problemen. Hoewel het bij deze 33 nog erg meevalt.
In ieder geval, er zit 1 ding tegen bij dit type injectiesysteem. De EPROM (of eigenlijk PROM) zit vast gesoldeerd. Dat betekent dat men de chip niet zelf kan uitwisselen. Gelukkig kwam niet lang na de introductie van de 33 1.4 i.e. een software-upgrade, omdat dit model nogal last had van inhouden na de koude start. Daarvoor werden de injectiecomputers uitgewisseld middels een ruilsysteem. In deze ruil-injectiecomputer werd een EPROM voet gesoldeerd en werd de aangepaste EPROM gemonteerd. Uit ervaring weten we dat de kans zeer groot is dat de 33 1.4 i.e. reeds voorzien is van een dergelijke ruil-injectiecomputer. Bij deze injectiecomputers is de EPROM dus wel zelf te verwisselen. Men kan dit herkennen door een sticker aan de buitenkant (onderkant) van de injectiecomputer van de firma “Info Instruments”. Dit was het bedrijf dat het soldeerwerk uitvoerde.
Indien deze sticker niet aanwezig, dient er dus gesoldeerd te worden. Hiervoor brengen wij EUR 50,00 extra in rekening, excl. eventuele verzendkosten.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800 RPM
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli 8F.6b
- Typre Eprom: 27C512
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning
€ 210 ,- -
Montage door Squadra Tuning (U kunt de chip ook zelf monteren)
€ 35 ,-
Ervaringen
Roberto Doornenberg
Ik heb je beloofd terug te schrijven nadat ik 'n volle tank had (leeg gereden) met de upgrade van de SQUADRACHIP in m'n ECU.
Nu stond er opeens 'n beetje onverwacht 'n tour op de planning naar zuid-Duitsland (Alpen-gebied) en deze wilde ik eerst nog voltooien om vervolgens ook een goede beoordeling op de lange afstand te kunnen maken.
Dit heeft afgelopen weekend plaats gevonden, vandaar dat het zolang heeft geduurd.
Om te beginnen, vanaf het moment dat ik de ECU weer had omgewisseld is het verschil meteen merkbaar, de motor pakt veel beter op, loopt soepeler en mooier, is zowel in de lage als de hoge toerentallen sterker.
Het verbruik thuis was altijd gecombineert z' on 500km met 42 ltr, nu op de lange afstand heel mooi op 700km met 42 ltr (variabele snelheid op dit traject tussen 100 en 160 kmh) brandstof V-power of Super plus ron 98.
Ik ben erg tevreden over het resultaat,BUON LAVORO!!!