Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 33 1.7 i.e."
De Alfa 33 werd in 1983 gepresenteerd als de opvolger van de Alfa Sud. De Alfa Sud betekende een revolutie voor Alfa Romeo. En of dit nou positief of negatief is mag u zelf bepalen. In ieder geval was het een Alfa met bijzonder vooruitstrevende techniek. Voor die gelegenheid werd een voor die tijd hypermoderne autofabriek gebouwd in de buurt van Napels. De Sud is een model welke verschillende gevoelens oproept onder Alfa liefhebbers. In onze ogen verdient de Alfasud een zeer prominente plaats in de Alfa geschiedenis. Voor die tijd was de auto z’n tijd ver vooruit. De wegligging en motortechniek waren uitmuntend. Helaas liet de kwaliteit van het plaatwerk het wat afweten en was het de eerste Alfa met voorwielaandrijving.
Terug naar de 33. De Alfa 33 1.7 i.e. is de grootste boxer van die tijd, maar niet de krachtigste. Die eer was voorbehouedn aan de 1.7 16v en aan de voorganger van deze motor, de 1.7 QV met 4 carburateurs. De allerkleinste boxermotor meette slechts 1086 cc en werd geleverd in de voorganger van de kompacte Alfa, de Alfasud. “Sud” omdat deze Alfa in het Zuiden van Italie werd gebouwd. Voor die gelegenheid werd een voor die tijd hypermoderne autofabriek gebouwd in de buurt van Napels. De Sud is een model welke verschillende gevoelens oproept onder Alfa liefhebbers. In onze ogen verdient de Alfasud een zeer prominente plaats in de Alfa geschiedenis. Voor die tijd was de auto z’n tijd ver vooruit. De wegligging en motortechniek waren uitmuntend. Helaas liet de kwaliteit van het plaatwerk het wat afweten en was het de eerste Alfa met voorwielaandrijving.
De 1.7 ie werd geïntroduceerd in 1990, maar dan met het Bosch Jetronic injectiesysteem. Dit is een zogenaamd analoog systeem. Voor de ontsteking werd gebruik gemaakt van een conventionele elektronische ontsteking. Er is echter een chip aanwezig in de Jetronic regeleenheid (deze is gecombineerd met de luchtmassameter) maar deze doet niets met de ontsteking. En het is juist de ontsteking waar vernogenswinst gehaald kan worden. Deze versie achten wij dus al onmogelijk te chiptunen. In 1992 kwam met de type 3 facelift ook een nieuw type injectiesysteem voor de 1.7 i.e. Dit keer met Motronic MP3.1 met een programmeerbare chip. Chiptuning is daarom perfect mogelijk.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6250 naar 6500 RPM
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic MP3.1
- Type Eprom: 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 210 ,- -
Montage (de chip kunt u ook zelf inbouwen)
€ 35 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Alfa classico 33 1.7 i.e.". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Alfa classico ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.