Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico 75 2.0 Twin Spark (met kat)"
De Alfa 75 was Alfa’s laatste achterwielaandrijver. Vele Alfa enthousiasten zien de Alfa 75 dan ook als laatste echte Alfa. Beetje jammer in onze ogen. Ontwikkelingen gaan door en samenwerken met andere merken kan niet voorkomen worden. Na de 75 werd de 164 ontwikkeld onder de hoede van Fiat Auto S.p.a.. Dat was maar goed ook, want zonder Fiat had Alfa niet meer bestaan.
Terug naar de 75. De transaxle (motor voorin en versnellingsbak achterin) opzet stamt uit midden jaren 70 met de introductie van de Alfetta. Daarna de Alfetta GT/GTV, Guilletta, Alfa 90 en tenslotte de Alfa 75. De versnellingsbak achterin zorgde voor een prima gewichtverdeling, wat de auto tot een echte rijders auto maakte. Achterwielaandrijving kan zorgen voor een spectaculair weggedrag waar niet iedere automobilist mee om kan gaan.
De 75 Twin Spark motor was z’n tijd ver vooruit. De motor biedt 2 bijzondere zaken. Behalve dat hij compleet uit aluminium is opgetrokken zijn er 2 bougies per cilinder gemonteerd en heeft de motor nokkenasverstelling op de inlaat nokkenas. Deze verstelling maakt het mogelijk een behoorlijk wild nokkenasprofiel toe te passen, zonder in te boeten aan stationaire eigenschappen. Op lage toeren wordt de inlaatnokkenas namelijk zodanig verzet dat er een geringe klepoverlap ontstaat. Daardoor loopt de motor normaal stationair. Het Twin Spark principe zorgt voor zeer goede ontstekingseigenschappen. Daardoor kon een relatief hoge compressie worden toegepast, van 1 op 10, voor 1988 behoorlijk hoog. Alles bij elkaar zorgde dit voor een geweldige motor met een hoog koppel op lagere toeren en een hoog vermogen voor een 2 kleppen per cilinder motor. Zonder de montage van een katalysator werd 148 pk beloofd en 187 Nm. Vind maar eens een andere 2-liter motor met 2 kleppen per cilinder die af fabriek zoveel vermogen levert. Bovendien bleken de motoren zeer betrouwbaar.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd (op verzoek aan te passen)
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML4.1
- Type EPROM: 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 235 ,- -
Montage (optioneel, verzenden mogelijk)
€ 35 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Alfa classico 75 2.0 Twin Spark (met kat)". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Alfa classico ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.