Chiptuning "Alfa Romeo Alfa classico SZ/RZ"
De Alfa SZ (Sport Zagato) of ES30, wat staat voor “Edizione Speciale 3-liter”, was oorspronkelijk een showcar. De geheel uit kunststof opgetrokken carrosserie (behalve het dak) kijkt zo boosaardig dat de wagen ook “Il monsto” werd genoemd.
Na lang aandringen van vele potentiële kopers werd besloten de auto in productie te nemen. Er zouden er 450 geproduceerd worden. Echter heeft Alfa zich niet helemaal aan z’n belofte gehouden. Uiteindelijk zijn er zo’n 1100 geproduceerd, wat de exclusiviteit flink deed dalen. Maar goed ook, want vele exemplaren verdwenen gelijk richting hermetisch afgesloten garagepanden.
Deze Alfa is gebaseerd op een ingekort onderstel van de 75, wat in de basis dus al garant stond voor een opperbeste wegligging. Omdat nog een paar tanden strakker te zetten werden de belangrijkste draagarmbevestigingen vervangen door kogels. Zo kreeg de SZ een zeer strakke wegligging en waren gigantische bochtversnellingen (G-krachten) mogelijk. Als motor deed een af fabriek getunde 3.0 V6 dienst. De compressie werd verhoogd van 9.5 naar 10.0, de 75 QV nokkenassen bleven behouden, de in- en uitlaatpoorten werden netjes afgewerkt en er werden mooier vormgegeven spruitstukken gemonteerd. Dit resulteerde in 210 pk, toch 18 meer dan de “normale” 3.0 V6. Het gaf de auto in die tijd behoorlijke prestaties. Vandaag de dag is dat wat minder, maar nog steeds hoeft men zich niet te schamen.
De produktie startte in 1989 en zou tot 1993 duren. Vanaf 1991 werden er ook open versies van de SZ gebouwd, genaamd RZ (= Roadstar Zagato). Tevens is er een SZ-cup geweest. Daar zijn er toch een paar aan een triest einde gekomen.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800 RPM
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ML4.1
- Type EPROM: 27C256
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip Alfa SZ/RZ
€ 290 ,- -
Montage (optioneel, verzenden mogelijk)
€ 50 ,-
Ervaringen
John Hamilton Graham
Comments on Squadra Chip fitted to SZ No. 118. Taking the format of your questionnaire
1) Idle Speed – no problem - appears very much as before – steady with engine cold and hot.
2) Driving away from idle – fine no problem – engine generally feels more responsive
3) Low revs behaviour – difficult to see any difference in the first three gears – improvement in fourth and fifth. (more torque)
4) High revs behaviour – you don’t have much time to appreciate the increase in power in first and second gears. Third is definitely improved with the engine pulling strongly thru’ to 160kph. I would estimate the acceleration time reduced by 2-3 seconds.
5) Fuel consumption – no idea – never measured before or after.
6) Overall Opinion – very favourable: - the engine feels very smooth more responsive throughout the rev range with a definite increase in power. I have yet to discover any downsides after fitting the chip. The rev limiter on the standard chip is set too low and increasing it to 6900 has greatly improved driving the car when using the performance – the chip is worth fitting for this aspect alone.
Marc van Woersem
Zie hier het resultaat van jullie vakkundige tuning :helemaal vooraan in Assen !………. haha...
Ik had mijn auto in Belgie laten tunen door een zogenaamde specialist in chiptunen. Maar ik vond dat de auto helemaal niet beter reed op de autobaan. Wat bleek ,de vollastcurve was helemaal niet veranderd !!
Nadat ik mijn RZ bij jou had gebracht voelde ik weer dat ik toch met een Alfa reed. De auto trekt nu door tot aan de toerentalbegrenzer.
Het extra vermogen is heel erg welkom en de goedkoopste tuning die ik tot hiertoe heb gedaan.
Vele groeten en doe zo verder !!
P.F. Rikken
Thoroughly tested my SZ nr.531, here are my findings:
Idle speed - 3. The engine seems a little more 'alert'.
Driving away from idle - 4. The increase in torque quite noticeable.
Low revs behaviour - 5. The increase in torque is VERY noticeable.
High revs behaviour - 5. The increase in power in combination with resetting the rev-limiter to a higher level is excellent.
Fuel consumption - 2. I did not measure it, but I believe Stephan when he says that fuel economy will increase some.
Overall opinion - 5.
The way the engine behaves after fitting the chip is how it should have been originally. That says it all, I don't think there is a better compliment. For all those who haven't done it yet, you won't regret it! I have also removed the end-silencer. The combination with the Squadra-chip is fantastic. The sound is now overall louder, darker at low-revs and sharper at high-revs, but all-in-all still reasonably civilized.
Stephan thanks!