Chiptuning "Alfa Romeo Brera/Spider 2.0 JTDm 16v 170 pk"
De nieuwe Alfa Brera/Brera Spider. Een model waar velen van ons op hebben zitten te wachten. Het model is een stuk agressiever gelijnd dan z’n voorganger, de GTV/Spider. De Brera is een stuk groter dan de GTV. Toch is hij gemaakt om de GTV te vervangen. Qua klasse is de Brera echter een stapje hoger.
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1400 naar 1600 bar. Niet heel spectaculair. Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus. Tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner. Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen.
Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator. Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een special regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
In 2009 werd de motoropvolger van de 1.9 JTDm 16v geïntroduceerd, de 2.0 JTDm 16v. Klinkt als niet echt spectaculair, maar het resultaat is dat toch wel. De motorinhoud is niet eens met 100 cc toegenomen zoals de typenaam doet vermoeden maar met slechts 46 cc. Van 1910 naar 1956 cc. Daarbij is tevens de compressieverhouding opnieuw verlaagd. Van 17.5 voor de oude 1.9 16v naar 16.5 voor de nieuwe 2.0 16v. Een trend welke we bij andere merken ook tegen komen. Waarschijnlijk om de piekdrukken iets lager te laten zijn in combinatie met hogere turbodrukken en om veel mengsel te kunnen inspuiten dus veel vermogen te kunnen leveren en toch betrouwbaarheid te kunnen bieden. De gangbare turbodruk is weer hoger geworden. Waar we vroeger begonnen te sidderen van +1.50 bar gaat deze 2.0 JTDm nu standaard al naar +1.70 bar. Kortom, veel lucht. Veel lucht kan gecombineerd worden met veel brandstof en dat betekent veel vermogen, na onze chiptuning 192 pk.
Nieuw voor dit type ECD16C39 injectiesysteem is uitlaatgastemperatuurmeting. Direct voor de ingang van de turbo wordt de temperatuur gemeten. Wanneer deze een bepaalde waarde bereikt heeft wordt het vermogen beperkt. Zodanig dat de maximaal toelaatbare temperatuur niet wordt overschreden. Een mooie beveiliging welke we niet willen overschrijden.
Het grootste verschil qua hardware is de toegepaste versnellingsbak. Waar de 1.9 16v het moest doen met de M32 bak heeft de 2.0 nu sterkere bak van de 2.4 20v versnellingsbak gekregen. Dit betekent ook de sterkere koppeling van de 2.4. Eindelijk kunnen we weer het volledige potentieel van de motor vrijlaten zonder belemmerd te worden door het uithoudingsvermogen van de koppeling. 430 Nm is daarom het resultaat
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel- en vermogensbeperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling.
- Vermogensbeperking door middel van uitlaatgastemperatuurmeting (ongewijzigd)
- Aangepaste gaspedaalreactie.
- EGR werking verminderd.
- Het DPF roetfilter
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
![](https://squadra-tuning.nl/content/uploads/121.gif)
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Brera/Spider 2.0 JTDm 16v 170 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Brera/Spider ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.