Chiptuning "Alfa Romeo Brera/Spider 2.2 JTS"
De 2.2 JTS motor heeft als basis een motor van GM/Holden. De motor wordt binnen het Fiat concern ook gebruikt in de Fiat Croma en bij ex partner Opel in verschillende modellen.
Alfa Romeo zou Alfa Romeo niet zijn als ze genoegen zouden nemen met het betrekkelijk lage standaard vermogen van deze 2.2 liter motor. Dat is namelijk slechts 150 pk, een betrekkelijk laag specifiek vermogen. Alfa Romeo heeft alle technische mogelijkheden uit de kast gehaald om er een fatsoenlijk vermogen uit te toveren. Hogere compressie, variabel verstelbare in en uitlaattiming en directe brandstof inspuiting (JTS). Dit laatste zorgt ervoor dat qua ontsteking er zeer dicht naar de pingelgrens gewerkt kan worden. Dit alles zorgt voor een vermogenstijging van zo’n 35 pk.
De 2.2 JTS 16v levert standaard 185 pk bij 6500 toeren en 230 Nm koppel bij 4000 RPm. Dat betekent een specifiek vermogen van 84 pk/liter. Er is geen andere Alfa Romeo atmosferische productiemotor te vinden met zo’n hoog specifiek vermogen. Daarbij is het geleverde koppel van 230 Nm uit een 2.2 liter motor ook zeer hoog. Daarnaast kent deze 2.2 JTS motor totaal niet de karakteristieke problemen van de vorige generatie 2.0 JTS motor.
Kortom, Alfa Romeo heeft met de 2.2 JTS motor een geweldige prestatie geleverd.
Met de ontwikkeling van de gemodificeerde software van de 2.2 JTS liepen we al snel tegen de grens aan van het maximaal haalbare. Vanwege het JTS principe kan van fabriekswege uit de ontsteking al zo scherp worden gezet dat hier nog maar nauwelijks marge in zat. Kortom de vermogenswinst is klein. Hetzelfde geldt voor de koppelwinst.
Echter hebben de Alfa ingenieurs een hele vervelende gaspedaalstrategie in het injectiesysteem geprogrammeerd. Het systeem kijkt namelijk niet alleen naar de actuele stand van het gaspedaal maar ook naar hoe snel men het gaspedaal intrapt. Daarbij wordt ook nog eens gekeken naar toerental en motorbelasting. Kortom, wanneer men een beetje vlot weg wenst te rijden geeft het systeem behoorlijk wat gas. De auto wordt daardoor springerig en onvoorspelbaar. Het is net alsof de reactie van het gaspedaal steeds weer anders is. Omdat het bij onze chiptuning altijd veel verder gaat dan koppel- en vermogenswinst, lag hier een uitdagende taak voor ons. Helaas is het ons niet gelukt de strategie geheel uit te schakelen. Maar we zijn er wel in geslaagd het fenomeen met 80 tot 90% weg te nemen. Wat in de praktijk een vrijwel normaal reagerend gaspedaal oplevert.
Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen.
Resultaten
- Toerenbegrenzer verhoogd van 6800 naar 7200 RPM.
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste in- en uitlaatnokkenastiming.
- Aangepaste gaspedaalreactie.
- Zie ook: JTS tuning
- Type injectiesysteem: Bosch MED7.6.1
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 370 ,-
Ervaringen
Arnold Hassink
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein korte verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5) Het brandstofverbruik;: Ik ervaar geen verschil (2)
6) Algehele beoordeling Ik ervaar een groot verschil (3,5)
Ik ervaar vooral een groot verschil bij het optrekken, dit gaat soepeler zonder abrupte schokkende bewegingen. Vooral de korte sprintjes zijn "lekkerder" geworden. Lijkt net of de motor wat gretiger klinkt / fijner.
Resume: Andere motor voor teruggekregen, ontspannender rijden met een fijn koppel.
Rob Wenthholt
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
?2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5) Het brandstofverbruik;: Ik ervaar geen verschil (2)
6) Algehele beoordelingIk ervaar een groot verschil (3,5)
Na het chippen van de auto ervaar ik ten eerste een auto welke soepeler rijd in de lage toeren van versnelling 1, 2 en 3. Voorheen reageerde de auto in deze versnellingen vrij explosief als het gas een beetje werd ingetrapt of begon de motor te schokken als het gaspedaal niet werd doorgedrukt. Denk bijvoorbeeld aan file rijden, dit gaat nu vele malen soepeler. ?
Ook heb ik in de polder zijn 0 naar 100 km/h enkele keren getest. Resultaat voor het chippen 8,6 sec. Resultaat na het 8,0 sec. Er is dus een degelijk winst behaald en dat is ook zeker merkbaar.
Op de snelweg is het nu heerlijk om af en toe in zijn 5 het gas flink door te trappen. De motor trekt veel soepeler door.
Samengevat ik heb een auto terug gekregen welke het rijden vele malen comfortabeler maakt.
Danny Vermeulen
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein evrschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
De auto rijdt vlotter en soepeler en heeft een goede gasrespons. Hij pakt zowel in de lage als hoge toeren veel beter op en het schokkerige onrustige rijden behoort tot verleden tijd. Het is nu heerlijk toeren met deze auto.
Alex uit Apeldoorn
Spider 2.2 2007
1. Stationair eigenscheppen: 5 uit 5
2. Oppakgedrag bij wegrijden: 5 uit 5
3. Oppakgedrag vanuit lagere toeren: 5 uit 5
4. Doortrekken op hogere toeren: 3 uit 5
5. Brandstofverbruik: NIET GEMETEN
6. Algehele beoordeling: 5 uit 5
Toelichting:
Mijn Alfa Spider 2.2 heeft door de tuning een veel mooiere loopcultuur gekregen. Hij reageert vloeiender en krachtiger.
Op de snelweg nodigt hij meer uit tot accelereren. De motor is nooit meer afgeslagen na starten, dit gebeurde voor de tuning wel, omdat het leek dat de motor-management moeite had met het zoeken van de juiste stationair-loop. Waarschijnlijk is hij ook zuiniger gaan lopen, maar dit heb ik niet kunnen meten, omdat ik ook vóór de tuning het brandstofgebruik niet geregistreerd had. Het was mij wel snel duidelijk dat ik snel iets aan de onregelmatige loop van de motor wilde doen, en ik vind de eventuele besparing ook niet zo belangrijk.
Belangrijker vind ik dat de motor smeuiger en krachtiger oppakt en dat ik af ben van de haperende reactie op het gaspedaal dan wel dat door de tuning de motor nu wel mooi oppakt en beter reageert op de de stand van het gaspedaal. Ik trek nu niet meer onbedoeld op met te veel gas vanuit een stilstand situatie.