Chiptuning "Alfa Romeo Brera/Spider 2.4 JTDm 20v 200 pk"
De nieuwe Alfa Brera/Brera Spider. Een model waar velen van ons op hebben zitten te wachten. Het model is een stuk agressiever gelijnd dan z’n voorganger, de GTV/Spider. De Brera is een stuk groter dan de GTV. Toch is hij gemaakt om de GTV te vervangen. Qua klasse is de Brera echter een stapje hoger.
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1400 naar 1600 bar. Niet heel spectaculair. Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus; tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner.
Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen. Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator. Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een speciaal regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
April 2007
De ontwikkeling van deze Squadrachip heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. De 2.4 20v 200 pk versie bleek niet “zomaar” een 1.9 16v te zijn met een 5e cilinder. In het verleden met de Euro 2 en Euro 3 JTD’s was dit als het ware wel zo. De ontwikkeling van deze Euro 4 JTDm Squadrachip was niet eerder zo ingewikkeld. Softwarematig zijn er bijzondere aanpassingen nodig om het geheel goed te laten functioneren. Omdat de concurrentie mogelijk mee leest en een goede diepgaande uitleg te ingewikkeld is gaan wij niet op de details in.
Wij hebben het vermoeden dat er technisch iets niet helemaal klopt aan de 2.4 20v JTDm 200 pk versie Ergens zijn bepaalde componenten niet goed op elkaar afgestemd. Feit is namelijk dat de fabriek al snel na de introductie van de 200 pk met een 210 pk variant is gekomen, waarbij o.a.een andere turbo en een ander roetfilter is toegepast.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Indien gewenste stationair toerentalaanpassing (niet bij Q-tronic versies)
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e en 3e versnelling
- Voor handgeschakeld en Q-tronic
- EGR wordt volledig uitgeschakeld
- Het DPF roetfilter
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Brera/Spider 2.4 JTDm 20v 200 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Brera/Spider ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.