Chiptuning "Alfa Romeo Giulia 2.0T hybride turbo"
Nu de Alfa Giulia en Stelvio een aantal jaren op de markt zijn kon het niet uitblijven dat er turbo upgrades werden ontwikkeld. Maar turbo techniek is niet eenvoudig, Er is veel kennis en ervaring voor nodig om tot een goed werkend product te komen. JTD Performance uit het Brabantse Nuenen is een klein bedrijf wat zich heeft gestort op het fenomeen “Turbo upgrades” voor met name Alfa Romeo JTD modellen (vandaar de bedrijfsnaam).
Maar de ontwikkeling van upgrades voor de benzine motoren kan natuurlijk niet uitblijven. Precies daarom is er onlangs een upgrade voor de Giulia/Stelvio 2.0T motor aan toegevoegd. JTD Performance heeft ons werd gevraagd daar passende software tuning voor te ontwikkelen. De kunst is een juiste balans te vinden tussen turbodruk en ontstekingsgedrag. Daarbij is de inlaattemperatuur en brandstof kwaliteit van groot belang. Onze Performance Logger SD is een erg belangrijke hulp gebleken bij de ontwikkeling van deze software. De Performance Logger SD maakt het mogelijk alle van belang zijnde motorparameters 4 maal per seconde te meten en op te slaan op een SD geheugenkaart. En dat allemaal onder “real live” omstandigheden, op de weg dus.
De Performance Logger meet onder andere het motortoerental, de luchtmassa, de ontstekingsvervroeging, de Inlaattemperatuur voor en na de intercooler, de koelwatertemperatuur, de mengselverhouding, de uitlaatgastemperatuur, maar met name ook het koppel en vermogen wordt gemeten.
De laatste stap in de ontwikkeling was een test op de vermogenstestbank. Eigenlijk puur ter controle van de koppel en vermogens resultaten van de Performance Logger. Deze bleken eng nauwkeurig overeen te komen.
De turbo is ontworpen voor zo’n 370 pk. Dat wil zeggen, de turbo is in staat lucht te pompen om 370 pk vermogen te produceren. De motor moet die lucht wel kunnen behappen en op de juiste manier mengen met benzine, ontsteken en vervolgens uitademen. Een belangrijke restrictie in de ademhaling is de uitlaat en dan vooral de katalysator. Een “low resistance” katalysator is haast verplicht voor deze setup. Anders wordt de tegendruk achter de turbo te hoog. Men noemt deze katalysatoren ook wel 200-cell or race-cats.
Bovenstaande grafiek laat een resultaat zien van ongeveer 380 pk. Dankzij de lage buitentemperatuur (0 C/32 F) is de inlaattemperatuur na de intercooler ongeveer 20 C/68 F. Dit resulteert in meer perslucht en dus meer vermogen. De lage temperatuur zorgt ook voor een stabieler ontstekingstijdstip wat ook resulteert in meer vermogen.
De koppel en vermogen waarden varieerde op de Performance Logger tussen 360 en 385 pk. De belangrijkste invloedfactor is de inlaattemperatuur. Bij vriesweer wordt het hoogste vermogen gemeten. Bij 20-22 graden lenteachtig weer zien zo’n 360 pk. Via de vermogensbank meting kwamen wij op 505+ Nm en 365 pk gecorrigeerd DIN vermogen. Hierbij wordt de meting gecorrigeerd naar standaard waarden voor buiten temperatuur (20 graden), buitenluchtdruk (1013 mBar) en luchtvochtigheid (55%).
De turbodruk is in het max koppelbereik afgesteld op maximaal 3.0 bar, bij maximaal vermogen laten we de turbodruk zakken naar zo’n 2850 mBar. De toerenbegrenzer is verhoogd naar 6500 RPM omdat het topvermogen gemiddeld rond 5900 RPM ligt. De toeernbegrenzing van 6500 RPM werkt alleen wanneer er voor manuele schakeling wordt gekozen. Bij automatische schakeling wordt er bij 6000 toeren vanzelf opgeschakeld.
In hele lage toeren is de motor iets minder krachtig geworden. Dat is logisch. Het compressor wiel is iets groter waardoor deze iets later begint met druk opbouwen. In de praktijk is van een merkbaar turbo gat niet of nauwelijks sprake.
Hoe te bestellen
De upgrade turbo kan besteld worden via JTD Performance. De motormanagement software wordt door ons verzorgd direct in onze werkplaats of met behulp van onze Powergate OBD flash tool.
Directe link naar de produkt pagina van JTD Performance:
https://jtd-performance.com/product/upgrade-turbo-giulia-stelvio-2-0-t/
Optioneel: ZF8HP versnellingsbak
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier.
Resultaten
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
Alle onderstaande prijzen zijn inclusief 21% BTW.
Optioneel: Powergate OBD flashtool a 185.-- Euro incl BTW
-
Squadra Chiptuning 200 pk
€ 890 ,- -
Squadra Chiptuning 280 pk
€ 690 ,- -
Squadra Chiptuning eerder door ons getuned
€ 590 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Giulia 2.0T hybride turbo". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Giulia ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.