Chiptuning "Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 136/150 pk 8AT Euro 6B"
Na de Giulia 2.2 JTDm met 6-traps handbak is het de beurt aan de automaat uitvoering. De automaatbak is van de beroemde Duitse tandwielen fabriek ZF uit Friedrichshafen, ZF staat voor Zahnradfabrik Friedrichshafen. Juist vorig jaar (2015) hebben zij hun 100 jarig bestaan gevierd. De ZF transmissies worden zo’n beetje door de gehele auto-industrie gebruikt. De laatste jaren is met name de 8-traps automaat bij vele merken en in vele modellen toegepast. Met koppel variërend van 300 tot 1000 Nm.
De Giulia is voorzien van de zogenaamde 8HP50. Een 8-traps automaat welke ontworpen is 500 Nm te verdragen. Wij zien de automaat als bullit proof. Schakelt erg mooi en in de Giulia precies zoals wij dat als Alfa rijder zouden wensen. Het maakt van de Giulia een auto waar heel veel mensen op hebben gewacht. Omdat de automaat veel sterker is dan de handbak kunnen wij als tuner ook lekker onze gang gaan. Bij de handbak moesten we ons inhouden voor wat betreft het koppel en zelfs het vermogen. Bij de automaat is dat niet heel erg nodig. Op het advies niet verder te gaan dan 500 Nm zit uiteraard altijd een marge. Als tuner weten we niet beter en daarom gaan we een klein stukje voorbij de 500 Nm, 520 Nm(!) om precies te zijn. Een hele lekkere waarde. We hebben ons referentiekader een beetje bij moeten stellen. Hoewel? Bij de VM 3.0 V6 diesel uit de Maserati Ghibli kwamen we ook tot 730 Nm wat neerkomt op 243 Nm/liter. De 2.2 Giulia geeft nu 236 Nm/liter. Het gaat niet om een piekje in het koppel. De 520 Nm wordt geleverd tussen 2300 en 2900 toeren.
Voor wat betreft het vermogen voorspelden we al dat er meer in zat dan de 222 pk van de handbak. Dat vermogen kwam er namelijk geheel zonder stress (we herkennen de grens als we die naderen) uit. Bij de automaat “scoren” we maar liefst 242 pk. Een winst van 62(!) pk. Zo’n grote winst is eigenlijk niet eerder voorgekomen bij niet gedowntunde auto’s. We komen daardoor tot een volgende conclusie. De 180 pk is ook een downtuning van de (op dit moment van schrijven) komende 210 pk Veloce uitvoering. Wie had dat gedacht? De 210 pk is dan voorzien van een andere turbo (ander onderdeelnummer) maar dat kan haast geen andere geometrie (oftewel prestatieniveau) van de turbo betekenen. Wij zijn benieuwd of onze voorspelling gaat uitkomen. De 210 pk Veloce versie heeft men overigens ook iets meer standaard koppel meegegeven. Namelijk 470 Nm ipv 450 Nm.
De beloofde standaard prestaties van de automaat meten we exact op onze vermogensbank. 450 Nm en 180 pk. 70 Nm en 62 pk winst transformeert deze Giulia in een serieus snelle auto. 0 naar 100 km/uur vinden we niet heel interessant. Dit omdat er nog te veel factoren meespelen. Vaak zijn de 1e en 2e versnelling nog iets begrenst bijvoorbeeld. Er kan koppel- en vermogen worden teruggenomen in verband met het optreden van wielspin, en schakelen kost tijd. Wij zijn meer van de serieuze tussensprintjes. Dus ook niet van 80 naar 120 maar van 100 naar bijvoorbeeld 200 km/uur. OK, zwaar illegale snelheden op Nederlands bodem maar iedereen is toch wel eens stout, of dom, net hoe je het bekijkt. Standaard doet de Giulia over deze sprint zo’n 27 seconde. Na tuning gaat dit 8.5 seconde sneller. De sprint wordt dan geklaard in 18.5 sec. Dat is een enorm verschil. Wat het met de topsnelheid doet weten we niet precies. Dat deze hoger zal zijn staat wel vast en dat de standaard topsnelheid van 230 veel sneller bereikt wordt staat ook als een paal boven water.
Maar we zijn niet alleen aan het “tunen” geweest op koppel en vermogen. Net als bij de handbak hebben we ook DNA opties onder de loep genomen. Bij de handbak hebben de Alfa ingenieurs heel veel gedaan aan koppel beperkingen in de diverse standen van de DNA knop. Bij de automaat eigenlijk niet. Men heeft alleen de 1e en 2e versnelling begrenst. Die begrenzing maken we minder wat met name de 0-100 tijd dan weer sterk verbeterd. Standaard is het koppel en vermogen in alle standen van de DNA gelijk. Dat hebben wij veranderd. De A-stand zien wij als de slecht weer stand en beperken we daarom. De N-stand benaderd de standaard 450 Nm en 180 pk en in de D-stand is de volledige tuning beschikbaar. Maar er is meer. Net als bij de handbak is het gaspedaal voorzien van een extraatje. Bij normaal gas geven voelt men duidelijk de aanslag. Maar wanneer men vervolgens iets doortrapt trapt men door een weerstand heen. Dat benutten we door zowel in de A- als de N-stand toch het volledige potentieel aan te kunnen spreken.
We hebben de gaspedaalreactie in de N- en D-stand op 2 punten aangepast. Het allereerste stukje slag zodat er soepeler kan worden gemanouvreerd weg gereden en het 3e kwart van de slag zodat er meer op koppel kan wordt geaccelereerd zonder dat de bak terug schakelt. Het gaspedaal vervult bij een automaat altijd een dubbele functie. Behalve de koppel/vermogenswens van de bestuurder is het ook een terugschakelwens (kickdown) van de bestuurder. Wanneer men tegen de eerste aanslag trapt schakelt de bak 1 versnelling terug. Wanneer men door de aanslag heen trapt schakelt de bak nog een versnelling terug. Mits uiteraard het toerental in de lagere versnelling dat toelaat.
In de N-stand geeft dat een mooi effect. Men geeft gas tot de aanslag en accelereert zo met 450 Nm en 180 pk. Na doortrappen door de eerste aanslag schakelt de bak terug en geeft dan het getunde koppel en vermogen oftewel 520 Nm en 242 pk. De Giulia schiet er dan merkbaar van door. In de D-stand heeft het doortrappen geen effect op het koppel of vermogen. Daar is het volledige potentieel ook al bij de eerste aanslag aanwezig. Maar de bak schakelt wel nog een extra versnelling terug.
Kortom, Spielerei maar wel heel erg leuke Spielerei voor de echte Alfa rijders onder ons.
Uiteraard zijn in de software weer de gebruikelijke beschermingen ingebouwd. Bij koude motor, te hete motor en via de uitlaatgastemperatuur.
Start/stop strategie.
Met ingang van maart 2019 schakelen we bij een Massimo tuning het start/stop systeem bij de JTDm’s uit.
Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Massimo: Start/stop uitschakeling
- Motortemperatuur afhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor.
- Aangepaste uitlaatgastemperatuur begrenzing
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Aangepaste SWIRL klep bediening
- 136/150 pk is gedowntunede variant 180 pk
- Interessant artikel over de software ontwikkeling
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C69
- Optioneel: Race mode
- Optioneel: Remote start
- Optioneel: SGW bridge
- Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Kwaliteit
Als eerste tuningsbedrijf kwamen wij tot de conclusie dat de 136,150 en 180 pk technische volledig identiek zijn. Wij hebben ons zowel verdiept in de technische informatie als de software. Wij zijn een no-nonsens bedrijf waar techniek en kwaliteit hoog in het vaandel staan.
Squadra Tuning is een unieke en, internationaal, zeer gewaardeerde speler binnen de chiptuningswereld.
Prijs en aanvraag
-
Medio tuning
€ 590 ,- -
Massimo tuning
€ 690 ,-
Ervaringen
Pim ter Haar
Beste Stephan, de eerste kilometers zitten er nu op. Ik laat je graag weten wat ik daarvan vond!
Allereerst moet in de huidige tijdgeest worden gemeld dat het brandstofverbruik gelijk is gebleven. Wat niet gelijk bleef was de belasting van de motor, want ik heb natuurlijk wel wat meer gas gegeven dan voor de tuning. Dat gebeurde onder andere tijdens een uitstapje naar Duitsland (200kmh+) en wat testritjes bij ons in Limburg. Per saldo verwacht ik dat het dieselverbruik bij “normaal gebruik” uiteindelijk zal uitkomen op 1 op 19/20 (was 1/18,5). Zoals bij jou bekend betreft het een 2.2 JTDm motor die goed is ingereden met een km stand van ongeveer 140.000.
Buiten de sterk verbeterde prestaties (acceleratie), viel mij vooral op dat het vermogen op een veel gelijkmatiger manier wordt geleverd dan voor de tuning. Geen “aan/uit” effect bij het gasgeven, maar een zeer stevige versnelling die lang aanhoudt waardoor de automatische bak door het zeer hoge koppel ook later kan overschakelen. Bij de vorige software was het bijna niet mogelijk om langzaam in te halen, het pedaal gaf alles of niets… Dat zelfde geldt voor bergop rijden in het heuvelland, dat gebeurt nu beheerst in het tempo dat wordt gevraagd van de auto. De tussen acceleratie is sterk verbeterd, comfortabeler en sneller.
De Giulia is na de 159, 156, 147 en de Spider S4 mijn vijfde Alfa die door Squadra is getuned. In alle gevallen is gekozen voor Massimo tuning (m.u.v. de S4) en in alle gevallen is de ervaring hetzelfde. Sterk toegenomen prestaties bij een beter of tenminste gelijkblijvend brandstofverbruik en technische stabiliteit. Zowel de 159 als de 156 hebben mij elk meer dat 200.000 Squadra plezier bezorgd zonder enige motorische storing en ook na dat ik afscheid van deze auto’s had genomen zijn ze vrolijk door blijven gaan met kilometers produceren. Met de 147 en de S4 ben ik niet aan dergelijke kilometeraantallen toegekomen, maar de Spider is nog steeds in mijn bezit en rijdt als een zonnetje!
Ik realiseer met dat de auto elektronica de laatste jaren sterk is verbeterd, maar ook veel ingewikkelder is geworden. Daarom wil ik je een groot compliment geven voor deze zeer geslaagde tuning! Ik wil er nog aan toevoegen dat ik niets anders had verwacht ?
Bedankt en met mijn volgende Alfa meld ik me weer!
Hartelijke groet uit Maastricht,
Note Squadra Tuning: Deze Giulia was reeds elders getuned alvorens wij deze Giulia getuned hebben.
Jef
ik heb nu reeds 2 weken mijn Giulia 2.2 JTDm 150pk diesel laten chiptunen bij Squadra Tuning . Nu 225pk (= medio tuning) !
Het verschil is enorm! Dit is de kracht die een Giulia moet hebben . Ik raad iedereen dit top bedrijf aan . Mensen die met hun hart aan Alfa's tunen en er geen chinese brol insteken . 25 jaar expertise voel je vanaf de moment je buiten rijd met de wagen . Top!